AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.083

535 88 värdering?

Sida 3 av 3
Birka,

du har precis lika lite koll som jag på vad bilarna verkligen säljs för däri ligger det stora problemet eller hur? Du har inga som helst bevis för vad de verkligen säljs för eller hur? Visst är utannonserat pris någon form av riktmärke men hur mycket prutas det? Jag har också kapaciteten att räkna ut medelvärde och medianvärde på en population av annonser, det intressanta är hur du stärker ditt resonemang att bilarna säljs på de nivåer du hävdar....vilka bevis har du för det? Precis som att jag inte kan bevisa vad de säljs för kan inte du det heller...vi kan endast försöka väl grundade bedömningar...de träffar fel ibland, dina som mina!

Du anser att min metod inte är tillförlitligt helt ok med mig. Jag har aldrig hävdat att den är 100% ig på något sätt. Själv är jag inte speciellt ensam här på forumet om mina värderingsnivåer, så du har nog många fortsatta diskussioner att ta angåeende värderingar och deras nivåer.

"Men det återstår således för Dig att redovisa hur du kommit fram till prisnivån 45 kkr för BMW 540 (93-94) för bilar i ’bra bruksskick’."

Visst jag kan inte bevisa att nivån ligger där, men det är min uppskattning enligt en högst ovetenskaplig metod. Jag kan ha fel i detta fallet, absolut.

"Summerar vi denna exercis så kan vi nog konstatera att man, åtminstone till viss mån, får vad man betalar för, både här hemma och i Tyskland."

Hur kan du bevisa att det är så, har du kollat på alla exemplar....du har inga bevis för att det är så, risken för marknadsmisslyckande är allt för stor.

"Tror nog ändå det stora flertalet har en rimlig uppfattning kring vad de kan få för sin bil när de annonserar, de som är helt fel ute lär få veta det efterhand - varpå det utannonserad priserna kan förväntas sjunka."

Kan vara så....svårt att veta hur många som verkligen är angelägna att sälja och hur många som endast säljer om de upplever att de får rejält bra betalt för bilen....den sista gruppen vore mycket intressant att veta hur stor den är. Eller hur.

"En uppskattning av det totala utbudet av annonser är nog de ända ”hårda” fakta vi kan gå på, med någorlunda säkerhet – och visst finns det alltid en viss prutmån."

"Men att generellt dra av typ halva priset på annonser, eller att idiot förklara någon som vill ha 95 kkr för sin 540 95a, tror jag att man skall vara lite försiktig med. Kan man få 91 kkr med prutmån för en 540 94 i tyskland [LÄNK] så är det nog inte helt orimligt att få det här också, eller hur."

Har endast försökt visa på att det förkommer en stor spridning på förväntade priser. Min uppfattning är att det inte förekommer samma spridning på gjorda affärer...har inga belägg för det....har inga belägg som visar att det är på andra sättet heller.

"Hänvisningen för storleken på dina avdrag, till klyschan om att det är köparens marknad vad det gäller begagnade bilar kan vi nog också lämna därhän, då detta inte något nytt fenomen i västvärlden direkt - vi lever ju inte i DDR, inte riktigt iaf. :)"

Menar du att det inte stämmer att utbudet generellt sett är större än efterfrågan på beg BMWbilar? Alla jag har kontakt med kanske 20talet(för litet urval för att bevisa något jag vet) hävdar motsaten....kanske har de haft otur?

"Sedan är det ju fritt för alla och en var att sitta ute i stugorna och spekulera lite."

Japp, precis som DU och JAG gör. Försöker att lära mig av dina inlägg på samma sätt som du säkert försöker att lära dig av mina och andras. Ser fram emot mycket väl grundad och träffsäker värdering från dig i framtiden!

/Simon
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Simon_en,

Då kan vi sluta oss till att du egentligen inte har några som helst belägg för din angivna prisnivå tidigare. Du har i alla fall 'hitintills' fört fram några hållbara argument (1-3 ovan) eller fakta som stödjer din ståndpunkt.

Det var ju ursprungligen påståendet att BMW 540 (93-94) låg kring 45 kkr jag reagerade emot. Jag hävdade att priserna låg åtminstone 25-45 % över denna nivå, vilket ju även verkar stämma (vilket visas av den mycket enkla sifferexercisen i inlägget ovan, vilken du som sagt säkert också klarar ).

Medelpriset på bilmodellen hamnade som sagt på 64 kkr på tyska mobile.de och på 69 kkr för Bmwbörsen – vad mer kan vi hålla oss till, har marknaden fel ?

Jag har liksom du ingen aning om vad de faktiska slutpriserna blir, man jag har som sagt i alla fall den övertygelsen att marknaden är någorlunda självreglerande, både här och på kontinenten.

Jag har vidare inte förnekat att det självklart kan finnas en prutmån på angivna priser. Men jag vidhåller att man, åtminstone till viss mån, får vad man betalar för, både här hemma och i Tyskland. Det finns således säkert bilar som är mycket billigare än medelpriset både här och där (så att säga :)), bilar vilka heller inte skall kosta mer. Detta samtidigt som det säker går att få ut även betydigt mer för mer påkostade och välsköta exemplar.

Avslutningsvis bli det i längden enligt mitt tycke lite små jobbigt när man här på värderingsforumet hänvisar till de billigaste ”liken” på mobile.de och anger detta som den ”korrekta” prisnivån.

Men som sagt det är ju fritt för alla och en var att sitta ute i stugorna och spekulera, men då får man ta det för vad det är

-just spekulation -

och då samtidigt vara förberedd på att argumentera för sina påstådda utsagor.

Mvh
axel
"Avslutningsvis bli det i längden enligt mitt tycke lite små jobbigt när man här på värderingsforumet hänvisar till de billigaste ”liken” på mobile.de och anger detta som den ”korrekta” prisnivån."

Hur kan du veta att det är lik?
Hur kan du veta att det inte är den korrekta prisnivån?
Hur har du bevisat att jag har fel och du har "rätt" du har inte en aning om försäljningpriserna eller hur?

"Då kan vi sluta oss till att du egentligen inte har några som helst belägg för din angivna prisnivå tidigare. Du har i alla fall 'hitintills' fört fram några hållbara argument (1-3 ovan) eller fakta som stödjer din ståndpunkt. "

Ditt resonemang förutsätter att en rad av dina åsikter om hur marknaden fungerar stämmer. Identifierar dessa som :

- Det går inte att pruta mycket på utannonserade priser
- Marknaden för beg bilar fungerar i det närmaste perfekt, dvs kunden får alltid vad den betalar för, marknadsmisslyckanden med informationsproblem hur en 10 år gammal prestigebil:s skick ska bedömas finns inte.

Själv har jag och fler i min bekantskapskrets prutat mellan 15-30% i flera bilaffärer i Sverige, I tyskland har jag bara lyckats komma upp i 10%, blir oftast 5-8% är min erfarenhet. Att en del köper beg bilar "för dyrt" och och "för billigt" är ingen nyhet, känner flera som "jobbat sig upp" genom att köpa billigt sälja dyrt, dvs det finns bedömningsproblem vad gäller pris/skick.

Den enda observation gällande just 540 94:a som jag känner till är här på värderingsforumet en person som nyligen köpte en för 45KSEK. Går lite att jämföra med t ex 530 också, den är dock något billigare. Ska bli ql att se vad 540 säljs för när det kommer upp på värderingsforumet eller hur! Ser fram emot många värderingar gjorda enligt din metod så kan vi jämföra dem med mina och se vilka som träffar bäst!

Erkänner ett misstag i värderingen av 540, satte ut ett fixt pris, retar gallfeber på många, man ska sätta ett intervall, t ex borde jag satt 40-60KSEK i detta fallet!

Blev lite uppmuntrad av denna länk: Länk

Får några mail privat i månaden där jag värderar bilar, får då veta vad de går för i efterhand, mycket intressant.

Den enda "sanning" som finns vad gäller värderingar är inbyteslistan för bilhandlare....men då pratar vi markant lägre nivåer än vad jag anger.

/Simon
Birka,

ser fram emot att du värderar bilar och jag värderar bilar, sedan blir det spännande att se vem som är mest träffsäker eller hur! En utmaning!

/Simon
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Simonen_en

Hur ska jag egentligen sammanfatta din argumentation?

Att Du egentligen inte har några ’hårda’ data som styrker dina tidigare påståenden, mer då än att ’Du själv’ uppskattar att Du tills nu har haft rätt i 80 % av dina värderingar (mycket blygsam uppskattning) och har Du inte haft rätt, så är det marknaden som har haft fel - dvs. inte fungerar PERFEKT.

Tja,

Mot en sådan bländande och solid argumentationsteknik, tror jag inte jag kommer så mycket längre.

Men det gör mig glad att du ändå,

””Erkänner ett misstag i värderingen av 540, satte ut ett fixt pris, retar gallfeber på många, man ska sätta ett intervall, t ex borde jag satt 40-60KSEK i detta fallet”.

Detta känns i mina ögon,

mot bakgrund av den tidigare mycket enkla sifferexercisen som gav ett medelpriset kring 64 kkr på tyska mobile.de (med max och min på 29 resp. 115kkr samt medianvärde på 61kkr ) samt ett kring 69 kkr på Bmwbörsen,

som ett utslag av mycket stor ödmjukhet.

Undrar slutligen vad apan Olas ”korrekta” nivå egentligen hade hamnat kring. Jag gissar på omkring 11 kg bananer för en 540, med motiveringen att 11 är ett primtal. Men om detta vet jag egentligen ingenting – jag som sagt bara spekulerar :)

Ha’re Gott nu Simon_en

Mvh
axel
Bravo Ola...

"en frisk motor tänder varje varv"
Ze
144
Zeth
320da e91 -09
Solid argumentationsteknik.
Det var något nytt...
//
169
///Majk
540iAT '96 Individual
"Diaper express"
>>> Janne T <<<

Stämmer bra, han nöjer sig med 45k

___
///Majk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag sålde min 535iA-88 för 45000 förra året, det var inga problem, jag fick många samtal och den förste spekulanten köpte bilen. Bilen var i skick över genomsnittet men ändå inte helt fri från brister. Den var inte saltkörd och extremt välutrustad med skinn och klima. Något ombyggd med M-optik och diverse produkter för ca 20000 kr. Mätarställning 230.000 km (utan s-bok).
Ingen rost eller andra bruksbilsskador, verkar som skicket spelar in väldigt mycket, var samma sak nyss när min bror sålde sin 750i, han fick bra betalt pga mycket utrustning och att skicket var så långt över genomsnittet.

Jag är därför lite kritisk till normalskickskalkyler vid värdering, man måste ta hänsyn till den individuella bilen. Det finns 535:or för 5000 kr (slutkört rostlik med defekt motor) och det finns för 50000 kr (lågmilat 100% toppex med mkt utr).

//HD91

____
E34 M5 Limousine register
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur mycket skall man isf gen för en vit 540iA -94 utan skinn och med 20' mil på mätaren? Normalt bruksskick.
Att få ut mer än 45-50' för en sån är mycket svårt.
men en daytonaviolett 540iA -94 som är fullsmetad (med schinn) och 15' mil + 18" hjul tror jag inte man hittar under 70'.

Där fick ni båda två :))

Mvh
Marin
MArin :Med ditt resonemang kommer min far per definition alltid att gör bra bilaffär då han föredrar vita bilar. ;-) Avertion förekommer men som snitt har du nog fan rätt. Fast för att ta ned dig lite så kan jag ju säga att min vän sålde sin 535 91 24000 m allt utom AC , lite rost och hör o häpna vit var den, för 38000. Att då samma köpare inte skulle betala mer än 45000 för en 3 år nyare och mkt mer motor till "samma" förbrukning är enligt mig konstigt..(kanske sant iallafall men vad vet jag)
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Lägger mig inte i diskussionen men jag såg en 93'a 540 som gått 29000 mil för 35.000 kr på börsen igår. Med m5 fälgar.

Länk

Billigt!

Mr C
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Vi får gratulera Mr C, du verkar ha hittat

"en 93'a 540 som gått 29000 mil för 35.000 kr på börsen igår. Med m5 fälgar."

Men i syfte att här undvika alltför mycket ”repetition”, rekommenderar jag dig att följa argumentationen i följande Länk .

Trevlig helg

/axel

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.