|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
M-fabriken har väl gjort en en egen tolkning av X5 redan....men produktion verkar det inte bli... X5 Le Mans... Länk |
|
|
chrille70: Allt handlar om image. M Gmbh har aldrig utgivit sig för att vara bra på rallycross, aldrig utgivit sig för att vara bra i skogen och aldrig utgivit sig för att göra lyxlimousiner. Kanske därför det aldrig blev någon M7 eller M8? Det de däremot har utgivit sig för att göra är rejält omarbetade gatbilar som är riktigt snabba på bana för att kosta som de ändå gör och framför allt se ut som de gör (inte många som ser skillnad på en M5 E34 och en 518i med extra spoilers). Skulle de därmed börja göra en hög, oaerodynamisk, komfortabel, tung (jo jag vet att även M5 E39 är tung), automatväxlad (det är ju ändå inte särskilt sportigt vad man än tycker), fyrhjulsdriven (finns en anledning till att alla riktigt snabba banbilar är bakhjulsdrivna) och klumpig SUV med en herrans massa hästar, så skulle det sätta grillor i huvet på M-entusiasterna. De hade frågat sig "Vaffan har de nu gjort? Ska de sluta tillverka sportbilar och istället göra som Alpina och gå över till att göra komfortabla bilar med extrahästar?" Det skulle garanterat skada varumärket. Visst skulle det finnas köpare på dem, men jag tycker personligen att behovet av komfortabla och klumpiga, men ändå relativt snabba bilar, redan är täckt i det vanliga sortimentet hos BMW och skulle man inte vara nöjd finns det ju hur många förfinare som helst (Alpina, Hartge, Hamann, ACS, m.fl., m.fl.) om man inte tycker det räcker som det är. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Det verkar lite känsligt med BMW:s M-modeller. Konservatismen verkar stor hos både entusiaster och BMW-ledningen. Sett rent affärsmässigt borde efterfrågan styra prouduktsortimentet och inget annat. BMW varumärke, och då speciellt M, är mycket starkt. Det kommer knappast skadas av ett breddat utbud. Jag tror Volvo är på rätt spår med sitt aktiva chassi. Jag misstänker att dylika lösningar kommer bli standard i klassen. BMW har redan sportknapp i M5:an, om än inte för fjädring och dämpning. Med chassin som medger olika sättningar får bilen fler användingsområden. Långresan blir komfortabel och på racerbanan blir bilen styv som ett spett. Även andra funktioner skulle kunna bakas in som till exempel åtstramning av säkerhetsbältena vid bankörning och dylika saker. M5 skulle få mycket fler kunder om den kunde levereras med automat och i touringutförande. de flesta kunder till dessa bilar använder dem som landsvägsmissiler. Då borde automatlåda finnas. Själklart skulle även den manuella lådan finnas kvar som valmöjlighet. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
dunstan |
chrille70: Jag tror inte att det handlar om att BMW är rädda för att döda Alpina. Det är dessutom knappast troligt. Alpina bygger en annan typ bil än BMW M. Vardags komfort+sport i samma paket. Om det sedan är 4W, touring etc spelat inte så stor roll. BMW har nog helt andra skäl till sina nuvarande val. Är inte säker på om jag vill se M modeller med 4W och absolut inte mes steptronics låda!!! Låter väldigt Mercedes i mina öron... Och jag tycker att 4.6is är snygg! ;-) Porches Tiptronic låda är inte speciellt bra. BMWs SMGII låda är nog marknadens bästa sekventiella låda! (finns en hel del tester mellan dessa lådor och BMW vinner!) Så SMG lådan lär du få se i fler BMW framöver... Och det du säger om sålda bilar är just den anledning till att man väljer Alpina. Man vill inte ha en dussinbil! Ser M3 nästan varje gång jag är ute och kör nuförtiden... ;-) Handlar inte bara om pengar när det gäller val av bil. Porsche är tvåsitsiga bilar vilket inte passar i alla lägen... bjoerck: det finns alltid kunder man bör välja bort. Man kan inte tillfredställa alla. Kolla på de bilmärken som försöker med det... Vill man ha en 4w driven, turbo, touring får man välja ett annat märk. Riskokare eller DKW! Osexiga bilar men uppfyller det kund segementets behov.... ;-) Tretretti: Nej ingen Z4M. Men det kommer en Alpina Roadster S!!! Med samma motor som i B3S. Alltså en 6a på 310hk i en Z4 på Alpina vis!!! ;-) chrille70 & Tretretti: Tycker ni att Cayenne är en snygg SUV????? Den ser ju inte klok ut. Ta en 911 plus domkraft så har du en Cayenne. Hua hua hua!!! ;-) VW starkt varumärke??? Hmmm.... Var då? |
|
Tänkte bara flika in en sak jag kom på. BMW har ju nästan redan M-modeller utan M-beteckning och som därmed går att få med fyrhjulsdrift och automatlåda och grejer. Till en början så fanns 325is som var en 325e med bättre chassie/bromsar och klart mycket mer effekt och varvvillighet. Den kunde man få med automat. 320is fanns också. En M3 med mindre motor, fast lika bra effektuttag, men "vanligt" chassie, bromsar och utseende. Fanns väl ändå inte med automat dock. Samma princip gjordes från 318i M40 då 318is M42 kom. Den fanns dock inte med automat (kanske fanns i USA med automat?). M3 E36 fanns inte i USA. Den hette 330is och 332is. Detta för att den hade lägre effektuttag. Kanske fanns den även med automat? X5 har ju redan behandlats. 4.6is. Finns säkerligen fler exempel jag inte känner till eller kommer på. Man kan väl nästan säga att is-modellerna är något slags mellanting mellan vanlig BMW och M-modell då troligtvis. Hur man än gör så får man aldrig en fyrhjulsdriven SUV med automatlåda och 2.5 ton att bli sportig. Därför kan man ju kanske göra det så långt det går om folk vill ha det och sedan kalla den för något annat (is) för att inte förstöra imagen för varumärket (M). Tycker att BMW har gjort helt rätt om min spaning stämmer någorlunda överens med BMWs strategi. En liten tanke bara. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
dunstan: Att kunna uppfylla alla önskemål men ändå behålla massproduktionens fördelar strävar alla bilfabrikanter efter. För mig är det en gåta att inte M5 begåvats med automat. Det kanske finns någon teknisk förklaring? Rent affärsstrategiskt ser jag inga fördelar att begränsa valmöjligheten. Automatlåda är just nu högsta mode och BMW borde kunna erbjuda det i sina M-modeller. VW är ett starkt varumärke! Hur skulle de annars kunna sälja så mycket bilar i alla möjliga prisnivåer? Allt från Lupo till Pheaton via Touareg. VW spikade sitt varumärke med Golf GTI på 70- och 80-talet. (Golf är kanske ett ännu starkare varumärke än VW?) Hade VW varit ett svagt varumärke hade själklart lyxmodellerna fått ett eget varumärke, jmr Lexus, Infinity mfl. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
dunstan |
bjoerk: VW säljer ej på sitt märke. Snarare på pris! VW som varumärke i Sverige har verkligen ett lågvatten märke just nu! Inte träffat många nöjda VW ägare. Men det är väl ingen nyhet. Spelar inte så stor roll vad VW gör de kommer aldrig lyckas skapa ett varumärke som BMW eller Mercedes. VW koncernen verkar vilja allt på samma gång vilket leder till missnöjda kunder. Ingen får vad de vill / förväntar sig... Ingen bra strategi enligt mig. Vi får se hur det ser ut om ett par år... (håller ej med dig om att VW är ett starkt varumärke. Inte i det segmentet de vill vara det i. Möjligen för Svensson som inte ens har råd med en Volvo...) De flesta som kör BMW M vill ej ha automat. Då hade de valt AMG eller Porsche istället. Men SMG lådan kommer säkerligen till nya M5. Säkert ännu bättre än i M3. Så det valet har man som BMW M köpare. Vill man ha sport-komfort med automat så finns alltid Alpina B10 V8S, B3S (med switchtronic), B7 etc... Ytterst tveksamt om BMW kommer att släppa något annant än SMG till M modellerna. (vore fel enligt mig) |
|
dunstan: Håller delvis med dig om att VW behandlar sina kunder illa. Även att varumärket är svagare än BMW/Mercedes kan jag hålla med om men därmed inte sagt att varumärket är svagt! Jag tror knappast ett svagt varumärke som till exempel KIA skulle kunna kraänga iväg bilar i prisklassen över en halv miljon. Det kan VW. dunstan: Kan Du motivera varför kunderna hade valt AMG eller Porsche istället för M om de funnits med automat? Porsche är väl ett varumärke som anspelar på sport om något? Ändå säljs majoriteten av bilarna idag med fyrhjulsdrift och tiptronic. En modern 5- eller 6-växlad adaptiv automatlåda skulle passa M5:ans karaktär utmärkt. Då skulle det bli tufft för AMG och S/RS-bilarna att stjäla kunder. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
Jag tror att VW säljer på att verka märkvärdiga. Phaeton och Touareg är en enormt snygga och läckra bilar, den saken är klar. Men ändå så är de rent patetiska. Vilken frisk människa pungar ut med uppåt en millle för en FOLKVAGN? Och VW som är så fantastiskt bra på att ta hand om sina fantastiskt nöjda kunder... Det där kommer knappast att fungera. Det kommer med 100 procents säkerhet (min tolkning) att gå at skogen för hela VAG inom en ganska snar framtid om de inte lägger av med sitt premium-wannabe-trams. Tro mig. De ska tillverka billiga, okomplicerade bruksbilar för folket, precis som på den gamla goda tiden. De lägga ner Skoda och ta över deras koncept. Då skulle de säkert överleva iaf femton år till. (Nej, jag gillar inte VAG...) Detta hade inte så värst mycke att göra med M5:an, men ändå... :) Mvh Chrille |
|
chrille70, hoppas verkligen att dy har rätt för jag vill absolut kunna köpa en Phaeton för 150 KSEK om 3-4 år. Snyggare sedan får man leta efter anser jag. E65 är ett skämt i jämförelse....men det är min smak...ingen vetenskap....:) /Simon |
|
dunstan |
bjoerck: Att det finns människor som bränner 500000 på en VW är intressant... Tur att det inte är så många som rökt svamp! ;-) Vad är skillnaden mellan Kia och VW? Att VW koncernen vill göra Audi till svar på BMW och VW till svar på Mercedes betyder knappast att de kommer att lyckas. Varumärket är alldeles för svagt för det!!! Enda chansen hade varit ett nytt varumärke typ "Lexus" för att gömma "VW". Tror att VW har totalt missbedömt marknaden... Deras problem... Om man är sugen på en prestanda bil med automat så är man troligen också ute efter något åt komfort hållet snarare än sport. Och då menar jag "automat" inte sekventiell manuell låda. Porsche har ingen automatlåda vad jag vet. Det är väl en sekventuell låda? (att man väljer den i Porsche är för mig en gåta. Den slöar ner bilen och är inte speciellt bra låda!!! Fel personer som köper Porsche om alla väljer den lådan...) SMG lådan kommer som sagt garanterat i den nya M5 och säkerligen i M6 etc... M3 CSL kommer bara med en special anpassad SMG låda tex... Så den typen av låda är helrätt i BMW M. Inte automat!!! Då får man titta åt AMG hållet... (Turbo Taxi bilar) simon_en: Phaeton snygg? Tur för VW att någon tycker det... Enligt min smak bygger följande märken snygga bilar: (ej alla modeller) * BMW * Porsche * Mercedes * Ferrari * Jaguar Följande märken finns det inte någon bil som lockar: (design mässigt) * Volvo * Saab * Audi * VW koncernen i övrigt * Franska märken * Lexus * De flesta Japaner (Honda S2000 är OK) * De flesta Amerikanska bilar (rymdskepp) * Alfa / Fiat Visst har diskussionen flippat ur en del??? Kul va!!! |
|
dunstan, Jag älskar BMW, men jag accepterar inte vad som helst bara för att det är BMW. Anser att E65 är misslyckad, så även compact och z3c. Det är dock min åsikt ingen vetenskap som bekant. /Simon |
|
dunstan |
simon_en: Håller med om att E65 inte känns helt rätt design mässigt. Misslyckad tycker jag inte att den är. Provkör en så förstår du vad jag menar... Men designen kunde varit bättre. Fast Phaeton är knappast snygg! I den klassen (slagskepps klassen) så gillar jag Mercedes S klass och Alpinas tolkning av E65 bäst. (Länk |
dunstan |
Länken vart fel: Länk |
|
Hoppas på tillfälle att provköra e65 någon gång. Tyckte att Phaeton var en ordinär bil tills jag såg den live och satt i den. WOW verkligen fin design utvändigt(viktigast anser jag) men även invändigt! Nya Audi A8 är verkligen läcker också...jag som är att betrakta som något av en audimotståndare kan bara kapitulera för designen. Gillar Sklass, verkligen läcker! Alpinan ser ur som E65 gör mest tycker jag, men med stora hjul. För att en bil ska vara riktigt snygg brukar jag se om den är snygg med orginal(läs minsta) storleken på fälgar. E38 och e39 är verkligen snygga med de minsta hjulen, i fallet med t ex Saab 9-3 stämmer det inte, så även med e65 i mitt tycke. /Simon |
|
|
dunstan: Jag tror Du blandar ihop status och starka varumärken. VW är ett starkt varumärke. Fråga vem som helst hur VW:s logga ser ut och jag garanterar att de vet. Fråga sedan samma person hur KIA:s ser ut och de torskar. KIA är inte ett starkt varumärke. Håller med simon_en i resonemanget kring att bara det står BMW på bilen så är den snygg. E65 är riktigt ful. Tycker lite synd om hopplöst märkestrogna bilälskare då de går miste om så mycket! Det finns mängder med bilmärken jag skulle vilja ha! Just nu är VAG-koncernen i ropet! Många bilentusiaster snackar entusiastiskt kring modeller som Touareg, Pheaton, RS6 med flera. W10-dieslar och prestandamonster på 450 hästar imponerar uppenbarligen. Tyvärr har jag inte hört många säga uppskattande saker beträffande E65. Det blir bara livlig diskussion kring bilens utseende. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
chrille70 |
Phaeton må vara snygg, men vid sidan om nya BMW 7-serien tycker jag att den bleknar. De stora blaffiga VW-emblemen som sitter lite här och var skämmer utsikten. BMW:n har en tyngd och pondus i designen som jag verkligen gillar. En nyskapande design som jag tror kommer hålla längre än Phaetons lite väl diskreta formgivning. Om tre-fyra år ser den gammal ut, tror jag, ungefär som alla andra VAG-produkter. De satsar nog inte så hårt på design i Wolfsburg... Som sagt så misstror jag VAG starkt när det gäller deras lybilssatsning. Rena skämtet. Skrattretande. Det kan bara inte lyckas! Den biten kan de gott överlåta åt BMW och Mercedes-Benz... / Chrille |
|
Roligt att ni nämner Phaetheon, eller hur den nu stavas.. Innan jag läst detta så visste jag inte ensa att den fanns! Och när jag nu såg den på Volkswagens hemsida så tycker jag det bara är PATETISKT! Finns väl inga design mässiga liknelser med A8 eller!? Eftersom nu alla ratade E60 så förbaskat.. LOL Phateon - Ruskigt Förjäst Golf! Kan tänka mig att den smakar som en Överjäst LöwenBrau! Sen tillbaka till E65.. I alpina Format så ser den Über grym ut! Tycker den ser riktigt vulgör ut i verkligheten! Går en silvrig hrä i Sundsvall! Och jag fick en smärre chock när min häst intreserade flickvän brast ut herueka när hon såg bilen! En så SKA jag ha! Sa min lilla dam! Det för mig var en uplevelse i Extravagance! Precis som bilen är... den tilltar oss som inte är fast körda i ett Fack! Jag har aldrig varit märkes trogen.. kommer nog ej heller att vara det! Men efter att jag körde en BMW så var det inge snack om saken!. Fast jag trodde de var Merca dödare och så knappast min plånboks klass! Fast ack vad fel jag hade! Så nu kommer jag åka BMW så länge BMW koncernen står fast vid det faktum att föraren går först! Har alltid Gillat BMW:s design, och det är inget undantag med Nya 5:an 7:an och ännu mera underbara Z4:a! Sen angående VAG.. *skrattar* mamma och pappa köpte för ett tag sne en ny Seat Leon.. hade några ruskiga kvalitets problem och lämna till slut tillbaka den med hjälp av mototmännens Jurist (Motormännen är allt bra dom). I utbyte fick dom en Golf 1,6... Samma motor som i Leonen! Men Båda Päronen vart så grymt besvikna! Leonen var sportigare, rappare, varvvilig osv.. listan kan göras lång! Så nästa gång det blir en Små bil för de! Så blir det nog knappast nått ifrån VAG!!! Sen deras service kan man ju bara gråta över.... Suck. ja ja ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
jag har sagt det förr och jag säger det igen. nya 5an rocks på alla sätt och vis. den är ju inte bara snygg, utan förbättrad på i stort sett varje punkt. touringen kommer nog att bli asball. Ska bli kul att prova den i sommar. Btw VAGs kvalla suger, tro mig. |
|
|
Vad gäller E60 börjar jag gilla den mer och mer. Den är iallafall mer proportionerlig helt klart än e65. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.