AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.351

Nya M5 E60

Sida 8 av 8
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Ahhh.. Roligt att se att dett finns folk som gillar den nya Friska BMW fläkten som tagit form och fått det lite som roliga namnet den Bangleistiska Eran av BMW *s*

Skratta ni.. men om några år kommer ni åka nya E60 ;)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
dunstan
bjoerck: Med starkt varumärke i bilbranschen menar jag inte bara att man känner ingen märket. (vilket i sig är det viktigaste kriteriet för ett starkt varumärke.). Ja jag menar kombinationen av "känna" igen varumärke och status. Kombinationen är livsviktig i denna bransch. Räcker inte bra med "känner" igen för att skapa en bilmärke som kopplas samman med status och kvalitet. VW får det mycket svårt att höja VW som varumärke till nivå med tex BMW och Mercedes. Det har nog väldigt mycket att göra med vad vi förknippar varumärket med. Och VW förknippar väl ingen med kvalitet och status?
dunstan
bjoerck: Har du kört Toureg med V10 diesel? Laggig som få!!! Måste väl göra den så laggig för att klara transmissionen! ;-) VW i ropet? Nope! Jag vet en hel del personer som inte ens bryr sig om att provköra då de inte vill köpa en VW pgr av deras urusla service och kvalitet. Har dessutom två kompisar som köpt ny VW och är otroligt missnöjda både med bilens kvalitet och servicen. Den ena böt in bilen efter 3 månader. Tappade 30000 kr!!! (VAG!!!) Och gissa vart han gick och köpte en bil? Han är numera en glad BMW ägare. (vilket jag försökte få honom att bli på en gång...)
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Ett starkt varumärke behöver inte vara förknippat med status. VW säljer en väldans massa bilar och det gör också Ford t.ex. (långt mer än BMW) utan att för den skulle inte ha en superhög status. Det beror ju på vilket segment märket bestämt sig för att agera i (VW verkar inte veta själva och har därför fått dåndimpen).

För övrigt tycker jag att det är helt rätt att inte erbjuda en X5 M eller att erbjuda alla M bilar med en automatisk växellåda. Enligt mig är det antingen sekventiell eller manuell som gäller för riktiga sportbilar. Sportiga bilar kan man sälja med aut låda och det gör man ju... Som många nämnt finns ju Alpina och det blir kannibalism om man börjar erbjuda M5:or med automat. Naturligtvis skulle en M5:a med en sådan konfiguration stjäla kunder från B10-köparna.

Tycker personligen att M5 Touring är en tuff bil, men att även det är gränsfall för vad som passar på en M-bil. Om de inte lagt om strategin så kommer det ingen M touring heller den här gången.

__
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ett starkt varumärke har mycket lite med produkten att göra. Det sitter i huvudet på köparna/konsumenterna/allmänheten. Därför är upplevelsen av varumärken också en ganska individuell historia.

Det är klart att varumärken kan värderas, och ett sätt att göra det är att jämföra med vad ett märke (t.ex. Audi) kan ta betalt jämfört med ett annat märke med en likvärdig produkt (till exempel VW).

Därför har starka varumärken med status att göra. Ju mer eftertraktad en vara är, desto starkare är varumärket. Ford säljer många bilar, men det behöver inte innebära att varumärket är starkt, annat än att det är känt av många. Hyundai säljer fler bilar än Ferrari, men inte 17 har de ett starkare varumärke?

My Bimmer is my mistress
chrille70
wolv,

Alpina GmbH är ett fristående företag och har absolut inget med BMW att göra, rent organisatoriskt. De har dock ett nära samarbete med BMW AG och BMW-handeln.

Så egentligen kan man inte se Alpina och M som "koncernbröder", utan som konkurrenter. Men egentligen så är de ju inte det heller, för Alpina och M är så vitt skilda tolkningar av BMW. M är kompromisslöst sportiga medan Alpina snarare är en lagom kompromiss mellan sport och komfort. De "smakar" lite olika med anda ord...

Så man kan nog inte talaom någon risk för kannibalism än om modellprogrammen skulle överlappa varandra. Det är två helt fristående företag.

Mvh Chrille
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Nej, du har rätt käre Tretretti. Jag måste säga att jag hade lite fel i min argumentation. Det beror också lite på vilka olika värderingar man lägger in i begreppet status. Det kan betyda så mycket.

Ett annat bra exempel på ett starkt varumärke är Golf. Det är starkare än pappa VW.

chrille70:
Jo jag vet att det inte är samma företag. Men det finns en god anledning till att Alpina och M har olika profiler ("smakar olika"). I teorin skulle det inte bli kannibalism, men väl i praktiken.

__
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Att Alpina och BMW inte är samma vet nog dom flesta! Och därmed även att Alpina speciellt är Beroende av BMW då de bara Tunar BMW! Men BMW M får ju en Exlusivitets knuff pga Alpina då de utmärker sig ännu mera! Så klart dom har ett så pass nära sammarbeta vid detta lag.. så att man nästan kan tala om en form av Kannabalism!

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Tretretti: Om BMW vill behålla sitt varumärke så bör dem ta hand om sina kunder på ett bättre sätt!

Läs Expressen:
Länk
Tråden är 1.5 år gammal.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.