AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
941

Köpa långmilare E36?

Hejsan

Ser numera ganska många långmilare av E36. Ofta ser man bilar med 20 000 mil + till attraktiva priser.

Har haft långmilare innan utan större problem, dock ingen med 24V sexor.

Vad ska jag se upp med på 320 325. Vad brukar ta slut?
Standardfel att se upp med?

Sökte lite i forumet men hittade inget som behandlade ämnet riktigt.

Tack på förhand
Philip
Ingenting i motorn, förutom tändspolarna på äldre 24 ventilare (M50). Annars det gamla vanliga...bakvagnsbussningar och spindelleder. Kolla även oljeläckage från ventilkåpa, slutväxel (diff) och mellan motor och vxllåda.

Fyll på dom som vet mer....
-93 (92/08?) kom VANOS på M50 motorerna. En sådan skulle jag satsa på iaf. Den är problemfri jämfört med M3-spisarna och då i synnerhet tidiga 3.2:or (dom med RollsRolls vanos).
Tändspolarna Ok de är alltså som på V8 orna flera stycken. Så de blir slitna med tiden. Ok (har källan för bättre beg sådana nu ;-) så det är inga problem.

Oljelekage intressant har jag faktiskt inte tänkt på, har alldrig haft det på ngn av mina bilar.

Bussningar och leder är jag me på standardfel.

Växellådan blir inte den lätt sladdrig sliten som på äldre BMW modeller?

Finns det några likosm dålda fel jag inte kan höre eller märka på bilen utan bör kolla/ testa på ngt sätt, kolla om det varit bytt i servicepapper ? Som tex Oljepumpen på V8or.

Har hittat två bilar jag är intresserad av båda är utan Vanos, tyvärr. Den jag är mest sugen på har gått hela 25 000mil, den blir ju inte direkt lätt att sälja när jag kört ytterligare några tusen mil. Smällar man får ta i framtiden.

Antog faktiskt att bilarna är ganska stryktåliga då en massa mätarfifflade bilar rulllar på bra utan större problem.
Sladdriga lådor har jag inte hört något om, inte heller några typfel som "oljepumpsbultsmissar" a´la V8. Motorn är klockren!

Oljeläckage är dock rätt vanligt så kolla nivån i låda, motor och slutväxel.

Hmm, andra saker. Checkkontrolldisplayen kan lägga av. Digital klima finns inte innan 96 (den kan strula), så där är det inget annat än det vanliga som gäller för klima.
Ok ska kolla efter oljelekage. Kan nog inte kolla nivåerna på plats. (förutom motor givetvis)

Vad är det som läcker? Packboxar utgående i motor eller växellåda. Det är nog ganska jobbigt att byta i så fall.
Trågpackningar är väl inga problem

Ok så smådetaljer med andra ord.

Coupen har väl lite problem med rutorna i bland, men det kanske inte är ngt allvarligt?!

Ja, packboxarna kan läcka.

Coupén har lite problem med rutorna vet jag, men om det är att dom inte går ner vid dörröppning, eller läckage, eller något annat vet jag inte. Däremot så kan det uppstå/uppstår det vindbrus därifrån.
Nej men jaja inga problems då. Bara att handla bil.

Hoppas på en Lagunagrön Coupe får se hur bilen mår. Grejen är att jag ska köra ca 500 mil strax efter att jag köpt ny bil. Så jag är lite allmänt ängslig, då jag inte hinner lära känna bilen riktigt innan färden.

Tack för tipsen Mange. Känner mig lite säkrere på bilmodellen nu i alla fall.

Om jag köper någon av långmilarna rapporterar jag givetvis om det hela här.
gangsta_toth
Läste någonstans om att vatten-dränaget vid framskärmen kan bli igensatt så att det börjar rosta.

Mvh, Robert.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har en -92:as coupé som gått snart 25000 mil. Maskinellt helt underbar. Men då är den servad som den skall på BMW-verkstad. Det lär ju hjälpa. Spindelleder har jag fått byta, även lite bussningar i bakvagnen. Nu är det dags för stötdämparbussningar bak. För den högra har börjat slammra lite. Annars är jag jättenöjd.
Kolla naturligtvis även rost. Det hör ju till standardkontroll vid köp av begagnat. Bakluckan på min bubblar lite precis där den ligger mit gummilisten. Men det syns ju tydligt om man öppnar den. Skärmkanter, bromsrör etc. är ju annat som kostar om man inte ser upp med det.
Men motor och låda är helt klockrena på min bil. Ingen sladdrig spak eller så.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Hejsan alla

köpte bilen! Är jättenöjd. 320coupe -93a med vanos. Skinn Ac trevlig stereo mm.
25000mil ordentligt servad svensk bil. Motorn drivlina fungerar utmärkt. Bilen behöver dock lite omvårdnad bland annat bussnings och ledbyte ! Men det fixar jag lätt.

Irriterande - Aribag lampan började varna/ lysa när vi startkablade igång den. Går kanske att släcka på verkstad.

Ska nog ut och köra en sväng till, hej.

Jahopp besiktigade nyss kl 07,00. inga farliga anmärkningar stötdämpare + spindelled och bromsrör.

Gillar verkligen min nya bil trots sina ynkliga 2liter och allmäna fulhet. (inte modelen utan skicket lack och fälg).

Jag tro denna bilen kommer att hålla många mil till. Var lite skeptisk till långamilar E36 och särskillt coupeerna. Men de är nog mer stryktåliga än vad man tror.
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Vackra bilar har bara två dörrar...

Hoppas du fortsätter att vara lika nöjd. För då är vi två!

//Erik//

Den var lite elak idag spännrullllens lager skar idag.. jaja så blir det väl ibland... bökigt att byta.

Känns lite konstigt har inte haft bra bruksbil + vacker skojbil i ett innan. Har alltid haft olika bilar för olika ändamål.

Ska snygga till bilen mera lacka ner den och förmodligen skaffa ngn lite frontläpp. Funderade på M3 spioler men känns som om alla har det.

Som sagt väldigt nöjd och glad.
Philip S:

Airbag lampan går att släcka på BMW!

Utförde detta på min idag, kostnadsfritt!

Thomas
Hur kan märker man om tändspolarna sjunger på sista versen?
Märks det på motorgången eller på nåt annat sätt?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Har för mig att jag läst att det går att se överslagen om du står i ett mörkt garage med motorn igång. Gissar att du ser att det glimmar över någon av spolarna.

Sök här på forumet så tror jag att du hittar info om tändspolarna.

//Erik//

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.