AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
657

Problem efter byte av avgassystem! Hjälp!?!?!?!?

Chris_79
Hej!

Jag har en Bmw 325-88 som jag fått problem med,finns det nån där ute som kan ha ett bra svar......

När jag köpte bilen va avgassystemet helt&tätt,sen efter några hårda mil så börja det rosta och läcka som ett såll.

Nu har jag byggt ett nytt system med extraktor i dubbla 2" till katten som nu även är rensad,efter katten sitter en byxa som övergår till ett singel rör 2 1/2" till en ljuddämpare längst bak....problem är att bilfan går SÄMRE än när jag hade det gamla som läckte. den går som en 320,helt jävla orkeslös.....

Ska man inte rensa katten på dessa bilar????

Eller funkar extraktor inte bra utan trimkam?????

Jag har provat med olika trimboxar "chip" utan resultat.......

..Snälla nån jäkel,HELP??????

MvH Chrille
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bilen bör ha rätt motstånd i avgassystsmet för att gå optimalt, i ditt fall tror jag att motståndet är för lågt. Vad säger panelen?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Chris_79
Vad menar du med "panelen"

Jag är inte så duktig på bilar *skäms*
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Chris,
hehe, men "panelen" menar jag de andra användarna här på forumet :) Således ingen panel i bilen du behöver oroa dig för..

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
ov
7
ovhe
320i -99
Jag hade 325 E30 -87 som hade en bakre ljuddämpare som var rostig som ett såll. När jag bytte till en ny (ANSA) så gick bilen betydligt sämre. Tyst och trist blev den åxå :(

Chris_79
Ok,du är den enda som svarat!!!
Chris_79
Det vore skumt om det berodde på dämparen tycker jag,den är ju från JT......
31
412
318 grabben
318-82 s14 turbo
320i-82
318-76
750ia-88
ja det är ju så att en bil behöver motstånd åt båda hålle dvs insug och avgas systemet mitt tips är att skafa en anna dämpare som skapar ett högre tryck och sedan förstår jag inte varför du rensa katen du får inte ut något om du inte har annat trim på bilen

Livet börjar vid 180
Rico80
jag tror problemet ligger i att du har stryp bilen orginal på 325 sitter det dubbla rör hela vägen o lägger man ihop volymen på dom så blir det 3½" och om du nu har 2½" så har du ju minskat flödet från motorn vilket gör att bilen inte andas tillräckligt!! själv satte jag på ett enkelt 3" efter katten o märker att den tappat lite ork! skulle nog behövas dubbla 2½" helavägen om man vill ha bättre flöde o sportigare ljud!

*Gaspedalen har bara ett läge i botten*
Det där blev inte helt rätt.

Orginal är väl inte mer än dubbla 1.75", vilket ger en area av 4,81kvadrattum.

Ett enkelt 2,5" rör har tvärsnitts arean 4,91kvadrattum. Vilket betyder mer flöde än orginal.

Dubbelt 2" har arean, 6,28kvadrattum. Vilket är rätt mycket mer än det bakre 2,5" röret.

Enkelt 3" har arean7,07kvadrattum vilket är avsevärt mycket mer än orginal. För att inte prata om dubbelt 2.5".
Visa användare
150
sa77
320i -89
Orginal har ungefär dubbla ca1,95" hela vägen!!!

byt så att du har dubbelt hela vägen

varför byta till enkelt efter katten?
Förstår ej hur du kom på den ide'n.

Om du ska hålla på och mixtra till enkelt, så håller jag med panelen ovanför räkna ut så att det blir rätt motstånd!

Motorn måste ha ett visst motstånd för att funka som den ska
det säger sig själv att stryper du en person så kan han ju varken andas in el, Andas ut!
Bra liknelse va.

Om du inte vet exakt hur man gör så fråga en firma eller nån som jobbar med det, dom hjälper dig säkert att svara på lite frågor,dey jotar inget att fråga.

"E30 FOREVER"
Rico80
försökte att få dubbla 2½" men det e svårt att få tag i en ljuddämpar till vettigt pris som har dubbla 2½" ingångar tyvärr!! så då fick det bli enkelt 3" haft funderingar på lite andra ombyggnade dubbelt 2½" men ett utblås på varsin sida men problemet dyker ju upp när man ska förbi extrahjuls baljan och batteri baljan bak blir nästan lite väl trångt det e nog svårare att få in ett rör där en att hitta en oskuld som e bra i sängen =)

ji
121
jimm_y
325i-88
318is-89
320is-89
325i touring-89
325 iA Cab-93
Korta ner baljan lite!batteriet får plats ändå!!Det har jag gjort!!
Rico80
jimm_y värt att fundera på vad kör du med för burkar då? kör du med kort runda typ mellan burkar eftersom vanliga lär väl inte få plats iaf!!! blir det snyggt då? måste väl mäta ha sig lite så ut tagen blir lika stora i spoilerna på båda sidor kan jag tänka mig =)

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Du har helt enkelt för lite motstånd! Din motor har inte så hög effekt så du behöver ett så pass grovt avgassystem. Gå mot trenden och dit med ett "ärtrör"

Stjäl AL´s text här
"Gashastighet är neckelordet, och det tappar du iom för grova rör.

Kompisen bytte sitt "supercoola" 2 x 2,5 tums sportsystem på sin Grp.N 323:a mot ett dubbla ärtrör (som inte hade fått många ballhetspoäng i Spoilernytt) och tjänade 10hk över HELA registret. Systemet är uträknat på Saab:s motorutvecklingsavdelningsavdelning.

Drar man ihop 6 rör till ett rör kan man få väldigt underliga pulsproblem. Så på en sexa skulle jag spontant säga dubbla rör av "lagom" grovlek.
Jag håller helt enkelt med...jag har ca 100hkr mer i min maskin och har kört med dubbelt 2,5tum och vetetusan om det inte är för grovt för min m30 maskin...
Bmw ludde
Motståndet spelar ingen större roll när det gäller en sugmotor, turbomotorer är mer känsliga. 2-taktare ska vi inte nämna.
Avgaserna ska bara ut i en 4-takt. Fullflödessytem bygger just på den principen: ut fort som fan !.

Varför tror ni de som kör dragracing skiter i ljuddämpare ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.