AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
541

ABS styrenhet

A
223
A A
540iA Touring -99
Min kompis har en 735-87 med ABS-problem. Lampan lyser stadigt hela tiden. Vi har kollat alla fyra givarna och kablarna och där finns inget fel. Själva styrenheten, är det den svarta plastboxen som sitter på sidan av den fyrkantiga lättmetallboxen som det går en massa ledningar till, eller finns det ytterligare någon box någonstans? Misstänker att det kan vara något fel på strömmatningen till systemet. Hur felsöker jag? Om bromsbomben är paj kan det slå ut ABS-systemet? Tacksam för snabb hjälp, bilen fick en tvåa på Svensk Bilprovning.

A A
Paap Reeder
Hej!
Vad menar Du med att det inte finns ngt fel på hjulgivarna?
Det räcker inte med att "summra dem" för kontaktkontroll utan man kolla att de även impulserar tillräckligt.

Om rosten gnagt av "den kantiga toppen" på resp kugg i ABS kransen får Du inte tillräckligt skarpa pulser.

Bäst är att "köra ett scope trace" på givarna så ser Du direkt hur 4-kantvågen ser ut från resp hjul.

Det här "rostproblemen" börjar dock som en smygande "cancer".
Först tänds lampan vid farter > 175 kmh o s v nedåt tills man är nere på 0 kmh.

Det framgår inte riktigt med vad Du menar med "lyser hela tiden". Min "rosttråd" bygger på att lampan tänds i läge ON men slocknar vid motorstart för att sedan åter tändas när bilen rullar det minsta.

MVH /// Paap R
A
223
A A
540iA Touring -99
Vi har kollat givarna ordentligt och de pulserar lika alla fyra.
Lampan lyser faktiskt hela tiden. Om en givare är trasig bör den väl slockna för att sedan tändas när bilen börjar rulla?
Misstänker att något är fel med strömförsörjningen. Vad är det för svart låda dit kablarna från givarna går i motorrummet? Den sitter på en fyrkantig lättmetallbox. Andra tips på felsökning?

A A
Hej!
Som Paap Reeder skriver så måste man kolla så att "pulsen" på alla givarna är okej,mitt löjliga inlägg är att har ni nollställt datorn efter ingreppen ????ABS-lampan släcks inte automatiskt även om felet är åtgärdat.
A
223
A A
540iA Touring -99
Hej Happy!
Nollställt datorn har vi inte gjort. Hur gör man?

A A
Hej!
Du måste nog in på en verkstad som har tillgång till en återställare.Vissa felkoder kan man radera genom att lossa på en batterikabel,men jag tvivlar på det i detta fallet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.