AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.201

Hackig/ryckig gång då bilen är kall...

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Tjena,

Tog bilen för imorse och bilen går ryckigt eller hackar nu då den är kall... Den har inte gjort det tidigare..
Och då har jag nyligen fått en mek att byta luft-bränsle-olje filter + motorolja. Sedan byte en vän till mig som är mek stiften på den och då gick den genast bättre! Syndes på de gamla stiften att dom absolut inte var ok..

Men frågan är ju vad det är nu!? Nån som har nått tips!?

/Johan

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Trots Stift bytet så går bilen ryckigt/hackigt...

Kan det vara liknande fel som andra beskriver om sina äldre 525or?! dvs att det är insugspackningar eller nån jordflätta som är glapp/dålig kontakt!? Eller är det så att det har med Transmissionen eller nått att göra!?

Problematiken med gången åtrfinns bara ifrån start (mera märkbart ifrån ca 1500-3000 varv).. Nån som har några ideer eller tips!?

Tacksam för svar =)

______
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Kolla lambdasonden/erna dom är garanterat dynga brukar ge sånna där beskymmer , polare har en likadan bil som du för han var det dom ! dock var det en sedan och en 91:a men borde inte spela nån roll ! prova rengöra eller byta den , billigare att rengöra om du inte känner nån med likadan bil förståss !

/Mvh Göran
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det låter troligt... Den har ju gjort 20k. Sen känns det bara så i bilen... lite så att som att den skulle tjippa efter luft.

Ska lokalisera Lambdan och första steg rengöra den då. Har hört att dom kostar en del... så köpa får jag lugna mig med tror jag! Tänkte även hälla i den en injection cleaner med här imorgon =)
Innan jag åker ut och jagar Lambda sond =I

Tackar Wrath!

______
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
berätta gärna hur det går för dig..

Jag har typ samma problem..

Bytte
Olja, oljefilter
Stift
Bensinfilter
luftrenare, luftfilter

Nu när jag ska köra och bilen är kall så rycker den som F_n.......Går bättre när den kommit upp i arbetstemperatur!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Mina problem har försvunnit mirakulöst faktiskt!! Rycker aldrig nu mera! Så jag behövde aldrig fortsätta mitt sökande =)

__
Länk
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Vad gjorde du då???
rengjorde du bara lamdan??

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Trainingman: Jag gjorde ärligt talat ingetting.. elelr mjo.. jag spillde i en liter lacknafta i tanken.. Sägs ska göra ren spridarna =) men i övrigt gjordejag inte ett smak! så jag antar att det bara var något tillfälligt!

__
Länk
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Ahh..Okej!

Somliga har tur......Får väl testa ngt liknande ;)
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
> theprophet........Riktigt fräsch motor du har...Ser ut att var i riktigt bra skick (kikade bilderna)..

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Trainingman: Jo det torde se bra ut.. För en annan har gått lös med Motortvätt och diskborste där i rejällt =) Å så har vi lagt på silikonespray som ger en helt ny lyster åt alla gamla plastdetaljer och kåpor =) Allt för att få en så fin finnish som möjligt =) Så man hoppas ju att det ska ge resutat! Även i gången och så är motorn i riktigt bra skick.. och de 2 senaste servicearna så har det åkt i Castrol TWS 10w60 =) Gör susen för en så redan omtyckt motor.. hehe

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.