AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
609

Justering gaspjällägesgivare

da
31
danne n
316,-93
Hej!

Misstänker att jag har problem med gasspjällägesgivaren på min m40 motor (316 -93).
Ibland har jag dålig respons på gasen samt att bilen har dålig motorbroms, andra dagar kan bilen gå perfekt.
Har oftast hög tomgång ca 1000rpm, jag provade idag att koppla bort spjällägesgivaren då sjönk tomgången till ca 500rpm.

Jag har även mätt utspänningen från givaren (tändning påslagen motot ej startad).
Tomgång ger 0,40V ut och vid fullgas 3,45V ut från givaren. Jag tycker 3,45V ut verkar lite med 5V matning till givaren, men det kanske stämmer.

I Haynes rephandbok står det ej hur man går till väga för att justera in när man byter givare, de hänvisar till BMW verkstad.

Är det någon här på forumet som känner till hur man skall gå till väga för att justera in givaren vid byte?

/Daniel
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
När jag bytte min givare på min dåvarande 520-92:a så justerade jag ingenting, jag skruvade bara dit den och det funkade perfekt efteråt, jag tror heller inte att det fanns så mycket justeringsmån. Testa att bara skruva dit den nya!

Mvh Micke t/
328-96
B6 3,5-89
da
31
danne n
316,-93
Tack för tipset Micke, låter bra att det inte behövs någon injustering. Jag har inte kollat så noga hur givaren är fastsatt, läste bara i Haynes att man skulle märka upp hur givaren satt ifall man hade loss den så jag trodde att det krävdes injustering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.