AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
784

Köpråd e39 touring

Hej !!
Jag har tänkt att skaffa en e39 touring och undrar lite om det skiljer mycket på en 520 och 523, typ styrka,törstighet m.m.
Går det att "chippa" t.ex 520 och blir det bra. Kort och gott gör dom 20 hk mycket skillnad.
Tack på förhand! från en förväntansfull nying på forumet.

M.F
sök sök sök och du skall finna svaren du söker med hjälp anv den fina sökfunktioen i forumet

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
Sen såg jag var du bor.... BMW gurun Hasso är ju "granne" till dig så masa dig till honom så får du veta allt du ville och inte ville veta om E39....

FÖRLÅT!
Som sagt var man är ju en nying så tack för tipset.

M.F
Ingen orsak men det finns läsning för timtal på ämnet E39 köp samt 523 eller 528

Är det E39 touring du skall ha tycker jag att vi glömmer 520 från början ( speciellt med automat...)
E39 avnjutes bäst med steptronic automaten 523 eller 528 är en smak sak, 523 går betydligt bättre än du tror....... steget mellan 520 och 523 är betydligt större än steget 523 till 528
sen finns ju alltid 540n...

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Gasar-Magnus:
Har du någonsin kört en manuellväxlad e39 Touring?
Inte? Då vet du inte vad avnjutning är. :-)
Sebben: Rekommenderar 523. Går otroligt bra. Har själv en 523 touring och har varit mer än nöjd med bilen. Kontakta mig via mail om Du är intresserad av att köpa min.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan också tala varmt för 523i touring. Blev glatt överraskad när jag svängde ut på arningeleden och sulade pelle i botten för någon dag sedan.

Hur långt går 2an, egentligen? Har haft 90 km/h på mätaren vid nåt tillfälle (övningskör :))

Annars är det en skön bil att köra och åka. Drar runt 1 liter milen i stadstrafik.
Stout: du är bara avis för din bil har ALLT utom steptronic.. *S*

Hoppas det är 540 iA du spanar efter, motorstarka bilar med manuell låda är förvisso "manliga" att köra men det blir "för bra" i längden varför den superba steptronic lådan är att föredra (kört en sån nån gång,Stout?? *S*)

Testa att köra de olika motorvarianterna för att bilda dig en uppfattning.

När jag köpte min 528i 97: hösten 2000 skilde det 20kr/månad i försäkring och 1 cl/mil i bränsledeklaration.

Har själv ägt 528i 97:a, den gick bra, toppenkombination av prestanda/bränslekonomi.
Har kört 520i 97:a ganska trött.
Har åkt med i 540iaT 97:a...ojoj säger jag bara MYCKET starkare än min dåvarande 528i 97:a.

/Simon
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Har en 528iT med manuell låda. Perfekt för den sportigt lagde mannen (kvinnan?) som vill kunna frakta mer än bara golfbagen. Bränsleförbrukningen mellan sexorna (520, 523, 528) skiljer inte så mycket. Runt en liter milen blandad körning. Försäkring är billigare än för 328!

Micke
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Om du vill ha en bil som är ett "motorvägslok" och en ulv i fårakläder så så rekar jag def. 540. ¨Den bilen har "allt" dock kan den vara lite lynnig i det lägre hastigheterna (obs personlig uppfattning). Bilen skall köras och inte enbart brukas.

Vill du ha en lite mer körvänlig bil i lägre hastigheter och med mer civiliserade egenskaper så rekar jag en 523 (manuell) vilket jag tycker är den absolut bästa kompromissen (om man anser att ekonomin är en avgörande faktor): inköpspris/kostnad per mil/körglädje. 523 touring med step. blir för mkt kompromiss. Den "lilla" sexan passar bäst med manuell låda.

528 är dock lite annorlunda men skillnaden är ej så stor i touringutförande map motor/körkänsla. Den största skillnaden ligger i att 528 oftast är bättre utrustad i förhållande till priset än en 523.
Resonemanget bli dock annorlunda om vi hade pratat om sedan. Då hade det självklara valet varit en 528 med step.

Personligen tycker jag dock att om man inte har något emot lite högre bensinförbrukning/försäkring/skatt och gillar känslan av "växande horn" i pannan så är 540 det givna valet.

Jag avråder fullständigt från att köpa en 520 och att sedan chippa den för att få mer hästar. Givetvis så skall du köpa en 523 istället. Har du ambitioner att trimma för att du vill ha drag så är det fel linje. Välj istället direkt en bil med rel. mkt hästar från början.

Annars är 520 OK. Om du inte har ngra som helst körambitioner utan letar en parktiskt och bekväm bil. Iofs så kommer frustrationen ganska snabbt när man skall köra om. Prisskillnaden är ej tillräcklig dock för att motivera ett köp av en 520 istället för en 523 (pers. reflektion)

Mitt tips är: Ut och kör alla bilarna länge och rejält; dvs på olika vägtyper, med och utan last, busigt och gubbigt. Gör om det flera gånger. Sedan när du har gjort det så kan du sätta dig ned och summera ekonomin. Kombinera sedan det hela med känslan och du har en vinnare.
Jag gjorde så och för mig blev det en 540 pga av att jag värdesatte känslan mer är försäkringspremier/bensinförbrukning då jag ansåg att 523/525/528/540 TOURING var i princip samma bil men att 540 var mest bilkänsla för pengarna med lite mer "extra".
520 däremot var helt off (för mig) då den saknade för mkt i min "kravspecification".

"Snälla! Bromsa!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.