AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.349

Nya M5 E60

Sida 1 av 8
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Artikel från Autoweek:

Länk
Ooooooo, kanske ingen skönhet på utsidan, men motormässigt......

V8 rockar fett!
chrille70
Det finns redan en tråd om samma artikel =)

Länk

Mvh/Chrille

jomenvisst.. den går säkert jättefort o så.. men med det utseendet spelar det ingen roll.

Jag kommer aldrig ens titta på den..

jag vägrar!
wpny: Håller med dej till 100% såååå himla ful...
Det är tragiskt att en bmw har kunnat bli så ful (enligt mej).

Billy B-10
Länk
chrille70
Håller INTE med er (wpny/billy) till 100%. Nya E60 är en riktigt linjeskön vagn med härliga svepande linjer och en muskulös framstrålning. Den ser liksom ut att gå hur fort som helst redan när den står still.

Jag förstår inte varför merparten av BMW-folket, som
gärna utger sig för att vara "dynamiska och individualistiska", är så rädda för förändringar? Leve Bangle!

/Chrille

Crille70: Tror de flesta är positivt inställda till förändringar. Jag uppskattar nytänkande och förändringar men i BMW:s fall anser jag allt gått snett. Både utseende och ny teknik som iDrive är inget jag imponeras över.

Däremot har merparten av BMW:s konkurrenter förändrats till det bättre och passerat BMW designmässigt.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
chrille70
Bjoerck: Jag tycker inte BMW halkat efter konkurrenterna designmässigt, utan tvärt om. Både Audi och Mercedes är alldeles för försiktiga i sin formgivning (än om Mercedes bilar ser väldigt bra ut, bl a nya CLK och E-klassen). Men Audi är ju en ren katastrof! Se t ex på nya A8 eller TT -DISCUSTING!!!!

Jag tror att den nya generationens BMW-bilar, "Banglarna", kan man inte bara "gilla". Utan antingen älskar man dem eller så hatar man dem. Designen är så pass kontroversiell och egensinnig att antingen köper man den till 100% eller inte alls. Banglarna har karaktär och sticker ut från mängden.

När det gäller tekniken så kan man givetvis ha sina tvivel. iDrive är bara trams, men den aktiva styrningen, aktiva farthållaren, kurvljusen mm är högst intressant enligt min mening. Grejer man verkligen har nytta av, något som tillför någonting och betyder någonting för den tekniska utvecklingen. I motsats till iDrive, alltså.

Jag läste nyss auto motor & sports provkörning av nya 530i och de var mycket positiva till den nya tekniken, speciellt den aktiva styrningen. Det enda egentliga klagomålet på nya femman var den höga utväxlingen som gör bilen lite seg (en 530i orkar inte över 3000 rpm på sexan), men å andra sidan ger fina motorvägsegenskaper och låg förbrukning.

Mvh / Chrille

Personligen tycker jag Audi A8 tillsammans med Jaguar XJ är de snyggaste bilarna i lyxbilsdivisionen. BMW:s sjuserie är en överjäst klump utan någon som helst stil enligt mig. Precis som den förra generationens S-klass. Fast den hade i varje fall lite pondus.

Tror den nya formgivningen är farlig för BMW. Jag har aldrig tidigare hört folk säga att BMW bygger fula bilar. Nu säger till och med inbitna entusiaster att bilarna är fula. Ingen bra utveckling. Tror inte det funkar med extrem formgivning i det segment där BMW agerar. Köparna är konservativa. Däremot funkar extrem design på småbilar som till exempel Renault Twingo, Ford Kaa eller varför inte den Bangle-designade Fiat Multipla. I denna prisklass uppskattar kunderna udda formgivning.

Visst finns det finesser som säkert är intressanta på de nya BMW-modellerna men det är inget som revolutionerar bilvärlden. Egentligen har lilla Volvo levererat mer lösningar som sedan blivit standard hos alla tillverkare och till och med lagstiftat i många länder.

Beträffande den höga utväxlingen på 530 så är detta ett tråkigt mode som blivit allt vanligare hos biltillverkarna. En korrekt drivlina skall enligt mig generera högsta möjliga moment på drivhjulen. Det gör inte en drivlina där motorn inte orkar högre än 3000 rpm på högsta växeln. Det optimala är att motorn skall ha varvat ur när luftmotståndet övervinner drivhjulsmomentet och toppfarten nås. Alfa Romeo är föredömen när det gäller drivlinor. Första växeln har en hög utväxling vilket gör att onödigt hjulspinn undviks. Sedan är utväxlingsförhållandena täta vilket gör att motorn tillåts jobba vid sin effekttopp under acceleration genom växlarna och ett högt drivhjulsmoment erhålles. Detta var dock en liten parentes i diskussionen kring nya BMW E60

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjoerck: Vad är det som får dig att tro att BMWs designspråk inte ska ändras i takt med att deras kunder gör det? Varför tror du att Mercedes vill föryngra och förändra sin image och sitt formspråk (även om man inte kanske tar hela klivet ut). Aldrig förr har så pass många under 50 kunnat tänka sig köra Mercedes och även ryktet "gubbmerca" håller mer och mer på att suddas ut.

Jag tror att det just är inbitna entusiaster, gärna lite äldre, som tycker illa om bmws nya formspråk (finns så klart undantag) Men jag har inte träffat på en enda person som tycker illa om varken z4an eller den nya 5an. Tvärt om. Och dom handlare jag har pratat om säger att det finns ett enormt sug efter den nya 5an, mycket större än när e39an lanserades. Allt tyder på att nya 5an kommer bli en riktig kassako för BMW.

Sen om det finns några få som vill sura och drömma tillbaka till e28ans linjesköna dagar så får dom väl göra det. Dom som är missnöjda hörs alltid mycket mer än dom som är positiva.
Håller med Bjoerck i det mesta här. Audi a8 och Phaeton är verkligen ursnygga, XJ:n är helt ok den också.

Håller inte med Bjoerck om utväxlingen dock...har väntat på en sexcylindrig BMW med samma höga utväxling som 540 med manuell låda. Kommer som ovan sagt att ge lågt motorljud och en mindre förbrukning, vill man ha drag är det bara att växla!...:-)

/Simon
Acey: Själklart måste även BMW jobba med ständiga förbättringar hos sina produkter. Jag anser dock inte det nya designspråket vara en förbättring. Det är en förändring åt det sämre hållet.

Det är trist att se hur BMW förstör sina modeller medan andra biltillverkare kommer med nydanande design som faktiskt är tilltalande. Jag tycker inte argumentet att alla som inte gillar BMW:s nya formspråk är bakåtsträvare håller! Jag är mycket intresserad av estetik och design och uppskattar nytänkande. Vad jag saknar hos de nya BMW-modellerna är enhetliga linjer och dynamik. Bilarna ser ut som stora klumpar med med plåtveck och speglingar åt alla håll och kanter...

Ja , ja smaken är som baken !
Min åsikt är att de är fula , har alltid varit mycket svag för de "äldre" bmws....

Billy B-10
Länk
Jag har inget emot förändringar, men behöver man göra en bil FUL för att förändra den? Jag har alltid älskat BMW och har alltid haft svårt för att tänka mig att köpa något annat än 5-serien men någonstans går till och med min gräns. Jag klagar inte på Bangle, han skapar bilar som han tycker om, vad som stör mig är att BMW låter honom göra det! När jag dessutom hörde MB:s designchef försvara sina "gammalmodiga" raka linjer med att de inte ville svika sin målgrupp som föredrog det framför runda former så bestämde jag mig för att välja S-klass som nästa bil då tydligen Bangle & co vill byta ut de gamla trogna kunderna mot en mer "trendriktig" kundkrets. Jag (och säkert många med mig) känner mig sviken, och kommer att svara på detta genom att stödja andra bilmärken. Företagen behöver kunderna mer än kunderna behöver företagen även om BMW inte tycks tro detta...

"Killar med hjärna kör bil med stjärna!!!"

Störst Går Först!
Jag gillar designen och tycker att den ser modern ut.
Gr
378
Griseknoen
Mercedes C220CDI 2008
Undrar just hur många av de som gnäller på designen hos e60 som överhuvudtaget sett den i verkligheten... Är ett sundhetstecken att designen väcker känslor. e60 växer mer och mer ju mer man ser den.

Hade själv lite dåliga vibbar när face-liften till e46 kom häromåret. Tyckte man förstörde en elegant design till det sämre. Nu känns designen helrätt. Gamla e46 känns inte alls lika tilltalande längre.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Håller med griseknoen - design måste väcka känslor. De nya modellerna E65, z4 och E60 är de första bmw-designerna som känns spännande sedan E34 lanserades 1987/88. Inget fel med E38, E39 mfl. men inte är de spännande i designen inte!

MB:s bilar känns ganska fräscha idag, men hur länge håller den fräschheten?

Det här kan vi käbbla om i evighet. Själv kommer jag definitivt att köpa en E60, ni som inte gillar den får väl blunda när vi möts i trafiken ;-)

My Bimmer is my mistress
Men den ser ju ut som en rover 75:a... Kan det vara så att de försöker spara pengar genom att sätta på samma bakskärmar och rutor i 75:an och 5-serien? BMW kanske vill konkurrera med Ford, de använder ju delvis samma delar i olika märken och modeller (ex. bottenplatta i V70 och Mondeo).

Störst Går Först!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med Griseknoen och 330!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Och jag håller med Kalle :)

__
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjoerck: Jag förstår inte varför det låter som om du är en expert och totalt kan såga e60in innan den haft premier och troligtvis innan du haft möjlighet att se och köra den? Är det så att miljoner och åter miljoner människor som kommer köpa en E60 de närmsta åren har dålig smak? Det är bara att titta på forumet så är det fler som är positiva till e60in än negativa. Om du sedan hellre köper en audi så är det ditt val. Säkert finns det en och annan audi ägare som kommer byta över när nya 5an kommer. Det finns nog en och annan bmw ägare som bytt pga att e39an kännts lite omodern de senaste 2 åren.

Håller med Tretretti rent design mässigt har e39 och e46 varit något gäspiga. Räcker med att titta på en e46a idag. Ser väldigt omodern ut.

Tur är väl att det finns en begagnat marknad så även bjoerck kan köpa en bmw i framtiden :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.