AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.166

KRAFTIGA vibrationer vid inbromsning!

Om jag kör mellan 80-100 o bromsar så känns det som allting i framvagnen kommer skaka loss.Vet inte om det pga av fälgarna att jag spännt dem för mycket.Kansker något stag som är kasst??
Rätt obehagligt.Skakar Väldigt mycket.Känns nästan som om något är löst i framvagnen.
Någon som haft samma eller liknande problem???

Fegt O Bromsa !!!!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Du kanske har det som på engelska har det 'stärnornas krig' klingande namnet 'warped rotors', m.a.o bromsskivorna har slagit sig på grund av alltför häftig bromsning utan kyluppehåll?!

mvh

MW-Guru
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Skeva skivor borde du känna i pedalen. Pulserar den?
Andra möjliga fel är obalanserade däck (har haft det själv med samma symptom som dig) eller något som glappat upp sig i framvagnen.

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Känns inget i pedalen.Kör jag i ca 80-90 och styr lite till höger så vibrerar de ocskå.Men bromsar jag nätt så känns de som om något är löst iframvagnen.Ska prova att balansera däcken.

Drive Like U Stole It!!!!!
Är dina däck fräscha? Har varit med om slitbanor som börjat släppa från stommen, och då blir det rejäla vibrationer!!! Kolla däcken ordentligt.
Detta fenomen fanns inte med dem fälgarna som var på när jag köpte bilen.Bytte till ett par andra fälgar för någon dag sen och körde en dag med dem.Vibrera för mycket så jag bytte tillbaka till dem som var på allra först.Efter det fälgbytet så uppstod detta även med dessa fälgar

dr
7
driverboy
525 iA Touring -93
har precis samma problem på min bil. va å kolla upp miona däck å då visa de sig att när dom gjorde belastningprov på däcket så va de lite fel. så ja får nog köpa nya däck.
har även sett här på forumet att nån skrev om att de kunde va casterstagen som va slut.
skriv gärna om du kommer på några mer möjliga orsaker, är tacksam för hjälp ja oxå
Ska de inte låta om casterstagen e slut??

Typ klonkande ljud vid gupp

Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Dåliga stötdämpare ger också det felet.

matthias

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Skeva skivor kan orsaka våldsamma bromsvibbar utan att det känns det minsta i pedalen. Hade det problemet på min 735i efter byte av bromsbelägg. Förmodligen var inte skivorna särskilt skeva, det räcker med en liten rostkant längst ut på skivan för att det skall börja vobbla i BMW:s känsliga framvagnar! Om M528 lade på andra däck/fälgar på bilen så kan ju det har förstärkt vibbarna, och det är större/bredare däck.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Håller för casterstagen.Har du något ljud när du bromsar lätt och släpper i snabb följd?
FAF
FAF::Inte vad jag har lagt märke till iaf.Bara att vibbrerar så in i Hel***e

dr
7
driverboy
525 iA Touring -93
som ja skrev tidigare så har ja liknande problem. oxå mellan 70-100 km/h så e de som värst. sen när man bromsar vid 80 ungefär kan de slå rejält i ratten, känns ingenting i pedalen? har funderat på skivorna men ja e osäker.
va bättre med vinterdäcken som är 15" på plåtfälg.
är väldigt frågande angående detta???
ka
37
karve
325i -06
Hade liknande symptom i min bil, bytte nått som lokala verkstraden kallade för trycksträva, om det nu är samma sak som casterstag vet jag inte, men vibrationerna försvan i alla fall. Jag hade även vibrationer i ratten liknande obalans i däcken vid vissa hastigheter, borta det också.

/Kari
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Med trycksträva brukar avses samma sak som casterstag. Det som orsakar vibrationerna är inte egentligen själva stagen utan bussningen. Är bussningen slut vibrerar det vid inbromsning, mer vid lättare inbromsning än om man trampar hårt. Att det klonkar ibland från casterstagen är när kulleden är slut.

Gissar på bussningen till casterstaget, men är nog vettigt att byta hela staget ink bussning.

------------------
Always Diesel
Har exakt samma problem, mellan 70-100 km/h.
Helt nya stötdämpare....
Ska ha bilen på verkstad i veckan....återkommer!

ka
37
karve
325i -06
ronte har nog rätt, kollade räkningen från verkstan dom hade bytt nått som hette gummilager, bör väll vara ovan nämnd bussning. Dom bytte både staget och gummimojängen.
Staget gick på 720:- och lagret på 248:-

/Kari
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Jag har samma problem på min bil.
Bromsar man mellan 80-100 kmh så vibrerar det kraftigt, men inte i bromspedalen. Samtidigt så knarrar det alltid om höger framdäck när jag svänger. Är detta då de s.k casterstagen och den bussningen då?

MVH: Johan

Beat My Wagon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.