AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.353

Nya M5 E60

Sida 4 av 8
pe
207
peca
E61 Touring LCI
BoogieElvis: Tycker det är ganska kul att man jämför M5:an med SL55 AMG. Vi pratar femsitsig "familjebil" mot en tvåsitsig roadster!!! Bra betyg till BMW med andra ord!?

SL55 AMG bör jämföras med kommande M6 eller vad blir av det hela!?!?

MEN...säg nu inte att E55 AMG är en bättre bil än M5...då tapper du all trovärdighet ;-)

Tycker E60 är SNYGG...men kanske inte svenskt lagom!?
chrille70
Både E55 AMG och M5 är riktigt bra bilar, snudd på fulländade? Det är svårt att avgöra vilken som är bäst, det beror helt på tycke och smak och vilka egenskaper man prioriterar hos en bil.

Vill man ha en snuskigt snabb lyxlimo för bekväm transport i vänsterfilen på autobahn men struntar i det där med körglädje >>välj Mercan

Är det körglädje och maximala prestanda som gäller och om bankörningsegenskaperna är viktigare än baksäteskomforten >>välj M5

Typ...

/Chrille

Lyckades jag uppröra någon... :-)

Först av allt: Ursäkten accepteras Chrille70, i ett diskutionsforum får man räkna med att känslorna svallar lite, jag är nog inte helt felfri heller...

Dunstan: Jag har aldrig sagt att BMW inte KAN bygga V8!!! Jag bara påpekade att de inte känns lika kvalitetsmässiga som MB:s 8:or. Däremot påstår jag att BMW inte klarar V12, och aldrig har gjort det! Se bara på 12:an dom slängde i 850: totalt kass, känner två killar i GBG som hade 850, dålig komp., insprutningen var för seg och ingen visste vad allt berodde på...
Även en bekant som bytte från 740 till 750 ansåg att BMW:s 12:a sög fett!!! MB:s 12:or däremot är riktiga kvalitetsverk!
Jag tror personligen att BMW envisas med att bygga V12:or för att de vill hänga med de stora pojkarna i Stuttgart (Bonne Chance)...

Chrille: BMW:s dieslar "bland världens bästa"??? Ja, i München kanske... Ser man på de bästa dieselmotorerna i Europa så sitter de i MB och Peugeot, inte i BMW, men det är klart att BMW måste ha dieslar för att möta efterfrågan i Europa...

BMW är (f´låt: VAR) fina och bra bilar, men jag tror att BMW-förarna, liksom Volvo-förarna, överskattar sina bilar i hög grad
t.ex. så har i alla fall jag inte sett lika många BMW-dieslar från samma tid som de gamla MB 200-dieslarna (som aldrig verkar sluta rulla...), man kan i alla fall se bakåt och tydligt se att BMW låg efter MB kvalitetsmässigt, och ingen av oss kan väl med 100% säkerhet säga hur läget ser ut om 10-20 år men jag tvivlar på att E34-E39:ans dieslar kommer att hålla lika bra som MB:s motsvarande (även om det säkert finns någon som ni kan gräva fram som överlevt även där...).

Chrille: Eller man kanske kan omformulera det lite...

Om man väljer MB eller BMW beror på vilka egenskaper man vill ha: Vill man ha en bil som ser ut som en strandad val och som man skäms för att visa sig ute i så väljer man BMW, vill man ha en bil med tidlös design som åldras med värdighet och som utstrålar god smak så köper man MB... :-)
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
BoogieElvis:

Så du läste inte mitt inlägg om BMW-dieslarna då?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Haglund: jodå, men du har väl hört talas om "undantagen som bekräftar regeln"?.... ;-)
Peca: Bra betyg till M5? Ja, kanske det, men man ska ju heller inte glömma att när Audi släppte RS4 så piskade den dåvarande M5 och jag är inte förtjust i VAG för det...

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Haha rolig läsning det här. Fortsätt i samma goda och vänskapliga anda! ;)

BoogieElvis: Att du inte tar din BMW (om den fungerar) och köper dig en högt dyrkad pansarvagn från Stuttgart illa kvickt!? :)

Den enda Mercedes jag har kört "på riktigt" var en SLK 230k och tjaa....gubbigheten levde iaf kvar i den. Växellåda och styrning höll inte måttet om man jämför med BMWs dito.

__
Länk
chrille70
Ja i den här tråden spottas det svavel minsann :-)
Wolv: Jodå, den fungerar, men den känns lite "gubbig"... ;-)

Dessvärre är jag fast med den, ska börja plugga och har inte råd med en MB (kan inte tänka mig mindre än V8, och det hjälper ju inte på priset...).

Sen suger ju andrahandsvärdet på BMW (!), jag tjänar mer på att behålla den och använda den på sommrarna till och från sommarjobb än att sälja aset!!! :-(
BoogieElvis:Varför köper du en rejäl gammal MB450(asså ingen bil i utst.skick) eller nåt sånt om du nu tvunget ska ha en MB??Du kan säkert byta din 525:a jämt mot en sån..
Dessvärre är min knallputtermaskin inte ens värd tillräckligt mycket för att göra det bytet... E34:an är så sönderimporterad att den inte duger till försäljning, jag kollade på vad jag kunde få för den och när jag upptäckte att jag förlorat ca 60% av värdet på mindre än tre år så tänkte jag att jag får stå ut med den några år till, men jag gör aldrig om samma misstag igen, någonsin!
chrille70
Jag tycker egntligen inte att man ska ställa en BMW och en Mercedes bredvid varandra och jämföra dem rakt av. Det går knappt, eftersom de är av så olika natur. De har liksom inte samma målgrupp, än om Mercedes uppenbarligen är ute efter att knycka marknadsandelar av BMW med sin nya sportigare framtoning. Men det är svårt att förändra en image och byta kundkrets över en natt.

Både BMW och MB är enligt mitt tycke helt suveräna bilar, rent av kanske de allra bästa på det här jordklotet. Men de har olika framtoning och image och representerar två världar. BMW står för körglädje, prestanda och teknik. MB står för sval och stilren elegans, komfort och trygghet. Den enda egentliga gemensamma nämnaren är den höga kvaliteten men även där är det snudd på omöjligt att säga vilken som är allra bäst.

I dagsläget är det inte samma kundkategori som köper BMW respektive MB, därför blir jämförelsen egentligen ganska ointressant. Så egentligen är det mer intressant att jämföra BMW med Audi, och då får den sistnämnda skämmas rejält, det vet vi ju alla... ;)

/Chrille
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
chrille70:
Det du säger är alltså att BoogieElvis håller på att bli gubbe? ;)

__
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Ajajaj,
och ändå så ung.... :)
chrille70
Wolv, Anders:

Man måste inte nödvändigtvis vara gubbe för att gilla MB. Det beror på tycke och smak. Jag ser inget fel i att föredra sval elegans och mys-pys (MB) före körglädje och prestanda (BMW) än om jag föredrar det sistnämnda. Smaken är som baken och tur är väl det!

/Chrille
BoogieElvis skrev:

"Däremot påstår jag att BMW inte klarar V12, och aldrig har gjort det!"

Hmmm, McLaren höll i alla fall inte med. I McLaren F1, som fortfarande anses vara världens bästa "superbil", dög det med en 12:a från BMW ... alla provkörningar jag sett/läst har innehållit lovsång över den underbara motorn.

Hehe, man tackar, ja, man känner sig väl lite gammal kanske... :-)

Ok, jag kan hålla med om att BMW har en lite (OBS: LITE) sportigare känsla än MB. Jag kan även hålla med om att även BMW håller hög kvalitet (generellt sett, men även MB har "fattiga" modeller) och visst håller MB på att bli sportigare, dock utan att skrämma bort de "konservativa" kunderna, och det är där BMW gör fel när Bangle får styra, de ändrar så snabbt att man får skrämselhicka, jag tror att de flesta kunde vant sig vid E60 (även jag) om man bara gjort vissa efterlåtanden för oss "gubbiga" kunder. T.ex. Varför finns det inga dörrlister? Dessa skulle ha
gjort bilen mer strömlinjeformad och smäcker. Varför saknas stötfångare? Även dessa hade fått den att bli "smalare" (och därmed mer lik det BMW vi alla känner igen). Varför måste den vara U-formad om man ser den rakt bakifrån? Kunde inte Bangle kompromissat och byggt ner skärmarna liiite till på bakpartiet, det hade räddat mycket av i alla fall mitt intryck... Och man kunde satt in iDrive som kostnadsfritt tillval för de som ville men inte heller där brydde man sig om kunderna!!!
När jag så tydligt ser att MB tar hänsyn till sina kunder medan BMW å andra sidan kör över sina kunder med stridsvagn utan någon som helst kompromissvilja så ser jag ingen som helst anledning att fortsätta köpa BMW...
Och andrahandsvärdet gör det ju inte till något svårare val...

Jag tror dock att även BMW vill ändra sin image på marknaden, "banglarna" är ett tydligt exempel på detta. BMW håller designmässigt på att bli en Audi-replika och det är det väl inget fel i, många gillar Audi, men skulle jag vilja ha en Audi (Gud förbjude) så skulle jag köpa en Audi, inte en BMW...
Dali: om nu V12:an funkade i McLaren så måste man ju fråga sig; Varför satte dom in en dålig V12 i gatbilarna? Tyder det på respekt mot kunden?
chrille70
BMW-håller inte på att bli någon "Audi-replika" eller förändra sin image! De vidareutvecklar bara sin design vilket troligtvis kommer att leda till en starkare image. E39 och E46 är snygga bilar, men alltför försiktigt fromgivna och ser redan gamla ut. Marknaden har länge efterfrågat mer vågad design från BMW och när det nu äntligen besannas så är inte det heller bra...? På tal om Audi så är de definitivt på fallrepet när det gäller ALLT. Det finns inget gott att säga om de bilarna!

You asked for it...you've got it!

/Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.