|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
-"In the land of the blind the one-eyed man is king"! Kan du inte se Audi dragen i E60 så tror jag inte att det är någon idé att förklara det för dig heller, det man inte vill se, det ser man heller inte... Starkare image och starkare image? Det är därför tusentals BMW-entusiaster skickat protestlistor till BMW, det är därför vi är flera bara här som byter till MB? Det verkar jäkla fint det där med starkare image... |
|
chrille70 |
BMW har med E60 och E65 rört om rejält u grytan, det är det ingen tvekan om! Men jag tror att det kan behövas med jämna mellanrum. För att kunna gå vidare måste man våga lämna det gamla bakom sig och komma med något nytt. Står man och stampar på samma fläck alltför länge är det risk att man hamnar på efterkälken och får svårt att komma i kapp. Se på SAAB som ett strålande exempel på detta... Det där med imagen... I dagsläget är designen egentligen ingen stor del av BMW:s image. Deras design är så "sönderkopierad" av framförallt japsen och så traditionell att den inte håller längre. BMW har haft i princip smma linjeföring sedan E34: och E32:s (förr-förra sjuan vad den nu heter) dagar och uppfattas inte som särskilt fräsch längre, än om det inte är nåt fel på den för det. Ett nytt och skarpare formspråk tror jag visst kan ge en starkare image. Så det så! Jag tror att BMW vinner lika många nya fans som de förlorar i och med "Bangliseringen". Kanske en och annan Audi-fan, om nu E60 ser ut som Audi, vilket jag inte vill påstå. E60 liknar ingenting annat i mina ögon! Audis kliniskt rena, fega och totalt ansiktslösa design tycker jag mig inte se i E60:s vågade linjer och proportioner. Och jag har inte hört någon annan säga att nya femman smakar Audi. Men det är väl kanske som du säger, Elvis, att det man inte vill se det ser man inte heller... Eller som jag säger: Det man ser mår man inte dåligt av =) /Chrille |
| Om jag inte minns helt fel så testade nåt Tv program nya sportiga 4 sistsiga Mercan mot E39 förra året. Mercan vann med nöd och näppe, starkt jobbet att slå en konstruktion som är 6 år äldre :))) | |
|
Hehe, ja, jag tror att jag slog huvudet på spiken där... :-) Jag tänker släppa det här ämnet nu, på samma sätt som jag tänker släppa BMW totalt, så det här blir mitt sista inlägg (tänk vad tråkigt ni kommer att få nu!). Jag är helt säker på att du har rätt med modifikation Chrille, BMW kommer att få nya köpare istället för de som sticker, men de nya kommer inte att bli lika märkestrogna som de gamla var (särskilt inte om de kommer från Audi som inte haft märkestrogna köpare sedan 70-talet). Jag vill även passa på att erkänna att BMW HAR mer körglädje än mina älskade MB, men var så snäll och påstå inte att BMW har bättre prestanda, för det saknar grund, BMW:s sexor kan aldrig mäta sig med MB:s 8:or och även om man jämför BMW:s 8:or med MB:s 8:or och ser att de drar jämnt 0-100 så sticker MB:n ifrån mellan 150-250, och att hänga upp sig vid M-modellerna är ju att reagera precis som Audi-folket när de tjatar om RS... :-) Ni får ha det så bra, tack för gångna tider och hoppas att ni blir nöjda med BMW:s vidare utveckling! Vi ses på vägen! |
|
| "Elvis has left the building.....":-) | |
| Vi har ju dessutom hittills endast jämfört motor mellan BMW och Mercedes. Skillnaderna blir ju än tydligare ifall vi kommer in på chassi, väghållning och gud bevare mig, manuella växellådor ifall vi nu skall diskutera körglädje... | |
dunstan |
BoogieElvis: Ja med en 525 från 93 så vet du nog allt om BMW och sportighet!!! Mycket snack med lite verklighet bakom tycker jag! Byt gärna till Mercedes! Varför inte en gammal 200 diesel som ju är så bra? Mercedes är komfortabla och "gubbiga" mycket svårt att komma ifrån det faktum. Visste Ni att Mercedes inte säljer speciellt bra i Sverige om man tar bort Taxi bilarna? (eller kanske pgr av dessa som de ej säljer bra...) ;-) Min svärfar som kommer från USA vart chockad när han kom till Sverige och såg alla Mercedes taxi! ;-) (han äger ett par nya Mercor. Och hans val är till 99% baserat på status och det faktum att han är pensionär) (*asgarv*) |
chrille70 |
Så Elvis valde att lämna oss och "sikta mot stjärnorna" efter att ha varit registrerad här i hela åtta dagar och skrivit totalt nitton inlägg... Blixtvisit, kan man säga! ;D / Chrille |
| När Auto Motor & Sport testade nya E-class mot bla E39 så var det flera av "biltestarna" som ville ha E39:an som vinnare men Mercan vann med nöd och näppe även här, mest pga "nyhetens behag" som var en kommentar. | |
chrille70 |
E39 är nog BMW:s mest lyckade modell genom tiderna. Den kanske rent utav är en av de bästa bilmodellerna över huvud taget, under nittiotalet i alla fall. Få bilar har varit klassledare och måtstock för ett helt bilsegment i över sju års tid... Egentligen har designen stått sig rätt bra, men blev jättegammal "över en natt" då E60 dök upp. nu tycker jag det syns hur till åren kommen E39 verkligen är. Speciellt när man ser den varje dag... :) /Chrille |
dunstan |
E60 ser verkligen ut att vara ett rejält lyft i klassen!!! Skall se till att provköra när den dyker upp. Man lär ju blu sugen att införskaffa en. ;-) Provat nya MB E klass en hel del och visst är det en bra bil. Komfortabel, väldigt tyst och snygg design. Men sportiga är den verkligen inte. Varken med manuell eller automat. (nog bara E55 AMG som kan räknas som sportig). Det som gör att E klass faller totalt i min värld är två saker: 1. Taxi, 2. Ingen sportkänsla Och Mercedes V8 utan kompressor är inte mycket att hänga upp i granen. Tex Mercedes C43AMG. 0-100 på 6.7s. 0-200 på 25.4s. Min bil är snabbare än en MB SL500 (V8) hela vägen till 200!!! Samma sak mot en C43AMG. Om man sedan börjar titta på Mercedes nya V8 med kompressor så är de snabbare. Men helt plötsligt har Mercedes tvingats ta till kompressor för att få tryck i bilarna... (påtryckningar från Chrysler?) |
chrille70 |
AMG gör ruggigt fina bilar, men de har inte samma skärpa som M-bilarna. AMG-bilarna må vara hur starka och snabba de vill, men de känns liksom inte kompletta. De saknar den där riktiga skärpan i styrningen och den direkta kommunikationen mellan människa och maskin. När inte hästkrafterna går att utnyttja fullt ut -vad i allsindar ska man ha dem till? /chrille |
|
BoogieElvis: Vad menar du med sönderimporterad ?? mvh Billy Billy B-10 Länk |
|
|
Aj faan , har han lämnat oss ?? Billy B-10 Länk |
|
|
LOL, kan inte bmws 6or mäta sig med mercedes 8or? :) vill du ha film skickad till dig "elvis" när min gammla 535a spöar alla mercas 8or i samma årskull från 420 upp till 560sec? ;) och vill du veta nåt annat skojj, en MB 500SL håller inte av min 540ia ;) tragiskt nog.. 50hk mer, massa mer vrid, 1L större motor.. ;) och ändå.. haha.. och vikt kan dom inte heller skylla på.. då mellan min och E500an det endast skiljer ett fåtalkilon ;) mb hit och mb dit, man ska köra det man gillar , inte klaga så mkt.. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
Oakman |
Kan nog bli nåt! Håller med Tretretti, Kalle m.fl. ----------------------- // Olof |
|
På bild såg den inte särskilt snygg ut..ska bli kul att se den i verkligheten så småningom. //Roffa ----- Länk |
|
|
Kan totallt förstå att Den "nya" Designen väcker känslor! Speciellt nu när BMW Smiskar andra rätt starka Design bilar (Alfa och Sabb tex)! BMW har ju haft ett speciellt språk så länge man kan minnas! och nu måste det väl ändå vara dags med nått nytt! 7-serien vart väl inte den bästa kankse.. Men nya 5:an!! Är nästan helt fulländad! Touring och M5 kommer säkert bli Kronan på verket!!! Doch har jag då inte sett en så hungrig och Aggresiv front på en BMW sen de första smyg och mäss bilderna på den nya 1:an som är hungrig som en Vit Haj! 5:ans Fornt är Underbar! Tror E60 kommer att bli Världens bästa bil utan att ens behöva köra den själv! Att lyckas balansera en bil på exacta 50/50 har väl ingen anan lyckats med tidigare eller har jag missat nått?! Sen vad det gäller MB kontra BMW... HallÅ!? i senaste "Kombi" teste i Tekninkens Värld (för att ta ett färskt exempel) så är BMW fortfarande FÖRARENS bil... och att nästan alla modeller ha lika stora motorer (runt 210-231Hk, förutom XC90 Traktorn) Samma vikt nästan på alla med... och BMW är Snabbast 0-100km/h och har lägst Bensin Förbrukning! Ja ja.. BMW RAKA 6:or är säkert det mest förlegade i bilvärlden! (BAH) i ett land som sverige så är det nog det mest fulänndade som kan återfinnas under en motor huv.. speciellt med dessa soppa priser så vill man ju inte åka Några Törstiga lokomotiv(Voflan,MB med flera) inte! Utan här måste vi ta in Elitgymnasterna!(BMW...) Sne att nån här påstod att en Volvo eller Saab är roligare att köra än en BMW.... ja mamma mia! Då har man nog inte körkort! Jag har kört Audisar och Passater och 9-5or och V70isar i alla dess bemärkelser, dock ej de värsta(för dom har jag inter råd med heller), och alla de ovan var runt 98-02 Och sen satte jag mig i en E34 525 Touring -94 med Tröta Stabilisator Stag och gamla sommar däck och har roligare än med en Audi TT!!! Jag fick Håresningar och ett enormt leende på läpparna och köpte bilen BUMS! Sen måste jag ju fråga mig en sak till om BMW och motorer! han någon annan tilverakre nånsin Producerat 250Hk i en Rak 4!?! merän BMW!? Utan StressFläkt? BMW M2 kommer bli en ursinning maskin! och desigen på den kan nog ingen tycka nått emot.. om nu den blir som desigen rörnen spår! E60... jag längtar redan efter att den ska komma ut så jag får Böna och be om en provkörning!! fast Bakdelen är jag inte nöjd med.... Men Touringen kommer bli Fenominal minnst sagt! Speciellt med 500+Hk V10 Jag vet vart jag sitter när jag KÖR bil och därför KÖR jag det jag KÖR och ÅKER inte med..... ______ I väntan på nya 5-serien! Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel... |
|
|
Kommer nya M5.an ut i Touringversion oxån? Det skulle vara häftigt. Varför tillverkades inte E39 M5.an i touringversion? Jan BMWCS # 3966 |
|
chrille70 |
Jag tycker gott att BMW skulle kunna bredda utbudet av M-bilar. Varför måste alla M-bilar vara bakhjulsdrivna sedan/coupé/cab med manuell låda? Varumärket "M" är så pass starkt och erkänt att en breddning av både utbudet och varumärket knappast skulle SKADA namnet, vilket BMW tycks tro. Jag skulle vilja se nya E60 M5 både som touring och med 6-stegs steptronic. Och varför inte med SMG? Och fyrhjusldrift? Fyrhjulsdrivna M-modeller skulle vara spännande. Och varför inte löpa hela linan ut och göra M-modeller på X3 och X5? Skulle vara jättehäftigt. Likaså en M7 med ca 600 hk, och fyrhjulsdrift som alternativ! Anledningen till att det inte blev någon "M" på X5:an är enligt BMW att en M-bil inte kan vara fyrhjusldriven och ha automatlåda. Därför fick värstingen i X5-serien en Alpina-motor och (inte särskilt snygg) "vulgo-styling" i stället. Som att det vore bättre? Knappast... Jag tycker BMW är lite för konventionella ibland. Mvh Chrille |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.