AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
861

läckande servopump

holst
har någon varit med om att all servo olja läckt ut ?Körde igår plötsligt började det skrika i servon och vibrera i ratten, sen hade jag ingen servostyrning.jag fortsatte en mil sen var jag hemma, då hade jag inga brommsar heller.efter jag stannat bilen slog jag på ny olja.den började skrika i servon ,och det gick inte att få något varv i motorn. Har någon råkat ut för detta fenomen någon gång. Vad ska jag göra?

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Känner igen det där mycket väl,men ljudet borde ha slutat när du fyllde på ny olja.
Vilken olja? och har du nivåreglering?Var sitter läckaget?
Kolla hydralslangarna och under finns det på vänster sida en liten koppling med mutter 10mm och strax efter en annan ventil i anslutning till servopumpen som är täckt av en plåt.Det kan även läcka uppe på locket till oljekärlet.
Mvh Dic.

wiseguy
Läskigt måtte jag säga!
Om du har nivåreglering, vilket allt tyder på, så kolla så att det inte läcker från reglerventilen under bilen, vid bakaxeln. Jag råkade ut för detta och det tömde oljebehållaren rätt fort. Ventilen kostar ca 2400:- hos BMW....
Däremot råkade jag inte ut för de andra fenomenen du nämnde, men i och för sig så kan det ha med reglerventilen att göra det också, det går en slang från bromsarna till den.
Däremot att du inte får varv på motorn kan bero på att servopumpen har skurit, eller går väldigt trögt. Vilken olja slog du i?
torparn2
Hade samma problem... det var bara att byta en slangklämma vid burken för min del.. och det att bromsarna lägger av är att huvudbroms kolvcylindern går på samma olja som styrservon

"Det är inte dom höga hastigheterna som dödar, det är dom snabba stoppen"
holst
tack för alla svar:: det löste sig bara en slang som hoppat av. såg pengar som det växte vingar på och flög iväg.nu funger bilen igen utan en dyr reparation . nästa objekt är att byta sumpapackning, någon som gjort det förut? nyfiken på tillvägagångsättet. Vad jag hört är det en ganska stor operation.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.