|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Alla ;) Jag har en 540iT med 6 växlar från -95. Nu har jag efter många sena nätter i detta forum bestämt mig! Jag kommer att beställa följande produkter (om jag inte blir allvarligt varnad, av er..): ESS Kompressor - 410 hästar Supersprint slutdämpare - utan resonator - skönt ljud (ute) Tar Ox bromsskivor (fram) - stannar snabbt Pioneer bilstereo - DEH-P77MP - schysst ljud (inne) ;) Hoppas att jag fått rätt på mina prioriteringar!! Fler tips mottages ödmjukt! mvh // Jens No brakes but a damn loud horn! | |
|
ESS har klockren montering. Men varför inte satsa på Feritta modell grovt och sportkattar? Det lär ju hålla i evigheter då det är i rostfritt. Karlskrona träff Länk Länk |
|
|
hmm, kompressor på en -95:a. Hur långt har den gått och hur hårt? Om man kan misstänka slitage så bör nog motorn (och drivlina) gås igenom ordentligt innan man klämmer ditt kompressor och ökar effekten med 2/3. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
Låter som ett trevligt bygge! Antar att du kollat in Askens "Krutcontainer"?? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
--> Micke: Ferrita blev lite kostsammare i min budget ;) annars skulle det vara mysigt. --> Göran: bra tips!! Den har gått över 20 000 men skulle den ge sig, så får man en ny motor för ca 15-20 000. Håller absolut med om att allt måste ses över. Ska bla annat fixa min inte så pigga koppling. en del framvagns-slitage och bussingar på bakaxeln - hade inte tänkt på drivlinan....tack! --> Kristian: Askens "raket" är min inspiration men hans budget erkar ligga på en annan nivå ;) får se om jag har råd med soppa (skämtar). mvh // Jens No brakes but a damn loud horn! |
|
|
ps man får ingen ny motor utan en begagnad..såklart ;) No brakes but a damn loud horn! |
|
|
Om jag inte är helt fel ute så gav Danne runt 7500:- för sitt. Länk Karlskrona träff Länk Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
ESS lär inte monterar dit någon kompressor på en motor som rullat 20.000 mil. ///MVH Hasso Länk |
|
> ESS lär inte monterar dit någon kompressor på en motor som rullat 20.000 mil det skulle inte jag heller göra, för även om man säger att det är riskfyllt så blir kunden ändå sur och skriver elaka inlägg på BMWPower när hans motor gått i bitar. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det har med deras garantier att göra mm. Endast friska perfekta motorer i lågmilat skick efter vad jag förstått. Det är de själva som bestämmer om dom ska montera eller ej. ///MVH Hasso Länk |
|
-->micke: var det med kattar? --> göran o Hasso: Hmm, jag tänkte montera själv. hittade en v8-motor som gått 12 000 tror jag (under säljes) för 20 000, om min brakar är det ju "bara" att byta, det är väl ok...förväntar mig inte att deras garanti ska täcka min motor utan "bara" deras delar - har aldrig hört talas om en garanti som täcker andras komponenter ;) Sen undrar jag om det finns en enda 540 som är lågmilad idag(eller vad betyder den definitionen?) och de säljer ju uppenbarligen komponenter till många modeller, är det inte så att det är kvaliteten på motorn som räknas... Ni kanske vet ett ställe som man kan renovera motorn på? Lite credit ang IQ skulle jag faktiskt vilja ha, jag skulle väl inte skylla på ESS om min "gamla motor inte orkade". Jag bara tager vad jag hager och gör det bästa(läs värsta) av det. BMWPower skall inte förvandlas till ett gnällbälte av mig!! Men jag får väl höra med ESS och återkomma i veckan ;) så att vi inte gissar...det finns inget tråkigare... ha det gött // MVH // Jens No brakes but a damn loud horn! |
|
|
Jens, det var inte riktad mot dig personligen, det har hänt tidigare att det gnällts fast problem berott på ägarens - låt oss säga - naivitet. Vad jag skulle göra *innan* jag kompressormatade en långmilare: * drar motorn olja, glöm eller helrenovera * kolla spel i ramlager, vevlager och kolvbultar * o-ringa topparna och ev sänka kompen lite. * byt koppling till Sachs sportkoppling lr liknande * kolla spel och slitage i vxllådan och slutväxel * lagring och balans i kardan. en helrenovering kostar deg om man inte kan göra delar av jobbet själv. angående byta motor, det händer alltid vid fel tillfälle: du kommer inte att vara glad när du står på autobahn 100 mil hemifrån med blåst motor. Själv har jag lagt ner alla effektprojekt eftersom det ändå aldrig kan ge acc som en sportbåge för under miljonen :-) /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
--> göran: äsch jag tog inte det personligt ;) Tack för alla dina fantastiska råd - Jag ska kolla rubbet! Blåst motor på A låter ju inte kul :/ Får väl köpa en fet båge till accet då :) Tack än en gång!! mvh // Jens No brakes but a damn loud horn! |
|
Varför montera själv ?? När monteringen ingår i priset, det blir inget billigare att montera själv och sedan måste du ändå skicka styrboxen till ESS för modifiering. ///MVH Hasso Länk |
|
Göran. Om jag får lägga min långa näsa i blött och vara med i diskutionen. Jag kommer heller aldrig få samma ax som i en sporthoj med min 2,5 turbo, men varför skulle jag inte göra det så roligt som möjligt att åka i min 320 iallafall. E21=Livets mening. |
|
|
Veloce, >men varför skulle jag inte göra det så roligt som möjligt att åka i min 320 iallafall. därför att för 5000 euro som en ess-sats kostar får man en begga 600 som kör ringar runt turbo-bmwar :-) Valet är enkelt, iaf för mig. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
--> Hasso: Ska snacka med ESS i veckan och höra vad de tycker. Kan väl vara skönt att överlåta monteringen till de som skapat kittet. Tänkte mer att det skulle vara jävligt kul att få göra det själv :) Har blivit sjukligt bilintresserad de senaste åren!! Någon som vet var man får tag i en sportkoppling? sachs? - Göran? // Jens No brakes but a damn loud horn! |
|
|
mekononen? /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
|
tror ni att dom skulle monterat på min 540i 95 som gått 13500 mil men den är i mint condition med ny koppling och alla busningar byta V8-POWER |
|
|
Göran: Varför tar du då inte och köper en "begga 600""..??? Den lär ju köra ringar runt din Moto Guzzi V11 Sport -01:a också........ Jämförelser hoj-bil är nog de tamaste som finns, sluta tack... // Rocco |
|
|
--> getrag: Det gör de lätt!! Lycka till :) !!!!! --vi ses runt 300 km/h-- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.