AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.350

Nya M5 E60

Sida 6 av 8
dunstan
chrille70: Ryktas om en M5 E60 Touring...

Är det något fel med en Alpina V8 4.6 i X5? Helt underbar bil. Provkörde den och totaldrog en S60 T5 med den. Klart suverän SUV. Men visst en v10 på 500 hk vore inte helt fel i den bilen! Finns kompressor till 4.4l V8 från Ess tuning...
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Nja ingen som vet rikitgt om det kommer en E60 M5 Touring.. men jag bland flera Hoppas på det!

Sant på sätt och vis Chrille70... Jag skulle gärna se en Hottad M3 Touring IX... men inte FyrhjulsDriven utan BMW 33/67 Drivnin som nu IX:en har =) Men nu är det så att BMW strikt anser att sport inte skall förmedlas med drivnin på 4 hjul utan ren körglädje alstras genom 2 muskulösa bakhjul! men vem vet.. i dessa dagar så kan ju nästan vad som helst hända. ... men jag är tveksam!.

Sen så börjar ju Utbudet på M vagnar att starkt öka! M2(inom nått år)M3 MZ3 MZ4 M5 M6 (kommer väl med).. sen asner väl BMW att dom inte behöver nåt mera... Men jag skulle ärligt talat görna se en M7 med närmare 800+Hk eller varför inte ännu mera! :)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
chrille70
dunstan:

Nej nej nej! Det är absolut inget fel på en Alpinas vinkelåtta i X5:an. En helt underbar maskin. Det jag menade (än om jag kanske var lite otydlig, okej...) är att det vore kul med en riktig X5 M. Det är ju ändå nåt speciellt med det där ///M:et...

Karossdetaljerna på 4,6iS tycker jag inte om, det ser inte ut att ligga nån djupare tanke bakom dem.

Som du säger, en X5 M med nya V10-motorn från E60 M5 och sexpetad manuell låda vore mumma! Utan tvekan världens rejsigaste SUV!!!

/ Chrille
chrille70
theprophet:

Jag tycker BMW är ute och cyklar när de säger att 4WD och sportbil inte kan förenas. Kolla bara på Porsche; nästan alla nya Porschar som säljs har fyrhjulsdrift. Även när det gäller automatlåda><sportbil som BMW inte heller gillar kan man dra paralleller till Porsche; nästan alla Porsche-kunder föredrar Tiptronic.

Och vem kan säga nåt annat än att Porsche är sportbilarnas sportbil?!!!

Nä, rå hit med en M5 4X4 Steptronic Touring! =)

/ Chrille
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Det har du rätt i.. hade jag pengarna så blev det en Porsche... =)

Men eftersom dom är så pass sträviga på det och knappt vill bygga standard vagnar med 4Wd så torde ju en MIX dvs M i IX utförande vara på sin plats!

Men när du vänder på det och säger M5 4X4 Steptronic Touring så Får RS6 dödare ett helt nytt Utryck =D

______
För att citera en guru inom mass customization nämligen Joseph Pine II: "Customers do not want choises; they want what they want"

BMW kan inte ha bestämda åsikter kring hur en sportbil skall vara uppbyggd. Finns det efterfrågan kring fyrhjulsdrift, kombi och automatlådor i M-modellerna skall även BMW kunna leverera M-bilar med dessa attribut.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
chrille70
Kom just att tänka på en sak:

En avigsida med fyrhjulsdrivna och automatväxlade M-bilar är nog att ALPINA skulle få sig en nära-döden-upplevelse. Få skulle nog välja t ex en Alpina B3 Allrad Touring om det fanns en M3 4x4 Touring... Det är min gissning. Eller varför en B7 om det fanns en M7? Är man spekulant på sådana bilar spelar nog priset ingen STÖRRE roll, gissar jag.

Men personligen skulle jag nog inte sakna Alpina om M-programmet var så komplett... ;)

Alpina är visserligen ett helt fristående företag, men samarbetet med BMW är så "intimt" att Alpina-bilarna nästan räknas in i det ordinarie BMW-prgrammet. Och kannibalism är ju aldrig särskilt bra. Det kan gynna den fria konkurrensen men är direkt vidrigt ur en företagsekonomisk aspekt...

/ Chrille
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Bjoerck;

Visst är det så.. men med tanke på M-modellerna popularitet så verkar det finnas ett starkt sug efter just dem med så =)

Tror det kommer ta ett bra tag innan vi ser en äkta 4X4 BMW M...

______
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Chrille70; Jo BMW har nog Uplåtit Alpina den rollen med dom dära "mindre" Nisch modell Bilarna som just nu så Alpina Producerar nu då =)

Och Alpina är ju Väldigt Trevliga och jag tror nog inte BMW gör sig av med dom!

______
chrille70
theprophet:

Det är nog som du säger, Alpina är en annan nisch. Men om Alpinas och "M":s modellprogram går in i varandra och blir direkta konkurrenter är det kanske risk att Alpina blir altaernativet för de som inte har råd med en ///M. Men det kanske å andra sidan höja exklusiviteten ytterligare på M-bilarna...?

M-bilarna är hur som helst mer poppis än nånsin just nu. Förra året blev rekordår för M-divisionen med 44.000 sålda bilar! Så många S-bilar lär ju Audi aldrig sälja!

Läs mer om detta på Länk (bmw.se => Nyheter => År 2002 Rekordår för BMW M) om ni vill fylla på hjärnan med lite onödigt vetande... =D

/ Chrille
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Chrille;

Jo så är det nog allt! Finns nog en hel del Personer med pengar... men de vill inte ha en M bil som "alla" andra eller så är det just för att det blir en aningen för dyrt och löper då istrället en "lätt" tunad BMW ifrån Alpina och åker bra med Komforten främst.. för jag måste anse att Alpina verkar Prioritera det före Sport. Men nichen finns helt klart och det vore ursinningt dumt av BMW att lägga ut en M på varje bil och konkurera med Alpina! Sen tror jag att en M7 vore Idioti nu... 7-an är så omdiskuterad som den är! Exlusiviteten får sig en bra knuff det är det nog inget snack om =)

Det var Glada nyheter! Såg några filmer ifrån Nürburgerring nyss där en E34 M5 Gasar ifrån 3 st Porsches.. =) Dock så är föraren M5:an mycket bättre än Porsche förarna! Men vilken bil! Har sånna Ha begör nu så att Touringen har fått avkortat liv nu!

Tjo

______
chrille70
theprophet,

Att lansera en M7 nu vore kanske att göra samma misstag som Mercedes gjorde med S600 för drygt tio år sedan. Då, liksom nu var det dåliga och oroliga tider och så lanserar dom den brontosaurus-limousinen med tolv cylindrar över 400 hästar, en soppaförbrukning på 2 liter/milen och en kapitalkostnad som kan ge vem som helst mardrömmar... Den bilen fick fler spottloskor på vindrutan än beundrare.

Men visst vore det allt bra läckert ändå... :P

/ Chrille
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jo det är allt sant!
Den bilen visste jag inte mycket om... Men det låter rätt sinnes sjukt =)

Men jag tror nog BMW har Ett gäng Väte bilar i bagaget speciellt till 7 serien! Och det är väl egentligen bara en tidsfråga innan Bensinen/Diesel är helt totallt utspelad och kommer att börja bytas ut... för det börjar ju närma sig!

Jo, men sumt som sagt =)

______
chrille70
Det här har väl inte så mycket med nya E60 M5 att göra...

Men jag har aldrig fattat varför inte BMW satsat hårdare på vätebilarna. Det är en bra (men kanske dyr) teknik som verkligen har framtiden för sig. Vattenånga ur avgasröret drömmer väl alla om och det är ju just det som är fördelen med vätebilarna!

BMW skulle gott kunna bli lika framgångsrika på detta som Ford med sina Etanolbilar och Volvos BiFuel-bilar. Men som sagt, vätetekniken kanske är dyr?

/Chrille
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag hatade både E65 och E60 första gången jag såg bild på dom. Men ju mer jag ser av dom ju finare blir dom. Dessa dåliga bilder på M5 var ju rent av perfektion. En mjuk, fin och vacker bil med tänder vassare än dom flesta. Så inbjudande och trevlig. Jag säger bara en sak, FAN ATT MAN INTE ÄR MILJONÄR!!!!!!!!!! Jag ska fan börja spela bingolotto. =)

MVH Morgan.

Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Chrille, vet inte hur mycket du ve om deras (BMW:s) Vätemotorer..

Men en sak ä'r säker om dem!! och det är att i fall det blir en Olje Kris så åker vi Trogna BMW folk sen de absolut grymaste bilarna på stan återigen! Vad sägs om Väte Drivna V12 or!? BMW har redan Gjort dem! med Volym mellan 5-6 Liter och större om jag inte missminner mig helt! Och dessa satt i Gamla 7:an Long version! Så skiftet neråt i motorstorlekar blir troligen busenkelt!

BMW har en Line upp i Väte Garderobben som endast är där för att DÖDA alla andra biltillverkare!(Fri Tolkning)
Och jag tror ärligt talat att Bakom kulisserna så ÄR BMW redan lååångt före Etanolerna och alla dessa Misslyckade Koncept! Iaf om man ska tro BMW själva =)

Cheers

Och O ja! M5 - E60 kommer bli Livsfarlig Carpimp!

______
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
theprophet:
Hoppas du har rätt. Av namnet att döma, så är det lovande :)

__
Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tycker absolut inte att M Gmbh borde bygga överladdade SUV:ar med fyrhjulsdrift och automatlåda. Nej, M skall stå för motorsport och inte hästkrafter bara.
En M-bil är en helt omarbetad vanlig BMW. Det är inte som Volvos R-modeller; en vanlig Volvo med annat chip och turbo. En M-bil är en bil med klart styvare chassie, kraftigare bromsar, mer effekt, m.m., m.m. än en vanlig BMW.
Det går inte att bygga banräser av en SUV i samma utsträckning som en 3-serie eller 5-serie. BMW har alltid hållt på med banracing och inte rally, rallycross m.m. som exempelvis Audi och därav har BMW bakhjulsdrivet medan Audi har fyrhjulsdrivet.
Blandar man dessa så blir det nog bara en salig röra, och gör man en X5M så måste man ju som sagt ha automatlåda och fyrhjulsdrift och det är ju inget som kännetecknar en utpräglad banbil direkt...

Så ser jag på det hela.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med Haglund. Klart att det är frestande att slicka i sig marknaden för hästkraftsstinna SUV:ar men strategin med X5 4,6 Si skild från M-programmet tycker jag är riktig. På lång sikt måste det vara lönsamt för BMW att förvalta racingarvet. Synd att det - enligt uppgift - inte kommer någon Z4 M.

Ser dagligen dessa hemska Porsche Cayenne på Östermalm och hoppas bara att Porsches varumärke är tillräckligt starkt för att inte skadas av dessa dopade klumpedunsar. Nej, bilar ska vara vackra, låga och snabba!

My Bimmer is my mistress
chrille70
Haglund och tretretti,

"Tycker absolut inte att M Gmbh borde bygga överladdade SUV:ar med fyrhjulsdrift och automatlåda. Nej, M skall stå för motorsport och inte hästkrafter bara.
En M-bil är en helt omarbetad vanlig BMW. Det är inte som Volvos R-modeller; en vanlig Volvo med annat chip och turbo."

Varför kan inte en X5M vara en "riktig M" bara för att den har fem dörrar fyrhjulsdrift och automatlåda. Jag är övertygad om att M skulle kunna omarbeta X5:an från grunden och åstadkomma något som känns både genuint och äkta. Jag tror faktiskt att varumärket ///M är så pass tänjbart att det finns plats även för race-SUV:ar och fyhjulsdrivna kombibilar med Porsche-prestanda. Det är aldrig bra att vara för konventionell, det gäller att alltid ligga längst fram i utvecklingen och hela tiden hitta på nya saker i mån av efterfrågan. Angående X5M och M3 4X4 så tror jag absolut att det finns köpare på dessa bilar. Bara de känns riktigt "///M".

När det gäller Porsche Cayenne så är jag inte benägen att hålla med mr tretretti. Jag tycker Cayennen är en otroligt läcker och mäktig bil. Men har ännu inte riktigt vant mig vid att den heter Porsche, men det kommer säkert... Men Porsche är ett av världens absolut starkaste varumärken och kommer knappast att skadas av detta.

Man kan dra paralleller till MB och VW, två andra jättestarka varumärken. De innefattar allt från tramsiga småbilar till lyxlimousiner, supersportbilar, SUV:ar, lätta transportbilar, pickuper, lastbilar, bussar...ja gud vet vad. I Mercedes fall så fick knappast S-klasse, CL eller SL lägre status den dagen då A-klassen och Vaneo (skämt?) såg dagens ljus.

Nu orkar jag inte mer är jag rädd... :)

/ Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.