AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.806

färgade mätartavlor ? Nån som har gjort det?

Sida 1 av 2
Då blev det dags att montera mina blåa mätartavlor från MHV som jag köpte i vintras.
Undrar om någon har gjort sånt och har råd med Z3 referenser?

_________
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
verkligen inga som har gjort det?
Låt mig försöka berätta vad jag TROR att man gör...

Det sitter två skruvar på undersidan av kåpan som sitter ovanpå hastighetsmättarna. Jag hoppas att när jag lossar dem så kan jag ta bort kåpan och bara lyfta ut mättarna. Tänkte sedan använda mig av beskrivningen av hur man bytte till kromade ringar på E36 som man hittar under mekartipps här på sajten. Alltså lösa de 5 skruvarna och plocka bort glaset. Sedan tror jag att nålarna går att dra försiktigt från nålaxeln. Sedan bara att klistra MHV tavlor över befintliga. Tror ni det funkar så? Och hur får man nålen tillbaka så att den hamnar i just det rätta position?

_________
Det var som faaannn. kom inte längre än till försöka skruva lös dem två skruvarna som håller kåpan på plats innan jag stötte på patrull. vad är det för skruvmejsel man ska ha...det var varken stjärnskruvmejsel eller insticksnyckel som gällde...

verkar som om jag kör solo i denna tråd ;-)

_________
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Alla följer med spänning hur bytet sker. Återkom gärna med rapporter samt hur det blir.

Kan det vara en sk amerikansk skruvmejsel dvs en mer rund mejsel.
var köper man sån?

_________
As
188
Askåsen
Z3 Roadster 2.2i -02
Hade du bott i Borås så hade det funnits på Preem på Ulricehamnsvägen, men det finns säkert en likvärdig välsorterad bensinstation på närmare håll. Många gånger så ingår de i en skruvmejselsatser. De är inte ovanliga så det går säkert att få tag på dem.
Alla med amerikanska bilar är det standard för.

Lycka till!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Torx, kanske !?
Verkar ju ganska troligt om det inte är insex.

Finns i vilken järnaffär som helst.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
Hittade inte några såna på järnafären i Solna Centrum...fast dem hade en nyckelsats till mobiltelefoner som såg liknande ut...kan det vara samma?

_________
Väcker upp en gammal tråd. Har nämligen inte tagit mig i kragen att göra detta än. ( Men har i alla fall köpt nyckeln ett par månader sedan....dock utan att göra nåt mer...!) Undrar om nån annan har kanske under tiden gjort detta och har nyttiga tips ?

____
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag tog bort skruvarna men stötte på patrull eftersom enheten inte verkar gå att få bort utan att ta bort ratten!
den vet jag inte hur man tar bort!

/PG
Det var det jag befarade....Jag vågar inte ta bort ratten heller pga airbagen...
ska kolla vad en verkstad kan tänkas ta för sånt? har ni tipps på nån i Norra Stockholm som gör sånt? tror inte BMW i Solna gör nåt som "andrar fabrikskoncepten"

____
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Nu vore det definitivt dags för en T I S manual!

/PG
Hur man tar bort ratten vore intressant att veta, jag är så less på det spinkiga eländet där sitter orginal, vill ha en fet MOMO ratt istället. Ballongen i mitten kan jag vara utan.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Fredrik M: Av erfarenhet kan jag säga att ballongen i mitten kan vara riktigt bra att ha!! Har testat en sådan i en Z3 2,8a...

Kanske tack vare den klarade jag mig med en minneslucka på 8 timmar och en jättebula i bakhuvudet (hur det nu gick till??), utan kudden kunde det nog varit mycket värre...

/Caspar
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Fredrik M: Byt till en MOMO ratt du! Sedan åker du till biltema och köper gasol på burk kostar 9.90, sedan köper du lite segelduk helst utan någon text för den kommer annars att sitta i nyllet!!!
Klistra fast det över den nya ratten och koppla en elektrisk tändare till Airbag elektroniken.
Sen ska du se på airbag!!! :-)))

Jag kan garantera att du kommer att sitta i höjd med bagageluckan när det smäller.

-"This is not BMW approved"

/PeGe
Dufvis
PGR69: Går det lika bra med Mekonomen? Så långt till Biltema... *blink*
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
PG: Verkar som om hela forumet håller på att spåra ut!! Är vi alla lite frustrerade över att höstmörkret och slasken kommer så älsklingarna får stå avställda och skämmas??? Och därför blir retliga/gnälliga mm?? :-)

Det kommer en vår snart igen, lite skidåkning emellan bara!!

Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Dufvis: Jovisst går det bra med Mekonomens prylar också, se bara till att det står "butan" på flaskan det ger bäst "effekt"! :-))

Caspar: Mohaaa höstmörkret är här!
Visst fasen har man abstinens!
Jag skulle ha ställt av bilen och fick i går besktningslappen för pärlan istället.... Hur fasen kan dom sätta en nolla på en sommarbil då är alltså besiktningsperioden okt - feb!!!
Inget man direkt tänkte på då man köpte bilen... :-((

/PG
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
PG: :-) Som om det skulle avgjort köpet??? Har man inte en vecka eller liknande att besiktiga en nypåställd bil???

Så om den tas fram i mars/april är det ju bara att åka direkt till Drive-In besiktningen. Lovar att de är positiva över att få se en ren pärla bland alla rostiga, smutsiga och fula SAABar och Mazdor. Har aldrig sett en så glad besiktningskille som han som besiktiga 2,8an förra våren.

/Caspar
Dufvis
"Sista" resan börjar idag för min lilla älskling.
Ska till Malmö ikväll för BMWträffen där imorgon, sedan studiebesök Koenigsegg på söndagen. På måndag ställs hon av och på tisdag återvänder jag till Alcatraz utan BMW och får istället köra V***O 745 -92.

Inte konstigt att man längtar till våren.....
Dufvis: kan rekommedera installation av Köeningsegg speglar på din bil...såg på en 1602 och dem är grymma! undrar vad dem kostar

____
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.