|
|
|
|---|---|
|
min oljeläcka är lokaliserad. oljan kommer från insuget o fyller luftfiltret. fick veta att det kan vara en oljering som då gett sig (mindre trevligt) men även att det kan vara knas i vevhusventilationen. såsom glad novis undrar jag; var finns denna "ventilation" mera exakt? Det är på vänstersida, bilen går trots allt helt felfritt. Stoffe | |
Paap Reeder |
Hej! Tror inte på detta med oljering. Mera troligt är det då med knas i vevhusventilationen. Jag råkade själv vända en av ventilerna fel och ritade upp ett nästan kilometerlångt oljespår i gatan hem till mig. (Enkelt att beskriva vägen hem till mig i villaområdet). I mitt fall tryckte den ut oljan via oljestickan pga övertryck i motorn. Vore jag Du skulle jag göra så här: Ta loss LLM med tillhörande bälgar. Ta loss båda spjällmotorerna från insugen. 4+4 / 10 mm nyckel. Sedan ser Du vevhusventillationerna - de svarta rörbitarna. Lägg allt i avfettningsvätska och spola rent med ljummet vatten under max "krantryck". Gör det 2 ggr. Torka. Prova sedan att Du har "envägs-luft- utsläpp" genom att helt enkelt blåsa genom ventilerna. OBS att backventilsfunktionen inte är 100% utan man skall nästan "kunna andas försiktigt" genom dem men blåser man till skall de stänga - inte till 100% men "märkbart täta". Annars kan man ju också köpa nya grejor 2+2 ventiler kostar under 300- ing. Köp då även nya O-ringar till ventilkåpsgenomföringarna. MVH /// Paap R |
|
Hej! tack för tipset det var utförligt skall försöka mig på det (när jag väl lurat ut vad LLM är för något..) Stoffe |
|
Paap Reeder |
Hej Bigben! LLM menar jag är LuftMasseMesser.... d v s jag hade fel beteckning. Skall var LMM. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.