AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.356

Nya M5 E60

Sida 2 av 8
Acey: Lugn, jag tycker inte åt alla utan delger bara mina egna åsikter. Jag har sett BMW E60 i verkligheten men jag har inte kört någon.

Majoriteten av de jag känner som är intresserade av bilar föredrar numera Mercedes före BMW. Motiveringen är att Mercedes gör snygga bilar. Dessutom höjer AMG-modellerna märkets status kraftigt då de har hårresande prestanda. (Inte många bilar som gör 0-300 på 30 sekunder...)

Någon mer BMW blir det nog inte för min del. Jag tycker min nuvarande E39:a börjar se omodern ut och att generationsskifte verkligen behövs men jag kan inte förlika mig med de nya modellerna.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
E60:n har visst då haft premiär och den såg jäkligt grym ut. Det har däremot inte ännu funits som till provköriningför "vanliga" mäniskor. Men den borde nog även var bra där efter alla enormt possitiva omdömen från biltidningar.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Th
6
The Driver
523iT-98
330iX-01
Bjoerck: Your loss! A8 är trist, XJ gubbig och ful, och köper du en merca så kommer folk vinka in dig som taxi. Nya 5an är ju redan en total succe, kolla bara intresset kring den här i forumen. Få bilar, mig veterligen, är så pass spännande. när M5an kommer ska jag ha AMG kill som plåtar... AMG som du verkar förespråka är riktigt trista att köra i jämförelse med BMW, som du kanske vet?

Sen, vad är det för fel på idrive? provade den lite på mässan och gillade vad jag såg. rent på knappar, enkel, logisk.

Du säger dig vara för förändring Bjoerck, men verkar bara gilla små, små försiktiga sådana. de bilar du nämner tycker jag exemplifierar detta. När man tittat på E60 ett tag ser de flesta bilar lite föråldrade ut. tror att BMW sätter pacen för andra tillverkare att ta ut svängarna lite mer. personligen tycker jag att designen gått i stå i hela bilindustrin det senaste decenniet och behöver ett starkt varumärke som BMW för att komma vidare till nästa nivå. Bra och vågat av BMW tycker jag.

//The Driver

Driver: "money can´t buy you good taste", det är väl tur att nya M5 är så snabb, då kanske vi slipper se eländet...

Å andra sidan; dröm vidare om du tror att M5 slår AMG, SL 55 AMG drog Z8:an förra året och nästa blir ännu råare... ;-)

Men, men, ni kan ju trösta er med att M5:an förmodligen kan dra en C30AMG...

iDrive? Ja har man svårt att klara av att hantera flera knappar så är det väl ett alternativ...

Föråldrade? Ja, men de åldras i alla fall med värdighet, den nya Bangleska dyngan är omordern före den lämnat München! Se bara på MB:s gamla "måsvinge" -300SL- från 50-talet, den är lika vacker idag som då, eller ta BMW 2002 DET är vad jag kallar riktig bil!

Ang. att MB-förarna blir "invinkade som taxi" så är det bättre än att dom -som när du kommer med en e60- spyr rakt ut av vämjelse!

Avslutningsvis: den dagen MB "tar ut svängarna" som Bangle så tar jag hellre bussen!!!
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Mercedes har ju nu så intetsägande design att även undertecknad, som ändå är rejält bilintresserad och som vuxit upp med BMW och Mercedes som favoritmärken, har mkt svårt att se skillnaden på en C, E och S klass i dagsläget. Nya E-klassen hade ju svårt att knäcka e39 i testerna för ett knappt år sedan i bilpressen så jag har svårt att se hur den skall klara av nya e60.. Visst är AMG bilarna häftiga, men är det enda man tittar på vad som drar vad rakt fram upp till hundra så finns det ballare alternativ... BMW visar att man menar allvar med e60 teknikmässigt. När det sedan gäller designen så är mercedes koreanska looks betydligt värre än BMWs vidare svängar som jag ser det.
Den här disskutionen verkar inte ta slut förens nästa generations femma efter E60n släpps. ;)

Till saken:
E60 har vackra linjer, den har även mindre vackra linjer. Så är det väl med det flesta bilar, själv så tycker jag att Bmw har lyckats göra de perfekta bilarna (e34, e38, e39) dessignmässigt men det är ju bara vad jag tycker.

Det är bra att man vågar ta steget fram och våga vara nytänkande även om man kanske inte lyckas fullt ut. En sak som stör mig är att det inte finns några lister på sidorna, det är inte bara dumt iochmed parkeringsskador mm. men också förstörs en del av bilens image.
Testa själv att måla dit dörrlister på en E65a med kromkant så lyfts bilen enormt och delar upp bilen på ett vackert sätt. Samma sak borde man göra på E60an som skulle se mycket mer elegant ut och inte som en övervuxen Alfa.

Bmws invändig design har jag annu svårare för, titta tex på dörrarna i E60n. det kan ju knappast kallas för nytänkande när 10år äldre italienska bilar har bättre design på den delen iaf. I-drive kan jag ej utala mig om för den har jag ej testat och säger inget heller om körkänslan men det får jag väl återkomma med senare. Mittkonsolerna tycker jag är halvtsnygga men att blanda träpaneler med plastiga titan reglage som i-driven mm. känns bara dumt. Volvo känsla över detta.

Men men, e60n ser bättre ut än e65an så varför inte fortsätta i denna stil. Man kan ju inte altid göra perfekta bilar, nya Ett-serien coupé kanske kan blir en vändning då den verkar bli riktigt snygg.

Griseknoen:

"När det sedan gäller designen så är mercedes koreanska looks betydligt värre än BMWs vidare svängar"

Verkar som många idag gillar koreansk-look med tanke på hur många mercor det finns där ute. Måste väl vara något fel eftersom Bmws egna folk ratar den nya designen.

Mvh/Soki

Om jag ska ge lite konstruktiv kritik så kan jag faktiskt erkänna att E60:n HAR vissa fördelar. T.ex. så gillar jag att den blivit rymligare (en 5:a ska vara stor!), och jag gillar även interiören (bortsett från instrumenteringen som ser lite väl retro ut), jag har även ett stort förtorende för tekniken, BMW:s ingenjörer verkar slita hårt för att kompensera den hemska designen, men iDrive kunde man ju vara utan...

De som anser att den är "nyskapande" bör titta på Peugeot 607:s baklyktor (känns dessa igen?), sedan på dörrar och sidorutor på Rover 75 (även dessa återfinns liknande på e60) och slutligen på Audi A6:s bakskärmar; nämen titta de är lika runda och fula som e60:ans....
Kallar man det nyskapande att plocka ihop div konkurrenters kännetecken och plocka ihop en "lego-bil" av dessa och sedan kalla det för nyskapande så tror jag att tom min farmor skulle kunna bli en berömd designer på BMW...

Ett alternativ är ju att först köpa en ny 5:a och sedan skeppa den rakaste vägen ner till Hamann för ombyggnation, där kan mirakel hända, tom e60 kan nog bli fin om man är beredd att lägga en halv mille på den, frågan är bara om det är värt?
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Soki,

Tycker du att det är så många mercor där ute? Hur många är taxibilar om jag får fråga? Du säger att BMWs egna folk ratar den nya designen. Av dem jag känner som sett den live har ingen haft det minsta emot designen, tvärtom.

Boogie,

Finns självklart delar av designen på e60 som går att likna vid andra bilar när man betraktar dem isolerat från sin helhet. Har sett förslag på alltifrån Alfa-Romeo (sidor), Audi (sida, hög midja), Peugeot (baklyktor), Saab (framlyktor), Rover (sidorutor och framlyktor). Själv tycker jag att framlyktorna har mkt gemensamt med Chryslers M300. Du lär kunna hitta gemensamma designdrag hos de flesta bilmodeller ifall du försöker, särskilt när endast en enskild detalj tas ut från helheten vilket gäller samtliga liknelser ovan.

Själv tycker jag som sagt att e60s design är klockren. Helheten som utgår från den dubbla linjeföringen runt hela karossen som även övergår direkt i både bak- och framlyktor är jättevackert tycker jag liksom att den fallande linjen från den sluttande bakrutan övergår direkt i bakljusens utformning. Gillar också skarpt den förtydling i formspråket kring de tydliga BMW karakteristiken som finns, exempelvis att linjerna för njurarna fortsätter nedåt till frontspoilern. Detta är design som kommer att hålla länge. Rena linjer även om de är kontroversiella för ögat vid en första anblick jämfört med vad som varit typisk 90-tals-praxis.
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Tycker också att det går utför för BMW. Motor och inredning är säkert bra och trevligt, men designen är fruktansvärd. Det känns som att BMW inte kör sitt eget race längre utan försöker bli en vanlig standardbil. Kanske dags att byta märke för den enda nya BMW hittills som jag skulle kunna tänka mig är Z4.
Snart byte de väl till felhjulsdrift och 5-cylindriga maskiner också.
Skulle iallafall inte förvåna mig.... =(

Dock endast mina åsiker och reflektioner.

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Länk
Griseknoen:

Ja det finns många mercor ute, ( Och lär bli flera.)
bor iförsig i Sthlm och kan ej utala mig om Skåne.
Många jag känner ratar den, jag pratar inte för alla utan jag pratar om hur jag upplever det. Snacka runt i forumet så ser du själv, nästan hälften verkar vara emot den nya designen och det kan ju knappast vara succé.

"Du lär kunna hitta gemensamma designdrag hos de flesta bilmodeller ifall du försöker"

Nämn en del designmässigt som fanns på marknaden när E38/E34/E39an kom ut förutom Bmw egna modeller. Svårt att komma på så du ser själv, Bmw var mer nyskapande förut.

BoogieElvis:

När jag säger nytänkande så menar jag för att vara en Bmw. Det ser ut som om bmw vill ändra hela sin look och då kallar jag dem nyskapande, visst så finns ju redan som du säger Alfa, Audi drag osv. men det är nytt för bmw.

Mercedes däremot (nya Eklass,Sklass facelift, Cklass) har i mina ögon förfinat och samtidigt behållit den"gamla" looken.
Inte nytänkande men ni måste erkänna att det är vackra bilar och som inte kommer att dö ut snabbt som någon sa här, såvida inte det dyker upp fem taxibolag till.

Detta är bara mina åsikter och alla har ju sina egna. Tur är väl det annars så skulle såna här onödiga disskutioner inte finnas till och vad vore livet då? ;)

Mvh/Soki

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det finns en skillnad mellan BMW och MB som består - de senare är fortfarande träiga att köra även med många hästkrafter. En BMW 316 är ingen raket men den är underhållande att köra. En merca måste i princip ha en AMG-motor för att kunna framkalla något som ens liknar ett leende hos föraren. Det kompenseras inte av en i mitt tycke klassiskt snygg design.

Bilmoden kommer och går, det vore mycket märkligt om man inte hittar detaljer i BMW:s bilar som påminner om andras. Jag sk-ter (ursäkta franskan!) faktiskt i om en baklykta ser ut som peugeot eller en backspegel från ett visst håll kan tas för Opel. Så kommer det alltid att vara och det viktiga är att helheten är unik.

Jag tyckte ett tag att det var skräp att BMW överger den förarorienterade instrumentpanelen, en fin tradition sedan mer än 30 år. Men om man sätter sig i en vanlig V*lvo V70 har de kopierat konceptet rakt av. Inte lika bra, men ändå. När konkunkurrenterna kopierar ens koncept ska man gå vidare. Och jag vill påstå att BMW är det mest kopierade bilmärket i världen för närvarande.

Hur som helst, lite elakt kan man konstatera utifrån de debatter som varit om detta på forumet, att ju nyare bil man kör i dag desto mer öppen för den nya designen verkar man vara. Jag har full respekt för folk som älskar sina BMW-bilar och tycker att de är snyggare än allt som tillverkats efter, men själv ser jag gärna lite förnyelse. Min E46 coupé är fortfarande en fin bil, men visst vore det läckert med något annorlunda. En E60 t.ex.

Och som Soki skriver, visst vore livet trist utan dessa meningsfulla och viktiga diskussioner. Keep up the good work, boys and girls!

My Bimmer is my mistress
Tretretti: Mercedes bilar är inte längre tråkiga att köra. De var lika tråkiga att köra på åttiotalet som BMW var roliga. Nu har allt jämnats ut. BMW är inte längre överlägsna när det gäller körglädje. Det är snarare BMW:s marknadsförare som är överlägsna... Min E39 är inte roligare att köra än en Volvo V70 eller SAAB 9-5 med lika stor motor. Skillnaderna är i varje fall små.

Jag tycker det är lite småfräckt att det bara är de med äldre BMW:ar som inte uppskattar ny design och agerar bakåtsträvare. ag har en E39, vilket är den nuvarande generationen av femserie. Jag har möjlighet att köpa en E60 om jag vill. Mitt val kommer dock falla på någon annan bil när det blir dags att byta. Detta på grund av att jag inte ens bemödar mig med att provköra en bil jag anser vara ful. Sedan må den vara hur bra som helst!

The Driver: Jag tycker att volvo gjorde stora förändringar med den nya designen. En i mitt tycke helt lyckad satsning! Audi gjorde sin revolution med nya A6 som lyfte märkets image rejält. Mercedes är enligt mig helt fulländade just nu. Klart ledande position. De bygger enastående vackra bilar med ett brett sortiment. Dessutom ÄR AMG-bilarna vansinnigt snabba. Nämn fler bilar som klarar 0-300km/h på 30 sek. Nuvarande M5 kommer inte ens upp i 300 med bortplockad toppfartsspärr...

Jag tror säkerligen att nya M5:an kommer bli en riktig dräpare. BMW:s M-division är duktiga. Vore rätt läckert med en icke-överladdad bil som hänger med RS6:or och AMG-mercor.

BMW är i behov av förnyelse både E39 och E46 är gamla modeller och det är dags att byta ut dem. Kanske det nya formspråket kommer leda till något positivt för märket. Just nu känns det mest som om det bara skapar diskussion och rör om lite i grytan... Jag väntar med spänning på att den förste icke-BMWentusiasten säger att nya sjuan är snyggare än Mercedes S-klass. Då kanske det finns hopp!

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
bjoerck,

Tycker det är väldigt talande att du tar upp audis A6 som ett exempel som "gjorde revolution" och som "lyfte märkets image rejält". Undrar om det funnits någon bil under senare år som var så kritiserad för sin annorlunda design som Audi A6 när den kom. Nu är den plötsligt helt accepterad och t.o.m. beundrad trots flera år på nacken nu. Var också en design som det tog tid att vänja sig vid, men som nu faller de flesta i smaken.

Skulle inte förvåna mig om du gjorde liknande uttalanden om A6:an när den kom som du gör om e60 nu.. :=)
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Griseknoen:

Ja det finns många mercor ute, ( Och lär bli flera.)
bor iförsig i Sthlm och kan ej utala mig om Skåne."

Blev lite nyfiken på hur det egentligen står till och kollade upp nybilsregistreringen med färska siffror från Maj. BMW 3 serie säljer fortfarande klart bättre än mercedes C-klass även om den senare ökar sakta, - över 500 bilars övervikt sedan årsskiftet. E-klassen säljer modellbytet till trots endast marginellt bättre än 5 serien, - endast 52 fler bilar Jan - Maj 2003 är ju inget som är direkt skräckinjagande. Tar BMW lätt igen med råge när man nu konkurrerar med en ny modell. Faktum är att det t.o.m. krängs fler Z4 än CLKs vilket var en överraskning för mig. Att X5 säljer i så mkt som 3 ggr M-klassen var också lite överraskande. Trodde inte att X5 var fullt så överlägsen i försäljning. Problembarnet hos BMW är ju dock 7 serien som säljer mkt dåligt. Endast 17 bilar under hela året så här långt är ju extremt illa! Mercedes S och CL är sålda i totalt 57 ex så här långt. 3 ggr BMW mao.

Vi får väl se hur nya 5:an utvecklas, - uppenbarligen gillar ju folk inte 7:an, men själv tycker jag iaf att 5an känns betydligt mindre vågad i designen och känns betydligt bättre som helhet än 7:an. Återstår att se vad majoriteten anser.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Här är förresten maj-statsen för den som är intresserad:

Länk
Ojoj, många åsikter...

Griseknoen: "Vi får väl se hur nya 5:an utvecklas, - uppenbarligen gillar ju folk inte 7:an, men själv tycker jag iaf att 5an känns betydligt mindre vågad i designen och känns betydligt bättre som helhet än 7:an"-
7:an ser i och för sig för j-lig ut men den har i alla fall mer yta att fördela de avrundade formerna på, alltså tycker jag nog ändå att 5:an verkar fulare (men det är klart att jag hellre skulle köpa en ful bil för 350000 än 1000000...).

Personligen anser jag att Audi A6 är lika konvulsionsframkallande idag som när den kom, och att e60 liknar A6:an är mitt främsta argument mot den, när A6 kom blev ju gamla människor förskräckta och barn sprang och gömde sig... ;-)

Tretretti: Kallar du MB "träiga" att köra så tyder det bara på att du inte kört detta märke i det sista, själv provade jag en S430 med 18" Brabusfälgar och racingdäck från Pirelli för några dagar sen och tro mig; väghållningen räckte för att hänga av vilken skiten 3:a eller 5:a som helst (M är undantagen). Visst kan man kanske klaga på att man inte hör motorn i MB jämfört med BMW men själv kan jag vara utan de vridsvaga, högljudda sexorna när man testat MB V8 segdragningsmonster!

Bjoerk: Vi verkar ha ungefär samma syn på bilar, skönt att det är fler som reagerar, trodde ett tag att alla utom jag blivit hjärntvättade av BMW:s marknadsgrupp... Vi ses hos närmsta MB-förhandlare!

Och alla som väntar på M5:an; ha inte för höga förhoppningar, AMG har lovat att sätta in en extra rå kompressor i SL 55 AMG, så försök inte köra om, det blir bara pinsamt för er... ;-)

Det var en gång som jag stolt kallade mig BMW-entusiast, nu skäms jag nästan att överhuvudtaget erkänna att jag äger en, ty jag har skådat ljuset!!!

-"De vise männen följer stjärnan"
Griseknoen: Helt apropå: hur kan man försvara en bil enbart med försäljningssiffror? om det vore det mest utmärkande för en bra bil så borde du väl inte köpa BMW utan snarare Ford Focus, Volvo V70 eller Peugeot 207?

Se på legendariska Maserati; den har inte sålt i överdrivet många exemplar, den är fyrkantig som en ansjovisburk, den har nästan ingen modern elektronik alls (PDC har man nog inte sett på vykort där) och den har nästan inte ändrats alls sedan 70-talet. Med andra ord så måste detta enligt din (och flera andra här) definition vara en av världens mest förlegade, usla skräpbilar som finns, och framförallt (jess amalia) så måste den vara "otrendig"?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"väghållningen räckte för att hänga av vilken skiten 3:a eller 5:a som helst (M är undantagen)"
Ja, möjligtvis en skiten sådan :)

"De vise männen följer stjärnan"
Vi andra följer hjärtat....

BoogieElvis:

Maserati har moderna bilar med all ny teknik se nedan för ex:

SMG ala M3 med paddlar som sitter fast inet som M3an där de hänger med om man svänger
Sport knapp
Navi
PDC
GSM tele

Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
"Bjoerk: Vi verkar ha ungefär samma syn på bilar, skönt att det är fler som reagerar, trodde ett tag att alla utom jag blivit hjärntvättade av BMW:s marknadsgrupp... Vi ses hos närmsta MB-förhandlare!"

Boogie,

Ja, du och Bjoerk har verkligen samma syn på bilar. Den ena hyllar A6 som "revolution som lyfte märkets image rejält" och den andre kallar den konvulsionsframkallande.. Uppenbarligen är MB tillräckligt slätstruket för att tilltala båda.

"Griseknoen: Helt apropå: hur kan man försvara en bil enbart med försäljningssiffror? om det vore det mest utmärkande för en bra bil så borde du väl inte köpa BMW utan snarare Ford Focus, Volvo V70 eller Peugeot 207?"

Jag försvarade inte heller en bil enbart med försäljningssiffror. Jag svarade på ett inlägg som gjorde det och hänvisade till att inte ens det argumentet håller..

Duh..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.