AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
522

Batteriproblem 735...

735
Har låtit bilen stå avställd över vintern, med påföljden batteritorsk(gud förbjude).... Vilket gjorde att jag inte kom in i bilen på vanligt sätt. Nu när jag väl kommit in i bilen och skulle ladda batteriet så händer inget, inte ens lampan under motorhuven lyser min fråga är vad är problemet?
Är batteriet så pass dåligt att det inte tar ström, eller är min laddare kass?
Tror själv på det sista...
Någon som har något tips....

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Tips nr 1. Batteriet är kass. Har din laddare en amp-mätare? Närmar den sig inte noll efter ett dygns laddning så har du ytterligare ett bevis.
735
Problemet är att amp-mätaren inte fungerar på laddaren (lite moment 22..).
Hur länge ska man låta laddaren gå?
Jag lät den stå på i 6 tim utan resultat....

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Blev bilen utsatt för minusgrader då den var avställd? I sådana fall är det nästan 100% säkert att batteriet har gjort sitt. (efter 6 timmar borde det normalt finnas livstecken)
735
Den har stått i ett garage, som nog hållit relativt konstant temp, 10-15 grader.... Har fått bort baksätet, kan man kolla om d finns något för batteriet på något annat sätt? Om man bogserar igång bilen låter den gå ett tag och sen försöker starta tex...
Inser att inte detta är ultimat för batteriet, då man helst kanske skulle ladda det fullt innan man börjar använda det, känns ändå som om batteriet ändå sjunger på sista versen....

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
735!
Har du en laddare av sen årmodell med elektronik kan det var så att den inte drar igång laddningen för att ditt batteri är så slut att dn inte känner att ett batteri är anslutet. I så fall kör med startkablar från ett friskt batter några timmar.
Har du en gamaldags "hederlig laddare" och ingenting händer är ditt batteri helt slut, bara att köpa nytt.
Ett tips inför nästa vinter ladda batteriet med några månaders mellanrum, så överlever det nog vintern.
mvh

BLJ
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
skaffa en billig voltmeter/multimeter för 295:- på biltema.
De suger men duger gott till att felsöka bil-el med.
Då ser du ju om batteriet håller spänning .
netz
Har varit ute för att vanliga "hobbyladdare" inte klarar av att få igång ett dött batteri. Jag tog mitt till en verkstad dom hade laddare med lite bättre kräm i.

Länk

V-12= 12 rätt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.