|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Du har rätt jag vet men tycker du att han kan få så mycket för bilen med tanke på att det är en -88.Hoppas han får ut så mycket som möjligt med tanke på att han har lagt ner mycket pengar+arbete. Det blir svårt tror jag......... G-UNIT Länk |
|
|
I Hope i will get 45.000 sek, but we will see. A thanks to everybody for the comments and the help. please feel free to continue answering to this forum. |
|
|
Farre-mannen: Tveksamt om en ombyggd bil står högre i värde än en orginalare.... 60 k är rätt saftigt för en -91:a åxå.. |
|
|
Är hans i så bra skick som han säger så kan han hitta rätt köpare om han bara väntar. Men han ska ju utomlands så det kan bli lite svårt. Det finns säkert någon som letar eller komma leta efter en 535 i toppskick. Då kan han vara beredd att betala 60k för en 535.¨ Ford - Fodrar ordentliga reservdelar dagligen. |
|
| I am down to 45.000 and i am really in a hurry to sell it, I am leaving the country soon, It is a really nice car!!! | |
|
Your car really has to be something special if someone is gonna pay 45000 SEK for a 535 from 88. For that money it's possible to buy a 540 fron 93-94! Good luck selling your car! /Simon |
|
|
Simon_en, Om vi utesluter kategorin ”objekt med möjligheter” var finner man BMW 540 (93-94) för 45 kkr? Denna prisnivå låter i mina öron ”lätt” orealistisk – men har du exempel på denna prisnivå i Sverige, på bilar i bra bruksskick, bifoga gärna länk. Ivenos, Sälja bilen med motivet att vederbörande mycket snart tänker lämna landet, lär nog hur som helst knappast borga för ett högt pris – i förhållande till skick och årsmodell. Lycka till med försäljningen |
|
|
Birka, de indikationer jag fått genom forumet på slutpriser 540 e34 93-94 ligger runt 45-50 KSEK....men men jag kan ha fel. Det skulle i så fall tyda på stor prutmån på utannonserade priser samt de som är totalt fel ute, såg idag t ex 540iAT 94:a för 91KSEK, sannolikt mycket svårsålt. /Simon |
|
|
Håller med Simon_en Mvh Mohsen |
|
|
Simonen_en, Det var ingen vidare stark argumentering, det låter i ’mina’ öron som du spekulerar tämligen friskt. Om inte, utveckla gärna lite mer vad du menar med ’indikationer’. Resonemanget skulle genom en sådan precisering kännas lite mer välunderbyggt och därmed övertygande. Argumentera sedan gärna för din ståndpunkt med både kvantitativa och kvalitativa data. Mohsen, Vill Du med ditt inlägg ge Simon_ens argumentering extra tyngd, bara undrar? |
|
|
Birka, värdering av bilar är ingen exakt vetenskap. Jag följer regelbundet värderingsforumet och andra forum, dessutom mailar tom en del och frågar mig om värdering privat samt vad bilar gått för. Hittar inte länken nu, men är säkert på att en 540 94:a såldes för 45 KSEK. Sålde min egen 530i 93:a för tre år sedan för 64000, ingen 540 visst men det skiljer inte så mycket i pris. Min erfarenhet vad gäller bilar som inte sålts som nya i Sverige, det som slarvigt brukar kallas för importerade är att de följer den tyska prisbilden mycket bra, då menar jag de 20 billigaste bilarna på mobile.de är inte ensam om den slutsatser. En snabbtitt på mobile.de ger att det finns ca 20st 540 93 och nyare under 50KSEK, därav drar jag slutsatsen att att prisnivån ligger där. Så ser jag på värdering av bilar, brukar ganska ofta träffa rätt, men ibland blir det fel Kan bolla tillbaka och be dig: "Argumentera sedan gärna för din ståndpunkt med både kvantitativa och kvalitativa data." /Simon |
|
|
Birka: Jag är inte ute efter att ge Simon_ens inlägg extra tyngd! Däremot så håller jag med honom om just 540 e34 93-94 ligger runt 50-60 KSEK. Det är en sak vad man utannonserar en bil för men en annan sak om vad den blir såld för! Mvh Mohsen |
|
|
Simonen_en, Som svar på min fråga vad du bygger dina ’indikationer’ på, kan vad jag uppfattar det brytas ned i tre argumentationslinjer, (1) det finns vänliga själar i Vikingstad med omnejd som mejlar dig angående frågor kring prisbilden på deras Bmw, (2) att du följer bmwbörsen och andra annonsmarknader i Sverige, samt (3) att du använder dig av tyska mobile.de. Är det rätt uppfattat.? (1)Vad det gäller första argumentet får du nog precisera det betydligt bättre, om det i mina öron skall tillmätas något som helst värde. (2) Vad gäller det andra argumentet vilket sägs grundas på prisbilden här på Bmwbörsen, Blocket.se m.fl., så ligger prisbilden i Sverige enligt min ’åsikt’ betydligt högre än den du anger, åtminstone 25%-45% högre (om inte mer) för angiven bilmodell. Om detta förhållande nu stämmer (vilket är lätt att kolla), så undrar jag hur du kommer fram till nivån som du sedan benämner som den verkliga prisbilden. Här efterlyser jag ånyo lite mer data, hårddata som kan stärka din ståndpunkt. Din argumentering känns här annars åter tämligen svag. Jag kan som andra ibland notera annonser med mycket billiga ex. av olika bilmodeller (som en 540 93a för 45 kkr här på bmwbörsen för ett tag sedan), men en enstaka observation i det lägre prisintervallet kan knappast hållas som riktmärke för den generella prisbilden. Ett antagande (grundat på egen erfarenhet) säger mig därtill, att sådana s.k. fynd i det lägre prisintervallet i regel (kanske inte alltid) kan klassificeras som det jag tidigare benämnde som ”objekt med möjligheter” och inte som i ’bra bruksskick’. Jag är medveten om att det sistnämnda begreppet ’bra bruksskick’ har en särdeles vid denotation, innefattande allt från nytvättad till mint. Men för att förtydliga det jag avser med detta begrepp så ligger tyngdpunkten i alla fall närmare mint än nytvättad. (3) Det tredje argumentet, som dessutom i själva verket tycks vara grunden för dina antaganden om den ”verkliga” svenska prisnivån, en prisnivå som således inkluderar ett avdrag, enligt (2) ovan, på de utannonserade svenska priserna. Du motiverar detta avdrag som jag förstått det med att du använder de billigaste bilarna på tyska mobile.de såsom riktmärke. Detta framstår i mina ögon som den svagaste länken i argumentationskedjan – då det bygger på ett direkt felaktigt tillvägagångssätt. Spridningen i en databas med 853 000 (åttahundrafemtiotretusen) fordon bör ju rent logiskt vara tämligen stort och att då enbart använda de 20 absolut billigare bilarna leder följaktligen helt fel. Visst följer säkert den svenska prisbilden på bilmarknaden åtminstone i viss mån den tyska, men då måste man ta den totala prisbilden i beaktande – detta behöver man inte en doktorshatt i matematisk statistik för att inse. Det skulle väl vara en smula märkligt att tro den tyska marknadsmekanismen skulle fungera annorlunda än den svenska, dvs. ”billiga” lik lär ju vara billiga även i Tyskland. Sammantaget känns din argumentation för din ståndpunkt angående prisnivån ’hitintills’ inte särkilt övertygande enligt mitt tycke, men du får gärna fortsätta din argumentation. Kan slutligen bara hålla med om påståendet att värderingar av gamla bilar inte är någon exakt vetenskap. Jag skulle nog i det här sammanhanget överhuvudtaget inte koppla samman denna hobby som den här uttrycks med vetenskap, snarare med löst spekulerande. Det senare var ju även den välkända apan Ola faktiskt ganska duktig på. Om jag inte minns fel spekulerade Ola genom att kasta pil och fick därigenom rätt ganska ofta, även om han ibland fick fel – men hur/om Ola motiverade sina pilkast minns jag iof inte :) Det är bra Mohsen… Mvh axel |
|
|
Hej igen Simon_en. Du kanske kan bedömma min annons också så får jag höra din verson av vad dessa bilar har för "marknadsvärde" enligt din bedömning?För övrigt vill jag önska dig lycka till med dina undersökningar. M.v.h Micke BmwCSnr 05419 |
|
|
Simon_en här är länken : Länk M.v.h Micke BmwCS nr 05419 |
|
|
Birka: Var du ironisk i svaret jag fick eller varför var du så kort? Bara en fråga:) Jag står fast vid att min personliga bedmoning angående 540 e34 93-94 rent generellt ligger runt 50-60 KSEK! Simon_en: En sak är säker. jag ska köpa bil om ett par veckor, förmodligen, och då kommer du att få en massa mejl:) Har "följt" dig på forumet och tycker innerligt att dina värderingar är de mest realistiska, vissa blir sura när du,enligt de" undervärderar" deras bilar. Micke169 verkar vara en av de, Det jag vill säga är att jag kanske kommer att mejla dig när jag köper bil och ställa en massa frågor, som jag hoppas att du svarar på. Vill även säga att , det verkar som om alla inte uppskattar dina värderingar men de finns de som gör det, jag är en av de! Micke169: Min spontana värdering av din bil... 160 000 kr! Du skrev såhär till Simon_en "men fortsätt tracka ner på de stackare som villsälja bilar " Jag tror inte , om jag nu ska vara ärlig, att Simon_en går in för att "tracka ner på de stackare" som vill sälja sina bilar. Det här är ett värderings forum, om jag fattat de rätt så värderar man saker och ting (BMW) här, om man anser att nån värderar för lågt hela tiden så beror det (förmodligen) inte på att personen vill tracka ner på folk. Jag gjorde säkert en 53( femtiotre) stavfel men klockan är sen och jag ska läsa lite andra trådar! Tack för ordet! Mvh Mohsen |
|
|
Birka, ska försöka att svara dig på dina påståenden. Påståeende 1: "(1) det finns vänliga själar i Vikingstad med omnejd som mejlar dig angående frågor kring prisbilden på deras Bmw, " Varför skulle jag begränsa mig till Vikingstad? Har kontakter på flera platser i landet. Påståeende 2: "Vad gäller det andra argumentet vilket sägs grundas på prisbilden här på Bmwbörsen, Blocket.se m.fl., så ligger prisbilden i Sverige enligt min ’åsikt’ betydligt högre än den du anger, åtminstone 25%-45% högre (om inte mer) för angiven bilmodell." Jag kollar annonser, har inte gjort någon statistisk över utannonserade priser på respektive modell/årsmodell/mil/utrustning. Dock är det en bra idé, funderade på att bygga en webapplikation där internetanvändare kan gå inom berätta helt annonymt vad de fick för sin bil vid försäljning, finns dock två stora felkällor: 1 Att priset som anges är allt för lågt då man vill köpa en bil 2 Det omvända Kanske tar de ut varandra eller så blir det en ojämnvikt så att databasen skulle få dålig datakvalitet. Du efterlyser mer data som styrker min värdering. Jag har självklart inget stort urval försäljningar som styrker alla mina värderingar utan det är uppskattningar, har inte hävdat något annat. Alla värderingar är gissningar, av den respons jag får på försäljningar är min uppfattningar att mina värderingar stämmer till 70-80% dvs inte en absolut sanning. "(3) Det tredje argumentet, som dessutom i själva verket tycks vara grunden för dina antaganden om den ”verkliga” svenska prisnivån, en prisnivå som således inkluderar ett avdrag, enligt (2) ovan, på de utannonserade svenska priserna. Du motiverar detta avdrag som jag förstått det med att du använder de billigaste bilarna på tyska mobile.de såsom riktmärke. Detta framstår i mina ögon som den svagaste länken i argumentationskedjan – då det bygger på ett direkt felaktigt tillvägagångssätt. Spridningen i en databas med 853 000 (åttahundrafemtiotretusen) fordon bör ju rent logiskt vara tämligen stort och att då enbart använda de 20 absolut billigare bilarna leder följaktligen helt fel." Jag är en stor förespråkare av att använda statistik i sin argumentation, dock ska den inte missbrukas, av vilken modell bilmodell finns det 853000 exemplar i mobile.de:s databas? Har du rätt på den punkten är jag beredd att böja mig. I Detta fallet finns på sin höjd ett par hundra! "Visst följer säkert den svenska prisbilden på bilmarknaden åtminstone i viss mån den tyska, men då måste man ta den totala prisbilden i beaktande – detta behöver man inte en doktorshatt i matematisk statistik för att inse. Det skulle väl vara en smula märkligt att tro den tyska marknadsmekanismen skulle fungera annorlunda än den svenska, dvs. ”billiga” lik lär ju vara billiga även i Tyskland." Visst finns det någon koppling mellan skick och pris, dock är min åsikt att de sk marknadsmisslyckande vid försäljning av 10 år gammla prestanda begbilar är mycket vanligt, en del bilar säljs markant billigare än de kanske borde och tvärtom. Vet inte om du känner till begreppet marknadsmisslyckande förresten? Mina i en del:s ögon låga prisbedömningar grundar sig även i nuläget på att det är köparens marknad i högsta grad som jag förstått det på BMW. Min bedöming(har inga bevis för detta dock! OBS!) är att BMWköparna är bland de mest kunniga och kinkiga vad gäller skick kontra pris och utrustning, därav att det sannolikt blir färre försäljningar på "höga" än "låga" priser. Birka, det är intressant att få en seriös diskussion runt detta. Åsikterna är många och att göra exakta värderingar av begbilar är svårt. Nu har du berättat på vilket sätt du anser att jag går fel till väga när jag gör värderingar. Har ingen prestige i detta själv utan är beredd att ändra på mig. Nu tycker jag att det ska bli mycket spännande att du berättar hur du kommer fram till dina värderingar och varför de har en hög trovärdighet! Ha det! /Simon |
|
|
Mohsen, bara att maila på, jag kan värdera på mail om du vill, går fortare! /Simon |
|
|
Simon_en Tror inte jag här tänker gå in på diskussionen kring Pareto-optimalitet. Jag lämnar även ditt första argument åt sidan, jag förstår nu att ditt upptagningsområde är betydligt större – kanske hela Östergötland. Jag var mest ute och fiskade efter kvantitativt mått på avslutade affärer som kunde stärka dina utsagor och om Du kanske var (hobby) bilhandlare. Frågan kring ditt andra argument svarar du tyvärr inte något vidare tydligt på. Jag tror man faktiskt hålla sig till de priser som utannonseras, och de ligger betydligt högre än 45kkr i det här fallet. Ditt tredje argument och det som verkat ligga till grunden för dina värderingar, är nog också det du behöver tänka igenom. Om du läser vad jag skrev (ser att det gick lite fort på slutet, men texten går ju att ta sig igenom), så finns det enlig uppgift kring 853 000 i databasen. Även om det ”bara” skulle finnas 200 av exempelvis en viss modell är det stor skillnad på volym mot den svenska marknaden, vilket medför att man måste vara lite försiktig när man försöker sig på komparationer. Jag kollade idag 030831 av nyfikenhet på mobile.de:s priser på just 540 (93-94). Det fanns inte så många som jag trodde, men trots detta fanns där trots allt dubbelt så många som på Bmwbörsen - där det fanns 33 annonser (varav 1 saknar prisuppgift). Det fanns på mobile 60 stycken, tar vi bort de fyra som är ”trasiga” ex. Länk så återstår det således 56 bilar. Medelpriset på dessa bilar hamnar på 64 kkr. (jmf. Bmwbörsens medelpris 69kkr). I ett försök att ytterligare illustrera annonsbeståndet på mobile.de så framgår det, att av dessa 56 fordon, kostade 9 stycken under 50kkr, 20 stycken över 70 kkr, varav 12 stycken över 82 kkr samt den dyraste som låg på 115 kkr. Det kan inte så förvånande således även konstateras att tyska mobile.de både hade den billigaste bilen. Länk Men det återstår således för Dig att redovisa hur du kommit fram till prisnivån 45 kkr för BMW 540 (93-94) för bilar i ’bra bruksskick’. Summerar vi denna exercis så kan vi nog konstatera att man, åtminstone till viss mån, får vad man betalar för, både här hemma och i Tyskland. Tror nog ändå det stora flertalet har en rimlig uppfattning kring vad de kan få för sin bil när de annonserar, de som är helt fel ute lär få veta det efterhand - varpå det utannonserad priserna kan förväntas sjunka. En uppskattning av det totala utbudet av annonser är nog de ända ”hårda” fakta vi kan gå på, med någorlunda säkerhet – och visst finns det alltid en viss prutmån. Men att generellt dra av typ halva priset på annonser, eller att idiot förklara någon som vill ha 95 kkr för sin 540 95a, tror jag att man skall vara lite försiktig med. Kan man få 91 kkr med prutmån för en 540 94 i tyskland Länk så är det nog inte helt orimligt att få det här också, eller hur. Hänvisningen för storleken på dina avdrag, till klyschan om att det är köparens marknad vad det gäller begagnade bilar kan vi nog också lämna därhän, då detta inte något nytt fenomen i västvärlden direkt - vi lever ju inte i DDR, inte riktigt iaf. :) Sedan är det ju fritt för alla och en var att sitta ute i stugorna och spekulera lite. Mvh axel |
|
|
*suck* ifall simon värderar så fel varför inte göra en egen värdering istället för att klanka ner? Ser ingen mening i och med detta och ifall folk blir irriterade på en värdering så varför fråga överhuvetaget? Det är inget tvång till att sälja bilen till det den värderas ifrån och jag tror syftet med att värdera är för att hjälpa till el har jag helt missuppfattat?! Mvh/Soki Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.