AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
757

E46:a som hoppar emellan 1500-2000 varv.

ov
7
ovhe
320i -99
Min 320i-99 (7000mil) har börjat hoppa/hacka emellanåt när man kör på 1500-2000 varv. Det är skitirriterande. Jag lämnade den till BMW som bytte stift och programvara i ECU:n och felet försvann i 100 mil sen kom det tillbaka igen ! Det händer bara när bilen är varm konstigt nog.

Ngn som varit med om ngt liknande ?? Tänkte prova att byta O2-sensorn som nästa steg, det känns lite som om jag lika gärna kan gissa själv som att anlita BMW att göra det (de tar ju liksom ett par tusen för en "felsökning" :(

/Ove

Ba
2
Bal10
320i -99
Har exakt samma problem med min 320i-99, som har gått 11.000 mil. Den hackar vid gaspådrag mellan 1500-2500 varv, över 2500 varv går den klockrent. Och bara när den är varm. Har haft den på två BMW verkstäder, de har bytt stift, en tändspole och programerat om den. Men felet består fortfarande. På den andra verkstaden sa de att det behövdes bytas de hydraliska ventillyftarna, det var vad de trodde de visste inte säkert. Bytte inte då verkstaden inte var säker på att detta var felet och att det skulle kosta en vacker slant.
Jävligt frustrerande!

Visa användare
17
JohanAc
328i - 99
Har en 99:as 328....exakt samma symtom. mellan 1500 och 2000 varv och bara vid varm motor. Den känns gå mycket bättre vid kall motor.....

Johan Haraldsson
BMW 328i - 99
ICQ 3549239
mail: johan.haraldsson@home.se
Pinsamt att bmw själva inte kan konstatera felet.
Jag hade en liiiten antydan till detta vid kall motor innan inspektion2 men nu är det helt borta så de lär ha varit något av tändstiften. Nu är den doxk lika silkeslen vid kall som varm motor.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
ov
7
ovhe
320i -99
6 tusen spänn och tre verkstadsbesök tog det innan jag fullständigt tappade förtroendet och bytte bil och märke. Har ägt 10 st BMW (började med en 02:a 1980). Åker i och för sig fortfarande 320 men med stjärna istället för propeller i nosen :)

Har en känsla av att de bara tankat ur datorn på uppgifter och konstaterat att den misstänt. Därefter har de gissat vad som är fel. Lustigt åxå att när man säger till dem att den behöver vara REJÄLT varm för att det skall hända så åker teknikern en sväng på 5-10 minuter. Det tar nog tyvärr ett tag innan det blir en BMW igen...

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tändspolarna är en klassiker på E46orna. Även luftmassemätaren kan ge samm felsymptom. Nu är det iofs semestertider men om en månad öppnar Bil&Motorteknik 087110687 de är bäst i stan på BMW helt klart. Prova att göra et Distest i expertmode. Kanske Borgs Bil kan hjälpa till emd att printa ut felkoderna, de hjälpte mig med det. B&M löste sen problemet, tändspolarna samt jordkabel itll MAFen.Hoppas det löser sig
ASken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.