AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.074

Rover 220?

rover 220 en bra bil eller ska jag helt enkelt behålla min BMW 325?
går den mkt hårdare än en 325?
är väghållningen bra?
hur mycket bensin drar den?
vilka problem brukar rover 220 ha?

ni som provat, haft eller har en rover 220 kan gärna skriva era synpunkter, även ni andra som har tankar och synpunkter på den

vore tacksam för svar....
Rover 220 "turbo coupe"? är ingen bra bil kvaliten är låg och att hitta någon som kan skruva märket är inte lätt speciellt en udda modell som 220 kan inte finnas många i landet, visst kan det vara kul att ha en ovanlig bil men då är det bäst att välja en populär modell till exempel Nissan 200 SX, VW Corrado VR6 gjorde själv misstaget att köpa en Ford Probe 24V en av ca 250st i Sverige mycket uppmärksamhet men också mycket problem och höga verkstadsräkningar.

Rover 220 turbo coupe kom klart sist i Engelska tidningen CARs test av 4 sportcouper 1993 etta BMW 325i Coupe dom var missnöjda med chassit som dom tyckte var helt utan finnes, till plusen hör trevlig motor, snygg interiör/exteriör.

Mvh Stephan
Ställer man en sån fråga på ett BMW forum vill man nog troligen bli övertalad att behålla BMW´n. Finns nog inte många HÄR som anser att du ska välja en Rover! ;)
nä det är klart... men jag är lite less min 325a så jag vete tusan vad jag ska köpa :(
hmmm, är inte rover ägt av BMW? (bara en liten undran)

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
jepp jag tror rover är ett dotterföretag till bmw...rätta mig om jag har fel?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Rover VAR dotterbolag till BMW under en tid. BMW förlorade enorma pengar på "den engelske patienten" och överlät företaget till ett brittiskt konsortium för ett par år sedan. Jag tror att britterna fick råttboet för £1! Rover 75 är utvecklad med BMW:s hjälp, modellerna från 80- och 90-talet är i princip lätt konverterade Honda. Inga höjdarbilar, som Rover 3500 från sent sexiotal...

My Bimmer is my mistress
använde inte Rover BMW:s V8:a i modeller med vinkelåtta?

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
chrille70
Bmwlover,

"använde inte Rover BMW:s V8:a i modeller med vinkelåtta?"

Land Rover använder BMW:s 4,4 V8 i nya Range Rover, och i Freelander Td4 sitter BMW:s 2-liters turbodiesel från 320d/520d. Sistnämnda tjänstgör även i Rover 75 Diesel.

>>>Personligen gillar jag Rover. Speciellt Rover 75 är en riktig höjdare i mitt tycke: Snygg, bekväm, välbyggd, säker, fina motorer... Rover "höll på att bli nåt" när BMW svek våren-00. Nu har pånyttfödda MG/Rover kommit på fötter igen (helt på egen hand) och visar större konkurrenskraft än någonsin förr med fräscha och prisvärda bilar.

>>> BRITAIN BITES BACK! <<<

/Chrille

Jag hade en Rover 420si 96:a (samma som nuvarande 45) innan jag köpte min första BMW.
420/45 är en trevlig bil med en rapp och varvvillig 2-liters 4:a på 136 hästar. Väghållningen var väl rätt ok för en bil av den årsmodellen. Kvalitetskänslan infann sig docki nte riktigt. Fick byta bakre delen av avgassystemet, motor till vänster el-hiss samt hjullager höger bak. När det sedan började gnissla nånstans i framvagnen tycket jag att det var dags att byta bil. Självklart då till en BMW. :-)
chrille70
Jag var väldigt nära att köpa en R75 för några år sedan, men jag insåg i sista stund att det var dumt att inte köpa en kombi, sen var jag lite skeptisk till andrahandsvärdet. Annars är det en riktig kanonbil, speciellt med 2,5 v6 och automat. Och ägarna av 75:an är väldigt nöjda med kvaliteten, har jag läst i några kvalitetsundersökningar.

/Chrille
Har en Rover 620Ti i bilparken och kan meddela att överlag är jag nöjd med den.
Om man vill ha en riktig (någorlunda då) raket till billiga pengar så är 620Ti ett klipp. Som första köpare kanske man inte tycker samma sak. 620Ti kostade cirka 260' lusidorer 1995...begagnad ett par år senare betyyyyydligt mindre ,-))

Grunden (kaross m m) är ju en Honda Accord som är en pålitlig bil och sedan har Rover öst i en kanonspis som bara går och går.
Inte billigt dock om saker börjar att braka ihopa, som Bones nämner i inlägg ovan.

Tittade precis som Chrille70 på Rover 75 när den kom - men tyckte att den var lite för elegant samt knaggligt andrahandsvärde. Gäller samma som ovan - som andraägare får man nog mycket för slantarna. Kombin är skitsnygg men ovanlig tycker jag.

Kanske bäst att meddela följande för att undvika missförstånd -BMW köres oftast ut ur garaget vid bilfärd :-DD
Ge
69
Gegge
325i Touring -92
Hade en 220 Turbo Coupé. Sanslös motor! Ingen fördröjning, grymt klipp och mycket snål med bensinen. Dessutom enormt lättrimmad. Stryktålig. Jag drog det mesta. Den finaste turbomotor jag har kört. Restan av bilen är skit. Se upp med transmissionen. Sambyggd med Honda Concerto. Syns i inredningen. Känns japansk. Dålig väghållning. Dyra reservdelar. Hade jag kunnat få den motorn i min E30 hade livet varit fint.
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Tycker inte det är något större fel på den bilen, men undantag av väghållningen, som jag anser är helt uppåt väggarna. Polarens 220 Turbo Coupé är väl en av de mer kända i Sverige (röd med silverdekaler).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
<set ironi=på>

goobledigook - vad gör BMW-koncernen i ditt garage? Är det inte enklare att köra en BMW-bil? ;)

<set ironi=av>
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.