AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
456

M3 med V8

Visa användare
605
göran
525ixt-94
fick just från bmw.se:

I februari kommer BMW att presentera en extrem sportbil för allmänna vägar- M3 GTR med V8-motor. Bilen, som i tävlingsutförande går från seger till seger i American Le Mans-serien (ALMS), kommer att byggas i en liten serie av BMW M i München. M3 GTR kommer att kunna registreras för allmänna vägar.

Genom kolfibermaterial i tak och spoilers samt total avsaknad av komfortutrustning har man lyckats nå en tomvikt på ca 1350 kg. En 4.0 liters V8-motor med cylinderbankarna i 90 graders vinkel som i race-utförande lämnar minst 450 hk har genom åtgärder för buller och avgasutsläpp reducerats till att prestera mer än 350 hk.
Vägversionen av M3 GTR har så långt som möjligt behållit de tekniska förutsättningarna från systermodellen för bana; en extremt lätt V8 med torrsumpsmörjning, sexväxlad låda, tvåskivig sportkoppling och den variabla M differentialbromsen.

BMW M3 GTR har en extremt sänkt fjädring och utpräglat sportiga stötdämparinställningar. Den kompakta högpresterande V8-motorn tillåter perfekt viktsfördelning som tillsammans med 19-tums sporthjul garanterar enastående köregenskaper.

Denna exklusiva bil är till stor del handbyggd av högkvalificerade bilbyggare vilket också ger priset på BMW M3 GTR en ny dimension; ca 250 000 Euro.
Ka
131
Kanada
328i -00
Låter kul. Beställer du en till mig också!!! :)

Så det betyder två nya M3or kommer snart. GTR och CLS.
Vilken ska man välja, V8 med 350bhp eller I6 med 370bhp?
Om man ändå hade en sjö med pengar att ösa ur, så skulle jag köpa båda två...

///Nicklas
CLS är ju fortfarande bara en koncepttbil...inget sagt om att den verkligen ska släppas.
holmis54
Annars gillar jag den här starkt, E46:a med v12!
Länk
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Hade det inte varit lättare att stoppa ned en M5 motor?
M5-motorn är väl lite tyngre än den här GTR-motorn. Den här motorn väger väl inte lika mycket?

"If everything seems under control you're just not going fast enough!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.