AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
845

Batteribyte på 540 - vad tänka på?

ska byta batteri på min 540 om några dagar. Bilen är utrustad me elstolar me minne, navi/TV o s v.... händer nånting med detta om man kopplar bort batteriet för att sätta i ett nytt?
hade en gammal 525 E34 tidigare, där slutade hälften av instrumenten att fungera helt o andra halva löpte amok vär jag bytade batteri. Finns där nåt speciellt knep för att inte bilen ska förlora spänning vid bytet eller är det bara att koppla bort?

V8 rockar fett!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köp ett så kraftigt batteri som möjligt av god kvalitet är det enda du bör tänka på, tex Tudor 100AH eller original 90/100Ah.
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Och svaret på frågan är ???:))Asken jepardy??
Ingen fara att byta batteriet, klockan ändrade sig när jag böt,men tom radioiställningarna fanns kvar.
För övrigt så har Asken helt rätt , 100 ampers Varta har han själv,
pga "ogynsamm körprofil" bmwspråk:)) då hans vagnar dignar av div bioutrustning ala SF och inte hinner batteriet laddas på de dagliga halvmilkörnigarna i -08:) finns visst nått Global lågprisstuk i nån vagn också?? BMWs batterier duger utmärkt också men de är på 90A. En 540 bör laddas regelbundet med extern laddare, då tomgångsvarvtalet och kortkörningar tar slut på batterierna speciellt då på vintertid, och då är skillnaden på 10A värda en del-

///MVH Hasso
Länk

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Kolla priserna hos BMW. Dom är billigare än man tror.

Köpte original 110Ah till 750:in och det kostade "bara" 1475:-
hehe, asken blev nog lite till sig o visste in vad han skulle svara
;) .....Köpte just ett sånt, Tudor 100AH, tänkte själv att det skulle bli det bästa. Så om jag fattade dig rätt Hasso så är det bara att koppla bort batterikablarna o byta? Har ju själv dock en ganska blygsam bio i bilen så det får räcka....... jag kör ju mest längre sträckor så det ska nog funka bra.
Powertoy: tittade oxå på ett sånt hos BMW men var osäker om generatorn i V8:an orkar/kan ladda ett så stort batteri?

V8 rockar fett!
Köpte ett original BMW batteri för tre veckor sedan.
85Ah pris 995:- på batteriCentralen i Hässleholm.
Satte i det nya och allt som behövdes göras var att
byta språk på färddatorn och att ställa in tid, datum, kmh
lägga in koden till radion, sedan var allt klart och fungerar
helt klanderfritt.

Mvh Spider

Bmw är rätt okey!!
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Om du nu skulle vara orolig för att saker och ting skulle balla ur när du byter batteri så kan du ju alltid koppla på en batteriladdare på strömsladdarna. Låt laddaren sitta kvar i sladdarna medans du tar loss det gamla batteriet och sätter i det nya. När sladdarna sitter fast på det nya så tar du loss laddaren.
Så enkelt e de om du skulle vara orolig.

MVH: J
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Får man inte rätt kraftiga strömspikar om batteriet inte är kvar och man har en laddare inkopplad?

Låter som om det skulle kunna bli dyrt.........!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Att ha laddaren på utan batteri kan sluta riktigt illa inget att rekomendera.
nae, nu är allt löst gott folk! me hjälp av ett annat batteri o några startkablar så är det fixat......o till min stooora glädje så funkar allt, inte ens klockan behövde ställas in......

V8 rockar fett!
Visa användare
96
ArchAngel
750iA -92
Ne... de med strömspikar skall inte vara så farligt.
Man håller ju på och utbilda sig till elektriker vettu.
Har tillochmed byggt en batteriladdare ;)
Har man en laddare av finare typ så hade det vart lugnt.

MVH: Johan

magmo
Hmmm! ringde till BMW jönköping och beställde nytt batteri idag. Undrade oxå om de hade en laddningsregulator (den med kolen i). Han gapade som en fågelunge, och undrade vad jag skulle med den till. Enligt honom hade de aldrig bytt en sådan? Dum i hela huvudet eller?

Magmo maniac
JO
123
JOP
535i E34
Batteriladdarmetoden måste jag å det bestämdaste avråda ifrån.
En "normal" batteriladdare lämnar en pulserande likspänning via en sk Graetz-brygga. De billigare har bara en likriktardiod, och ger då en sk halvvågslikriktning. Dessa är ännu farligare för bilens elektronik.
Varför? Jo, en Graetz-brygga ger en helvågslikriktning, dvs "hela" växelspänningen likriktas, och all energi kan utnyttjas. Att tänka på här är att de 14 Vrms som man kan mäta på batteriladdarens klämmor egentligen är 19,8 Vpp, dvs klart skadligt för viss elektronik.
Halvågs-skräpet då? Jo, för att få samma Vrms-värde så måste man kräma på ännu mer spänning för att få ut samma ström som vid en helvågslikriktning.
(Pust...)

/JOP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.