|
|
|
|---|---|
|
Tja.... Jag har sökt på forumet men inte hittat just mitt problem. Det tickar från motorn. Jag är 99% säker på att det är en lyftare som knackar, men vill höra med er ändå. Det skumma är att när jag startar motorn när den är kall så är den tyst. Sen kör jag 3-4 kilometer och då börjar den ticka. Ticket följer motorvarvet och försvinner inte fastän jag varvar (har inte varvat mer än 4000 i detta läge dock). När jag har kört lite till så minskar tickningarna och det låter mest på tomgång. Om den tickar på tomgång och jag gasar till i detta läge (när motorn nästan är helt varm) så slutar ticket direkt, men återvänder efter några sekunder när den åter står på tomgång. Sen kör jag vidare och när motorn är uppe helt i arbetstemperatur så är ticket totalt borta. Jag skulle ha bytt olja idag, men Hackefors hade tydligen tagit ut en klämdag :) så jag kunde inte få tag på filter och tätningsring. Så det får vänta till på måndag. Jag hoppas att det går över sen. Är det nån som har koll på vad det kostar att byta ut en lyftare? Själva lyftaren kostar väl inte mer än ett par hundra, men kamaxeln ska ju bort så det blir ju lite jobb ändå. | |
|
Ojay, jag vet inte hur hemma du är i garaget, men har man inte tummen helt i handen, och tar det lungt, med lite hjälpmedel ifrån www.bmwpower.nu och kanske en haynes bok (motsvarande) så borde borttagning/montering av kamkedjan inte vara så svårt. kanske någon på forumet kan ta på sig detta för en liten peng? lycka till hur du än gör! // Kalle Söderqvist |
|
|
Jag är nog hyffsat hemma i garaget, problemet är att jag inte har tillgång till nåt där jag bor nu. Kamkedjan är inte problemet, det är kamaxeln. Och när jag tittar i Haynes och Bentley-manualerna så ser det ut som man måste ha ett speciellt verktyg för att ha bort kamaxeln. Och jag orkar inte tillverka nåt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.