|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Starre: Åh fasen, jag kollade på en GT som bara hade ett par år på nacken på mobile.de och där fanns det i stort sett bara AC... Men även om utrustningsnivån har höjts så uppfyller Maserati fortfarande de flesta av kriterierna för att kallas en trist, dålig bil av herrarna här... Griseknoen: Ah, man kan inte alltid vara överens om allt... ;-) Men vad menar du med "slätstruken"? Jag har ju hellre en rak, ren, tidlös bil än något som ser ut som ett rullande cirkus-projekt. Visst, var det inte Bert Karlsson som sa: "dålig PR är bättre än ingen alls"? Och det är klart att de som köper E60 kommer att dra blickar till sig, men inte på något annat sätt än som ett missfoster (inte förarna, utan bilen...). Jag väntar nästan på att se Gert Fylking hoppa fram på BMW:s hemsida och säga att vi varit med om Blåsningen... |
|
|
starre: Läste en test med Maseratis SMG-låda och de var inte nådiga. Blev tydligen rätt så pinsamt då man var på väg t.ex. att stanna då det kunde bli lite hoppigt plus att den inte direkt växlade snabbt. Köp manuell för bövelen var väl sammanfattningen, fast det var i Car&Driver eller liknande amerikanskt magasin. |
|
|
CBM3: Jo jag har numret där den testa mot M3 då tyckte testet att det var bättre med maseratis placering än bmws. Sen att den kasnke inte fungerade på samma lika smidiga sett som Bmws stämmer nog.... "Köp manuell för bövelen" texten har jag aldrig läst är du säker?? Många andra bilmärken har dock följt efter Bmws konceptet så helt kan den inte vara:)), har bara postivt att säga om Smgen |
|
| "... för bövelen" var min egna sammanfattning vad de tyckte om Maseratis SMG ... | |
|
Rent prestandamässigt så tror jag att M5:an kommer att ta täten, annars vore det konstigt. Att AMG 55:an går fruktansvärt bra är det inget snack om, men den har presterat väldigt ojämna prestandaresultat. Snacket gick ju om en något påställd pressbil, men å andra sidan fifflar nog fler biltillverkare med sådant. En släkting till mig har en RS4:a och han berättade att när han gav fullt i 200+ så körde han jämnt med en SL55:a. Problemet var bara att MB:n hade halvgas. RS4:an går ju bara något sämre än nuvarande M5. |
|
|
Vilken debatt det blev! Tänker inte kommentera allt, bara Boogie Elvis om MB och deras träighet. Jag ska erkänna att jag inte kört E430 (eller den nya E500) men senast C320 Avantgarde med sportchassie och 17"-fälgar. Den har fått mycket lovord i pressen och är säkert roligare än en E200 -89, men jämfört med min egen bil som är en direkt konkurrent kändes den klart träig. Framför allt beror detta på en trist motor som är ljusår från BMW:s härliga sexor, framför allt 3,0-motorn. Likaså är styrningen död och förmedlar inte alls samma vägkänsla som BMW E46 eller E39. Den stora fördelen med mercan är enligt min mening mycket bättre fjädringskomfort, men det gör väl inte bilen direkt sprotigare? Nej, jag har inte kört någon MB som inte känns träig, kanske ska ta en tur i en AMG E55 för att utmana min uppfattning? My Bimmer is my mistress |
|
|
Bjoerck: Lugn och lugn, reagerar mest på att du verkar tro att du talar med något slags facit i hand, medans vi andra enbart gissart. Frågan bara hur någon kan ha ett facit i en sådan subjektiv sak som design? Särskillt när intresset är skyhögt hos kunderna? Det finns ju t.o.m. folk som hyllar A6an :o) Att det inte är någon skillnad mellan en 9-5, V70 och en E39 med liknande motorer är en ren lögn. Den som påstår detta har jag full förståelse för om den prisar Mercedes. |
|
chrille70 |
Enligt min mening är det i dagsläget omöjligt att säga vilken som är "bäst" av BMW och Mercedes. Båda biltillverkarna gör suveräna bilar med en kvalitet och teknisk standard som få om ens några andra når upp till. Om man väljer en BMW eller en Mercedes beror det till största delen på varumärket och image. BMW och Mercedes smakar nämligen olika beroende på om man lägger tonvikten på sport eller komfort. Men oavsett vilken man väljer kunde man knappast ha gjort ett bättre val. När det gäller Audi, däremot, känns det smått patetiskt att ställa dem vid sidan av BMW och MB. Audi-bilarna innehåller ju i princip samma teknik och komponenter som Seat och Skoda och är inte ett dugg bättre kvalitetsmässigt, har det visat sig i undersökning efter undersökning (där BMW och MB legat i toppskiktet). Nä, Audi har ingenting i bilvärdens finrum att göra, enligt min mening. Mvh/Chrille |
| Håller med dig Chrille angående Audi. Dock gillar jag designen hos både senaste A4 och A6. Nya A3 ser dock ut som en Volvo i fronten så den ber jag att få såga. Kvalitetsmässigt är bilarna rena skämtet. Håller med. Har en kompis med en A3 och innersidan på dörren lossnar med jämna mellanrum(!) Omöjligt att få dit och inte verkar passformen vara gjord för att man ska få dit det heller. Audi om något är blott och enbart ett resultat av marknadsföring. Samma avgassystem på en Passat och en A4 till helt olika priser.. | |
chrille70 |
Jag är 100% övertygad om att "VAG-bubblan" kommer att spricka förr eller senare. Det går inte att sälja samma bilar men med olika varumärken till väldigt olika priser hur länge som helst, speciellt inte när "alla" vet om hur det förhåller sig. Plattforms-konceptet fungerar möjligtvis i Seat och Skodas prisklass där ingen bryr sig om märket i grillen, men så arbetar man inte i Premium-klassen. Har själv haft både Passat och Audi A4 Turbo och ingen av dem höll måttet kvalitetsmässigt. Men jag lät mig bara luras två gånger...! Det här inlägget är kanske lite off-topic men jag kände bra att jag måste få utlopp för mina VAG-aggressioner.... Mvh / Chrille |
dunstan |
Så cool bil! Vill ha!!! |
dunstan |
Låt mig spåra ut lite också: BMW=Sport, diskreta, körbil. Mercedes=Taxi känsla, komfort fast inte sport, allt under AMG är trista motorer, Audi=kompromiss, rätt tråkiga bilar, visst svindyra RS bilar finns men resten då? Trist design med konstiga kofångare (A4/A6), Porsche=Sport+, för den som vill synas, trånga, körbil+. VW= skräp som körs av många som önskar att de hade råd med bättre, urkass service och kvalitet. Volvo=trygga familjevagnar, dyra för vad man får, törstiga och urtrista motorer (visst R modeller men vem fan vill spendera dom pengarna på en Volvo??? Kompromiss hur man än vrider och vänder på det!), Toyota=det smarta valet istället för Volvo, kvalitet, komfort-, halvtrista motorer, klart bra val för den som inte har råd med BMW och vill ha en familjekärra. Saab=Opel, det tråkiga valet, tryggt i Sverige, krocksäkra. Honda=Bra motorer, kvalitet, lite trist design, sport-. Lexus=Toyota i annan förpackning, kvalitet, bra service, BMW koncept kopia som inte når hela vägen, komfort, inga supermotorer, största minus är den tråkiga Japs desigen. Jaguar=dålig kvalitet, X/S type=Ford, Klassiska modellerna är dock underbar fast kvalitet är minus även där. Glidarbilar (Ej X/S type), Ferrari=vilket ljud, sport++, för den som vill synas +++, kvalitet-, svindyra för det man får. |
|
acey: Att sjuserien säljer mycket dåligt är egentligen ett facit... Design är subjektiv. Kanske det är just därför det är farligt att göra som BMW och designa minst sagt vågade bilar? Mercedes verkar ha lyckats med modeller som de flesta uppskattar utseendemässigt, både ung som gammal. Visst känner jag skillnad mellan Volvo, SAAB och BMW men de är alla roliga att köra på sitt sätt. BMW är inte längre överlägsna i disciplinen körglädje. Jämför själv med hur det var på åttiotalet då BMW hade modeller som E30 325. Volvos konkurrerande vapen var 340 GLT och SAAB hade 99:an... Säger väl allt om vilka skillnader det var förr gällande körglädje och BMW:s överlägsenhet. Fundera också på vilket bilmärke ovan som ansågs snyggast... idag är allt utjämnat och BMW har inte det försprång de en gång besuttit. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
| Ändå måste man säga att BMW är det företag som stärkt sitt varumärke mest av alla bilföretag under dom senaste modellerorna. Däremot får framtiden utvisa hur den här och nästkommande modeller påverkar varumärket. Jag tror att dom kommer att hålla ställningarna iaf. | |
|
Tretretti: Jag har aldrig uppmanat någon att testa E-klass, så de tänker jag inte stå till svars för (även om E55AMG säkert är rå), men jag tycker att du ska testa en S430, S500 eller S55AMG, det ska nog räcka för att köra dig åksjuk.... ;-) När det gäller motorer så har jag lite svårt att förstå hysterin runt BMW:s sexor, visst det är fina motorer (och JA, MB:s V6:or är inte lika bra), men det är lite väl mycket oljud och för lite effekt! MB:s V8:or och V12:or (som BMW dessutom aldrig klarat av att bygga bra, ungefär som de kassa BMW-dieslarna som ingen sund taxirörelse skulle ta i med tång... ;-)) är inga maskiner som ens liknar BMW:s 8:or. Medan en BMW 8:a pressar sig genom de låga varvtalen, kickar till på mellanvarven och bara skriker på höga så ger MB:s en mjuk och kraftig acceleration genom hela registret, och visst det kanske inte känns så sportigt men det känns i alla fall mer kvalitetsmässigt än förstnämnda... BMW som varumärke är väl en kategori för sig, de har lyckats göa 5:an och 3:an till "svenssonbilar" på gott och på ont, fördelarna är att en stor marknad ofta pressar priser och ökar tillgängligheten på delar och begagnatsidan. Nackdelen är att det inte känns lika exotiskt. Vi kan väl alla vara eniga i att 7:an och E60 är väldigt lika? Bra, då vill jag bara citera BMW:s egen hemsida: -"Det är svårt att med ord beskriva vad vi åstadkommit med nya 7-serien.", ja vänner och bekanta, det är mycket svårt att beskriva med ord vad de gjort med 7:an, och 5:an också för den delen. Men en sak är säkert, även om man skulle finna ord för vad de gjort så är det inget som lämpar sig för kvinnor, barn och andra känsliga personer att höra!!! -"Killar med hjärna kör bil med stjärna" |
|
dunstan |
BoogieElvis: Du har verkligen total noll koll! Kan inte BMW bygga V8 och V12???????????? M5? Maclaren? Och det går verkligen inte att jamföra en BMW 6a med en Mercerdes V6! Har kört båda och Mercedes V6 är totalt inriktade på komfort ej sport! Utan AMG så är de tråkiga! Och pratar du om Mercedes 8or utan kompressor? Eller med? Går inte att jämföra... Och att sedan snacka om att BMWs dieslar är sämre än Mercedes! Hallå!!! Har du provat en nyare BMW diesel? eller? Att taxi världen väljer Mercedes har med komfort att göra. Inget annat!!! (glöm sport och körglädje i val av taxibil. Komfort, bagage, benutrymme och till viss del status är det som gäller. Att vissa taxi bolag föredrar Mercedes beror på att kunderna hellre sätter sig i en Merca än en Volvo...) BMW passar inte som Taxi då den är sport betonad! Och tur är väl det!!! Håller dock med dig om att Mercedes S serie är mycket fina bilar. Men återigen. Komfort!!! Skulle dock välja en 7-serie framför en S klass. S-klass börjar bli lite till åren... Mercedes e modeller är fina. Men! De är komfortabla! Ingen som helst sport känsla. (har kört ett par stycken) Tycker att du skall köra bilarna och de olika motorerna innan du snackar för mycket! Verkar knappast som du har det! |
|
Tittar man på MB:s status/varumärkeskurva under 20-30 år så ter ju sig Krügerkraschen som positiv. MB lirade i en helt egen division förut med betydligt större försäljningssiffror och betydligt högre priser än BMW hade. Med introduceringen av gamla C-klass så gick man medvetet ner på kvaliteten för att sänka priserna eftersom BMW:s framtåg hotade marknadsandelar. Dock håller ju MB fortfarande en hög kvalitet, men devisen: "endast det bästa eller ingenting alls" har inte samma innebörd som förut. Jag tror att många tillverkare sneglar på BMWs marknadsföring och produkter eftersom dom har haft en sådan otrolig framgång på senare år. Ex Volvo kör ju hårt med körglädje och prestanda i sina reklamer sedan S/V40 kom...en bil som f.ö lämnar mycket att önska i körglädje och chassieraffinemang. Jag hoppas och tror att E60 är ytterligare ett steg för att hålla konkurrensen stången i 6-7 år framöver och ett sätt att göra det på kan vara ett annorlunda designspråk. "BMW följer inte utvecklingen, dom leder den" är trots allt den slogan som är mest passande av alla bilmärkens olika slogans idag. |
|
chrille70 |
BoogieElvis: DU HAR VERKLIGEN NOLL KOLL!!!!! "...ungefär som de kassa BMW-dieslarna som ingen sund taxirörelse skulle ta i med tång..." Vad menar du med det?! BMW:s dieslar tillhör absolut världens bästa i alla kategorier med sin välisolerade och snudd på vibrationsfria gång, fina prestanda, låg förbrukning och rena utsläpp. Och få, om ens några, kommer i närheten av BMW-dieslarnas tekniska standard. Dessutom är det inga fel på driftsäkerheten. En kompis har en 530d som gått över 20.000 mil utan att hicka! Så vad snackar du om? Vad gäller taxinäringen så finns det många taxibolag som kör BMW. Kolla bara i tyskland, där är BMW 520d-530d nästan vanligare än Mercedes E-klass! Och även i Sverige finns det en hel drös BMW-taxi. Men det är som dunstan säger, att fler väljer MB beror inte på dieselmotorerna utan på andra saker som utrymmen, bagage mm. Så skippa skitsnacket, BoogieElvis!!! PS. Det är inte min mening att låta otrevlig och ber så mycket om ursäkt för det, men jag blir bara lite irriterad DS. Mvh / Chrille |
|
För att spä på detdär med taxichaufförer i BMW-dieslar så kan jag skriva samma sak som jag har gjort ett antal gånger innan här på forumet. Här i stan går det två BMW-taxis. Båda diesel. En ett år gammal E39 530d med tvärfullutrustning och en E34 525 tds -93. Hur långt E39:an har gått har jag ingen aning om, men den går i stan väldigt ofta vad jag har sett. E34:an hade senast jag åkte med den (snart ett halvårsedan) gått 115.000 mil. Det inräknar då ett motorbyte vid 78.000 mil. Bilen i sig börjar bli lite sliten, men inte mer än en vanlig Svensson-745:a -93:a med 20.000 mil på mätaren. Detta tycker jag spränger dina teorier om att BMW-dieslarna inte fungerar som de ska rätt långt ut åt varmare trakter. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Brukar alltid fråga taxichaufförerna varför de inte använder BMW i större utsträckning och svaret jag fått är att de inte har lika bra erbjudanden mot taxinäringen som t.ex. Mercedes har. __ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.