AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.543

Lamdasond problem!

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tjena!
har nyss kommit hem med min BMW 525`92 som har vart på en diagnostik där det konstaterades att det var Lamdasonden som var trasig!
Kan väl tillägga att min bil har haft ryckig gång å ojämn tomgång!
Nu ska jag till å köpa en ny Lamdasond från Motornord å då kommer min undran!!

Vad har jag för Lamdasond i min 525`92??
-Lambdasond med 4 kablar eller 3 Kablar??

Finns ju dom två att välja mellan....
tacksam för svar..
Paap Reeder
Hej!
Jag har experimenterat med olika piratversioner av lambdasonder.
Nu köper jag alltid original ty .......
Om Du inte får med originalanslutningen så måste Du löda ihop anslutningen med sondens kablage.
På BMW´s kablage så sitter det kablar av rostfri tråd vilket gör att det är svårt att löda ihope´t på ett bra sätt.

OK ..... det följer med klämhylsor med lödhål och krympslangar men riktigt bra blir det inte. Efter en tid kommer korrosionen smygande och blir det inte 100% kontakt blir lambdavärdet fel med allt vad det innebär.

Till min M 70 har BOSCH lambda med originalkontakter. Dyrare än BMW original.
Mekonomen har också originalanslutningar ngt billigare än BMW´s men vem som gjort Mekonomens vet jag inte.

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
ma
57
maskinisten
530iAT -01
När jag köpte min 252:a satte man dit en "piratare", med skarvade kablar. Det höll i ett år ungefär! Nu har jag en original, 1800 spänn tror jag den kostade.
På min 525:a sitter en lambda med 4 sladdar. Bytte när den gick sönder till en ny från Biltema. 795 spänn och lite arbete. Kablarna fick jag skarva med medföljande skarvhylsor. Skarvade kablarna med olika längd för att de skulle få plats under kabelskenan.
Funkar helt kanon!
Ronny Simonsen
M50/B25-motor er utrustet med en Lambda-sonde med 4kabler. 2hvite til varmeelemetet, en svart og en grå for selve Lambda-signalet.
Mitt spørsmål er; Hvorfor bruke 1800,- for en orginal sensor når man får en tilsvarende for 800,-???
Jeg kjøpte min fra Motornord og den leveres med hylser og krympeplast-strømper. Man kan alltids lodde koblingene, men det er ikke nødvendig. For de som er redd for at det kan bli dårlig kontakt, tenk heller på den orginale pluggen som orginal-sensoren er tilkoblet. Hvor er det størst fare for dårlig kontakt?
Ikke bekymre deg for at det blir dårlig kontakt med en uorginal sensor! Krympeplasten sørger for at det ikke kommer fukt til ledningene.

Tenk heller på grunnen til av sonden må byttes, for det er kjent med at sonden slites ut grunnet annet feil ved motoren.
I mitt tilfelle så fungerte ikke varmelementet som blir styrt av ECU'en. Det medfører at ved mye småkjøring, så blir aldri sonden driftsvarm og motoren får ikke riktig bensinblanding.
Få en totalsjekk av bilen på en bmw-verksted slik at annet feil kan bli detektert. Feilen på min bil kunne ikke detekteres ved å bare plugge ECU'en til et diagnosesenter, men man måtte måle med god gammeldags voltmeter for å oppdage feilen.
Når sonden er byttet, husk å koble fra batteriet over natten slik at motorstyringen blir slettet for feil-målinger. Motorstyringen "lærer" og husker hvilke signaler som kommer fra sonden.

Lykke til!

--
mvh
Ronny Simonsen
Narvik - Norway
BMW 525i 24v 1990mod.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Kollade priser på Lambda sonder för några veckor sedan och dom kostar 1575:- på BMW, det finns Bosch orginal på Mekonomen för några hundralappar billigare.
ma
57
maskinisten
530iAT -01
Min erfarenhet som tekniker säger mig att en hel kabel alltid är bättre än en skarvad! Varför snåla med några hundringar! Då har man nog köpt fel bil från början!

I övrigt samma rekomendation som från många andra!
SÖK i forumet och du skall finna! Detta har diskuterats flera ggr innan!

MVH! /Nils
Skarvar man rätt så ska det inte vara några problem och lambdan som mekonomen säljer kan man ha i skithuset för den dyger inte till något annat .
Men bosch lambda har jag aldrig haft några problem med .
Paap Reeder
Hej lambdor!
Hur löder man med rimlig beständighet ihop en rostfri kabel och en kopparkabel ??????

MVH /// Paap R
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tackar för alla svaren!

På Torsdag kommer Lamdasonden att bytas!
Bestämmer mig ¨då vad jag ska lägga mig för prisklass med det lutar åt en Orginal från Bosch...

Hoppas bara även att den ryckiga gången kommer att försvinna efter att jag bytt lamdan!

Å återigen...Tackar för alla svaren!
Vad skulle man göra utan er!
silverlod
ac
3
achtung
525i excutive -92
har själv åkt på att byta lambdasonden satt en skarvad pirat när jag köpte den, fick höra på BMW att kablarna är,avskärmade från varann och vid en skarvning försvinner ju avskärmningen och sonden kan bete sig mycket märkligt
Paap Reeder
Hej!
På min M 70 -91 är då inga kablar avskärmade från varandra.
Skulle de "hottat upp" en 525 med avsk. kablar?

Jamo - det blir således te´å´ta´ fram AGA- svetsen när man skall byta lambdor?

MVH /// Paap R
Det går men det finns silverlod till lödkolven också.
Men sen anväder jag dubbla krympslangar + vulktejp + värmeisolering om det behövs.
Sen har jag inte sett några bilar med avskärmade lamdasoner
konstiga är ju att kablarna är ju löda vid skarvarna och i motronicen så dom borde gå sönder där också om det skulle vara så dåligt att löda eller?
Men om det ändo skulle gå sönder så är det bara att prova och löda om.
Vissa bilar ska man byta lambdan vissa miltal.
Köp en orginal !!!!!!!!!!!!!!!!!
Det har jag gjort nu pirat håller inte så bra!!!!!!!!!!!!!!!

PRIS 1650:-

MVH Thony...
Varför ? När man kan köpa Bosch "pirat"(samma sak)
för 1000 kr minus rabat .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.