AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
581

läckage? i hydraul-kopplingen.. hjälp..

Ca
17
Caaaaan
316i -89
Jag har en 323i-86..
När jag satte mig ibilen för att köra iväg tryckte jag ner kopplingen som vanligt.. Och till min förvåning så var det inte något som helst motstånd i kopplingspedalen. Alltså när jag kopplar händer ingenting, vrider jag om nyckeln skuttar bilen fram, driven av startmotorn..

Nu när jag skulle kolla vad som är fel tänkte jag börja med att kolla hydraul-oljan till kopplingen. I minHaynes verkstadshandbok står det att det finns en behållare för denna oljan vid kylar vatten behållaren.. hm.. har letat runt i ghela motorrummet nu utan att hitta denne lilla behållare.. I haynes boken finns behållaren på en bild över hela motorrummet, men bilden är från en 320i, så det kan ju vara skillna påmineftersom det är en 323:a..

Så om du vet vart behållaren sitter, eller varit ut för detta problem själv så är jag intresserad av alla tips..
Mvh /daniel
ZA
143
ZAK
320 -85 ombyggd till 325
Tjenare..

Jag hade det problemet med..
det sitter en liten cylinder precis ovanför kopplingen inne i bilen..
Det är en lite hydralpump som trycker oljan ner till
växellådan och där sitter det nån grejj som jag inte kommer på vad den heter :)

Iaf..
Det är samma olja som bromsvätskan..
så kolla om du har nån bromsvätska.
Den behållarn vet du vad den sitter?`

i värsta fall som jag hade...
får du byta hela hydralpumpen..

\\ ZAK
un
fyll på oil i bromsbehållaren det år samma till kopling som bromsar pumpa några gånger på pedalen låt sen bilen stå över natten om du har tur funkar det
Ca
17
Caaaaan
316i -89
Hallå igen..

Jag följde slangen som gick från cylindern (som zak snackar om)och märkte att den gick till bromsvätske behållaren.. Och som un trodde hade jag dåligt med bromsvätsk.. Fyllde på den, men det blev inte bättre.. Jag lät det stå ett tag, sen tänkte jag testa att pumpa lite på kopplingspedalen..

Jag pumpade, och trycket kom, sakta men säkert.. Och nu fungerar den som den ska..

Undrar om systemet behöver luftas,men jag tror inte det eftersom kopplingen nu fungerar utmärkt..

Iaf. tack för er hjälp, och bmw rokkar..
Mvh
/daniel
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Får du i växlarna utan skrap så är det okey.

//Ticco

www.ticco.com
Frantzen
haru kollat så att bromsbelägg å sånt är i ok skick då? för om man fyllt på bromsvätska å sen byter belägg så blire ju lite för mycket bromsvätska, å det är väl inte så bra

Turbo Diesel är det enda riktiga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.