|
|
|
|---|---|
|
Har bytt bromsok,belägg mm idag men sen när ja skulle testa det så får inte bromsen nåt tryck,den går i botten hela tiden...har luftat bromsen,men ja vet inte om de blev 100% bra,kan de vara att de ligger luft kvar i systemet?? eller kan de vara nåt annat de beror på? Länk E30 körmaskinen nr.1 | |
|
Eftersom du dar bytt ok har du öppnar systemet och bromsolja har runnit ut. Hur luftade du och vilka ok bytte du. Ett fel som kan ha uppstått. När man luftat trycker man pedalen i botten, då kommer kolven i huvudcylindern att gå på ett ställe den aldrig varit på tidigare, har man nu slarvat med bromsoljebyte kan cylindern i den del vara rostangripen några få trampningar och gummipackningen förstörs! Jag säger inte att det måste vara så bara en teorei om du har luftat ordentligt och pedalen ändå går i botten. mvh BLJ |
|
|
bytte höger fram ok,men ja vet inte om luftningen blev helt okej...luftade med en vanlig enkelluftare,en flaska me slang i bara! kan de bli såhär om de är för lite olja i behållaren? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Lazereye// Var du ensam när du luftade? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Ja! eftersom de va sån där "flaskluftare" kan man ju göra de själv...man ställer ju bara flaskan på marken å sen trycker på bromsen själv Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Ok, med backventil alltså? Om bromsvätskan i behållaren tar slut och du fortsätter luftningen kommer du att pumpa ut mer luft i systemet. Om du pumpar pedal (med alla luftnipplar stängda), bygger du upp tryck i systemet då? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
ta hjälp av en kompis. Pumpa tills pedalen känns hård, håll den inne och be kompisen öppna på nippeln och sedan stäng och släpp pedalen. blir oftast inte bra om man gör det själv. //jocke |
|
|
Ja de är backventil på den...men luftnippeln ska väl inte vara stängd när man pumpar på bromsen,kan ju ingen luft komma ut från systemet... Ska man inte ha luftnippeln öppen på oket när man pumpar på bromsen å sen trycka in bromsen mens man sen tar bort slangen för att sen stänga luftnipplen...är de inte så? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
För att få ut luften måste nippeln vara öppen! Stäng nippeln innan du tar bort slangen. Men, med nipplarna stängda. Bygger du upp tryck i systemet när du pumpar? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Den får upp tryck när motorn inte är på,räcker me några bromstryck för att bromsen ska bli hård!! men så fort man startar så blir de som att pumpa luft... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
nån mer som kan ha nån idé va problemet är?? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Det är säkert bara luft i systemet. Kan vara svårt att få bort all luft. Jag luftade 2 ggr på traditionellt vis med en som bromsade och en som drog åt, men det blev inte bra. Tredje gången använde jag mig av en genomskinlig slang och en flaska och då blev det bra. Jag gjorde så här: Lufta vid alla hjulen. Börja med det som är längst ifrån huvudbromscylindern = ett bakhjul, och jobba dig sedan framåt. Trä på slangen och öppna nippeln. Se till att hela tiden fylla på bromsvätska i behållaren så att den nästan är full hela tiden. Trampa sedan igenom rejält med vätska. Kom ihåg att fylla på i koppen efter några få tramp. Se till att ha andra änden av slangen nere i vätska i flaskan så att den inte kan suga tillbakan annat än vätska (backventilen kanske inte funkar som den skall). Trampa till rejält hårt några gånger så att det sprutar ut i flaskan. Använd gärna en genomskinlig slang så kan du se om det finns kvar nå luft när du inspekterar. Om slangen är bubbelfri så är sanolikt rör/slangar/ok det med. När du tycker att du har pumpat igenom tillräckligt vid ena bakhjulet så drar du åt nippeln INNAN du tar bort slangen. Sedan går du till det andra bakhjulet och gör om hela proceduren. Sen gör du det på bägge framhjulen... På detta sättet blev det bra för mig. Min bil: Länk |
|
|
Men om man bara har bytt ett ok fram,alltså bara öppnat systemet fram,räcker de inte med att bara lufta höger framhjul där ja bytte oket?? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Det bör ju göra det, men om du har lyckats pumpa ur för mycket vätska ur behållaren så kan du ha fått in luft i de andra rörena också. om du gör som jag skrev ovan så får du ju ny vätska överallt och helt luftfritt överallt. Det kanske låter omständigt, men det är snabbt gjort. Min bil: Länk |
|
|
okej,är ju lika bra å göra allt bra när man ändå håller på.... Tack för alla svar grabbar!! Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
fått lite trassel till..:) Ska lossa luftnipplarna på oken men på vänster bak och vänster fram sitter dom så in å h****te,har prövat me allt.Fasta nycklar,rörtång osv + en massa 5-56 men den lossnar inte!! Nån som har ett bra tips för att få loss nippeln?? Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
Rörtång? När man drar med rörtång får man antingen loss den eller så går den av... ;-) Jag brukar köra med hylsa (7mm) och spärrskaft. Ev. lite WD-40 (eller 5-56). Har aldrig haft problem. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
hur gör du för att få på hylsan? nipplen är ju tjockare längre upp... Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
LazerEye! Nippeln är inte tjockare en 6-kanten, men om du har en kort hylsa fasnar den på nippel innan du får grepp om 6-kanten. Rekomenation: låg hylsa. Men nu är förmodligen 6-kanten helt rund efter dina övningar. En såkallad atlastång borde fixa detta, risken är att du drar av nippeln. Då är det försök med skruvutdragare som gäller funkar inte det är det nytt ok. mvh BLJ |
|
|
Ta bort oket så blir det lättare att hålla på. Behöver jag skriva att du pallrar dig iväg till närmsta mack och införskaffar nya nipplar om du får bort de gamla? Det ska nog ordna sig ska du se. Lycka till! Min bil: Länk |
|
|
Jo,de får nog bli nya nipplar efter man fått loss dom..:) (om dom lossnar) tack för hjälpen! Länk E30 körmaskinen nr.1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.