|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med skakningar i ratten vid inbromsning. För ungefär 4 månader sedan så bytte jag skivor och belägg. Skivorna är inte BMW-original (kommer inte ihåg vad de heter) beläggen är av märket EBD GreenStuff (?). Allt var frid och fröjd i början, men efter inte alltför lång tid så började det förhatliga skakandet i ratten. Min initiala tanke var att skivorna slagit sig men nu börjar jag bli tveksam. Gjorde nämligen en balansering av hjulen igår och det blev en markant förbättring. I stadstrafik känns det nästan ingenting nu, däremot om man bromsar från 130-150 så skakar det fortfarande ganska mycket. Däckskillen kände ett litet glappa när han racklade på hjulet. Han tittade och kände även på styrleden utan att upptäcka något konstigt. Hans teori var att spindelleden började bli dålig (igen!!!!), detta syntes dock inte. Han rekommenderade mig att byta till den "nyare" bärarmen - för den var kraftigare enligt honom. Någon som har erfarenhet? Kan en något glappande spindelled göra att skivorna känns skeva? Mvh Robban | |
|
Tjena Robban. På min förra Beemer, en 520 +87 skakade det som f-n när jag bromsade (skivorna var rätt nya).. min mekaniker sa åt mig att ta isär och göra rent och smörja oken, lägga på rikligt med kopparpasta.. det fungerade!!! Nu på min E36'a så skakade det lite när jag la på foten, ändå är skivor + ok nya innan vintern. Samma sak här, det slutar efter en riktig service på oken & beläggen. Tydligen (enl mecken) så uppstår detta när kolvarna kärvar lite. Är ingen expert och det kan ju vara så att dina skivor slagit sig eller nåt annat fel. Ha det gott // Power is nothing without Control! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.