AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
668

Hög bensinförbrukning 520iA

Tr
88
Tretov
535iA -91
Hejsan,
har haft min 520iA ett tag nu, okej bil, men har på senare tid blivit allt törstigare. I stadskörning ligger den som regel över 1.6 liter, vilket innebär att gossarna på Shell-Select hälsar allt gladare varje gång jag kommer in och hyvlar mitt stackars betalkort...

Tidigare hade jag problem med att höger broms "fastnat", vilket ledde till hög förbrukning, gnissel och värmeutveckling vid hjulet. Denna byttes och förbrukningen sjönk. Men, nu har den åter krupit upp... Ideér?

På tal om förbrukning, jag planerar köpa en 535iA. Har någon nån erfarenhet kring dess förbrukning i blandad körning (60% stad, 40% landsväg). Bilen i fråga har gått 29.000 mil, men har ganska saftig utrustning och endast "lite" (allt är relativt...) rost.

Mvh
Patrik AKA Tretov
-BeeMWe-
Det låter inte som att du skulle få en bil som drog mer bensin om du skaffade dig en 535a. Min ligger på 1.2/1.3 blandat med 60/40 %.
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Har en 520i-89, kör 20 stad 80 landsväg, icke automat... och den kunde dra 1,2-1,3-1,4 lätt! Delvis beroende på min "aggresiva" körstil men 520:n drar mycket soppa. 1,12 enl. BMW. 525:an drar mindre även om det är en större motor, men b20m20 motorn är lite underdimensionerad... därför den höga förbrukningen. Din drar väl något mer just för automaten oxo??
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Vilken årsmodell/ motortyp sitter i din 520?
Lambdasondsfel kan ge hög förbrukning men då brukar den puffa svart ibland. Kanske en broms ligger an igen? Är nån fälg varm efter körning?

Min 520i 24v drar ca 1 liter 80%landsväg
Tr
88
Tretov
535iA -91
vad jag har förstått så är motorn original. Torde väl vara 1988, eftersom bilen är från 1988. Jag är inte speciellt insatt i mekanik och teknik dock, och jag har inte pappren tillgängliga just nu.

Den puffar inte svart, men ibland tycker jag att den ger lite väl mycket avgaser. Inbillning kanske, jag vet inte. Fälgarna är inte varma efter körning, och den rullar "fint", när jag hade problem med bromsen i vintras så ville den nästan stanna (farten minskade kraftigt "ryckvis") om man inte tryckte på gasen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.