|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sedan i vintras haft problem med min bil. Det började med att den kunde gå lite oroligt när den var kall, rulla på tomgången osv. I början hjälpte det att gasa till några gånger så försvann problemet. Sen dess har det bara blivit bättre. Numera går den knappt att köra, den rullar nåt grymt på tomgången och drar hur mycket bensin som helst, det praktiskt taget rinner ur avgasröret. Belastad går den hyfsat men obelastad börjar den knasa direkt. Allt som oftas dör den efter några ryck. Har gjort diagnos på bilen men det enda som hittades var att gasspjällspotentiometern var defekt. Den har jag bytt utan resultat. Så jag ställde mig en lördag för några veckor sen och undersökte i princip allt. Kom fram till att om jag kopplar ur luftmassamätaren så går bilen mycket mycket bättre. Rullar långsamt och mjukt på tomgång men stabiliserar sig efter ett tag. Utgick såklart från att den var defekt då och åkte till skroten och köpte en ny. Dock gick bilen precis lika illa med den inkopplad som med min gamla. Tillbaks på ruta ett. Enligt skroten skall motorn var provkörd u.a. innan den demonterades. Kan jag ändå ha haft otur? Skall jag beställa en ny på BMW för strax under 4000? Nån som har erfarenheter av detta problem? Kör med luftmassamätaren urkopplad nu och då är ju bilen klart körbar, går som vanligt efter att ha haft lite mjukt rullande tomgång nån halvminut eller så när man startar. Men så vill jag ju inte ha det. Hjälp! =) // Joakim ---- Länk | |
|
Har fått tips om att det kan vara lamdan också. Tips? ---- Länk |
|
Rico80 |
kan det inte vara nått fel i boxen? kopplar man ur luftmängdsmätarn ställer väl boxen om sig till nått annat program som funkar! kanske kan vara mjukvaraufel i programet! låter skumt annars om den går bra utan mägdmätarn med dåligt vilken du än sätter dit!! kolla men nån om du kan få prova deras box o se vad som händer! *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
| byt lamdasond, jag hade nästan exakt samma problem och det hjälpte | |
|
Det konstiga, på tal om lambdan, är att bilen är besiktigad i vår med perfekta avgasvärden. // Joakim ---- Länk |
|
| min gick fint när den var kall, men när tempen steg började den gå skumt. | |
|
Min började med att gå dåligt med kall motor som sedan blev ok när temperaturen steg. Nu går den knasigt hela tiden. Men som sagt blir det bättre när jag kopplar bort luftmassamätaren. Blir nog galen snart.. men det är väl en världslig sak =) // Joakim ---- Länk |
|
|
Har nu provmätt lamdan och den verkar OK. Ger en utspänning på mellan 0,1-0,8 volt. Vilket den enligt vad jag läst ska göra. // Joakim ---- Länk |
|
| du ska nog inte köra för mycket med den om den får för mycket soppa, det kan sabba katalysatorn och det kostar en del | |
|
Med luftmassemätaren urkopplad går den ganska OK, drar inte nämnvärt mer soppa än vanligt. ---- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.