AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.978

vad är det som lockar med alpina ?

Sida 1 av 3
Jag får börja med att be om ursäkt om jag trampar i klaveret :) Men jag som är ganska så okunnig på BMW har alltid trott att en Alpina B10, är en toktrimmad BMW med dubbla turbo men jag ser till min förvånning i börsen att den "endast" har 254 hkr. Det vill säga att en orginal 540 har bättre prestanda än den här bilen ??

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Prova att åka ifrån en B10 BiTurbo så får du se (med en 540). =)

/Edvard
BMW CS # 4503
gangsta_toth
Jepp. En Biturbo har 360 hästar, medan en "vanlig" B10 har nämnda 254 hästar.

Mvh, Robert.
Jag önskar verkligen jag kunde få prova köra ifrån med en 540 men jag kör en renault espace och jag tror inte den har en chans mot en B10 eller kanske?:))

Å jag glömde. Vad menar du med "vanlig" B10. Finns det olika typer av B10??

gangsta_toth
En vanlig B10 har ungefär samma motor som den i biturbon, men förstås utan dubbelturbona. Den finns också med v8:or på 4,0-4,4 liter. Har för mig att 4,0:an bara såldes till Japan.

Mvh, Robert.
robert4:
Länk
Kolla under e34 och e39, finns en del olika varianter

Mvh,

/Wille
Länk
thanks Willew. otroligt snygga bilder

Vad som lockar med Alpina?

Jag skulle vilja säga att det speciella med Alpina är de olika motoralternativen som erbjuds (T.ex en V8 i en E36) + att om man vill ha en BMW men inte någon dussibil som "alla" andra i kommunen har så kan man ju köpa en Alpina och vips så har man en ovanlig bil i en förhoppningsvis låg nummer serie.

Sen får man väl givetvis och betala för att bilen är udda.

-----------------
Mvh.
Robban Johansson
VIP
Jag tyckte om Alpina när det var "Alpina"

Idag så gör dom mer komfortinriktade bilar.

När jag hade Alpina så gjorde dom B6, B8 med flera högprestanda bilar.

Min B6 som jag köpte ny 1989 var bland det häftigaste som fanns då, många visste inte ens vad Alpina var för bil.

När man startade den och den gick på tomgång så liksom kände man i hela bilen att den gungade lite av den enormt stora motorn.

Helt otrolig känsla, man kände att det bilen endast var en stor motor.

Sen när nyblivna E30 M3 ägare trodde dom var kung på motorvägen så blev dom förvånade när en BMW som ser ut som en vanlig 325i kommer upp i backspegeln och M3:an inte orkar dra mera och man lägger bara in 4:an och sen drar den stackars M3 ägaren som trodde han hade det häftigaste från BMW.

Inte ens många M3 ägare på den tiden visste vad en Alpina var.

Körglädje i tusen kan jag säga...
>> Robert - jag har en B10 4,0 och den är såld i Tyskland. Bara 49 exemplar såldes av denna modell och min är nummer 43... Kika på Länk

PeHå
>>robert4 - en Alpina B10 4,0 bygger på 540i men har handgjord buffelskinninredning med underbara elsportstolar som slår allt annat jag suttit i. Chassi + motor (enligt Alpinas regler) ger helt andra signaler än en 540i - har provkört många innan jag hittade min B10 4,0 och jag bor hellre i bilen än hemma numera, vilket jag aldrig upplevt tiddigare. Till det yttre är den diskret och knappast hottad med vinge/kjolar som många m5:or - se Länk

PeHå
BMW är äkta körglädje. Alpina förädlar bara känslan... Av något stort blir det större =)
chrille70
Alpina är bra på att vässa tekniken i BMW-bilarna, men jag har inget till övers för deras styling. Det ser bara billigt, småtramsigt och smaklöst ut. Tacka vet ja original M-sport styling, det är grejer det! :)

/Chrille
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
PeHå,
Din bil är riktigt snygg!!

/Erik
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Det ser bara billigt, småtramsigt och smaklöst ut, tacka vet jag M-styling"
Va!!!???
Är du ironisk?

Inget fel på M:s grejer, men att alpina skulle se billiga och tramsiga ut. Nej, ta och titta på lite bilder här Chrille så ska vi som vi inte kan få dig på rätt köl igen.. :))

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
>> Erik G - den slår ej bilden på Dig!
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Måste presentera min "småtramsiga och smaklösa" bil.......men detta till trots så trivs jag med den.
Länk

// Martin
chrille70
Anders, bra försök, men jag håller fast vid det jag säger =)

(Och jag hade inte räknat med att så många skulle hålla med...)

Jag gillar inte Alpina-looken, speciellt inte de där hemska stripesen de envisas med men som de borde ha slutat med redan innan de ens började med dem...

Alpinas frontspoiler på både E39 och E46 tycker jag ser lika "eftermonterad" och "utanpå" originalspoilern som den faktiskt är. Den smälter liksom inte in i designen lika fint som M-paketet. En Alpina B3/B10 kan i mitt tycke inte mäta sig utseendemässigt med en 3/5-serie M-sport.

Jag är ingen vän av kjolar och spoilers eller styling över huvudtaget (märks det eller...?) och tycker att original är bäst. M-sport grejerna är liksom stilrena och diskreta och skulle lika gärna vara standardutrustning enligt min mening, men Alpina-kjolarna ser bara malplacerade ut. Okej då på en tio år gammal E34, men aldrig på en sprillans ny E46/E39!

Men det som sitter under skalet i Alpinorna har jag inget emot! =)

Mvh / Chrille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Smaklöst Martin, fullkomligt smaklöst...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag hävdar att Alpinagrejerna (kjolar, fälgar etc) är mer stilrena och diskreta än vad M-sport-prylarna är. Men det är väl en definitions (tolkningsfråga) förstås...
Alla kan vi inte vara överens hur som helst :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.