AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Varför "svajar" min farthållare?

kakko
Farthållaren på min 530-89 lever sitt eget liv,ökar och minskar med små impulser, samtidigt har hastighetsmätarnålen börjat att fladdra. Hör detta samman och var felsöker jag?
Tenderfoot
Har samma symtom, vajjern till farthållaren kärvade för mig. Ny är beställd, men restnoterad över helgen. Jag återkommer om hur det går...
Tenderfoot
Har samma symtom, vajjern till farthållaren kärvade för mig. Ny är beställd, men restnoterad över helgen. Jag återkommer om hur det går...
SAmma sak är det med min farthållare.Den gasar och släpper.

Drive Like U Stole It!!!!!
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Om hastighetssignalen från dess givare, på E39or tror jag det är vänster bakre ABS-givare, men jag kan ha fel. Jag har bytt alla fyra genom tiderna på min... Om givaren redan är bytt kan ju kuggkransen, som sitter på hjullagret vara skadat vilket leder till byte av detta.

St
19
Stif
740iA -94
Jag har samma problem på min 525iA -92. I intervallet 90-140 har hastighetsmäteren små frispel. Den dippar plötsligt lite i ett par tiondelar för att sedan hoppa tillbaka till rätt värde. Har jag farthållaren på så gasar den till när mäteren dippar. Mycket ryckigt... Hastighetsmäteren och farthållaren funkar klanderfritt i lägre och högre farter.

Någon som vet var hastighetsgivaren sitter på en E34??
Tenderfoot
Nu har jag bytt vajern till farthållaren (165Kr) och gaspedealsvajern (98Kr).
Allt fungerar som avsett, mjukt ock ryckfritt.
Det är en njutning att ut och åka...

Jag kunde inte känna att vajern till farthållaren kärvade när den var losstagen, dock märktes ett visst motstånd i gaspedalsvajern.
Totalt min jobb.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.