|
|
|
|---|---|
| Hej, undrar som sagt om bilen skall dra ca. 0,75 liter olja på ca. 180 mil. körda på tre dagar. Rätt hård körning men ändå.........Är detta normalt? | |
|
I instruktionsboken står nämnd en oljeförbrukningssiffra som skall vara den max tillåtna. Är ej helt säker men jag tror din förbrukning är mindre. Dock är den enligt min mening för hög, visserligen beror det på hur du definierar hård körning?!. Min egen bil, för att ta ett exempel, drar i princip ingen olja alls mellan oljebytena (ca 700 mil). Om bilen drar för mycket olja så löper du risken att "elda upp" katalysatorn. Hur är det med förbrukningen vid normalkörning? mvh MW-Guru |
|
|
Låter onekligen mycket. Inga yttre läckor? Om förbrukningen håller i sig kan det vara läge att kolla upp det. Katalysatorer är inte speciellt förtjusta i oljeblandad bensin. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Enl. BMW är upp till 1.5 dl på 100 km (1.5 l/100 mil)helt normalt. Så står det i min manual oxo. | |
| Det märkliga är att jag har normalt inga "problem" med oljeförbrukning, om det nu är ett "problem"......inga läckor. Därför reagerade jag nu. Vad säger instruktionsboken om oljeförbrukning? Har ingen bok!! | |
|
1.5 liter/ 100 mil känner jag igen. Men siffran är ju befängd tycker jag! Den siffran tömmer ju en motor på 5 liter olja på ca 330 mil, hur långt är det i snitt mellan rekommenderade oljebyten enligt BMW, 1200 mil?? Blir en hel massa byten det!! mvh MW-Guru |
|
| Tack, MetallicaMats........... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.