AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.693

Hur kollar man om det finns lån eller skulder på en bil?

er
256
eraabos
M3 E30-88
Hej!

Nu när jag är på gång att köpa bil så vill jag för en gångs skull vara lite mer ordentlig och kolla upp bilen i fråga. Det jag undrar är hur tar man reda på om
det finns eventuella skulder eller lån som är på bilen?
Jo
131
Johan325
325 e36 coupé - 92
Man kan väl ringa till den tidigare ägaren av bilen. Det bästa är ju om det var en bilfirma. Han kan säkert se det eftersom det troligen var han som fixade kredtiten på bilen.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kolla kvittot. Där ser man ju huruvida betalningen skulle ske.
jp
46
jpvona
735ia 90
du måste kolla allt !! oftas är bilen en säkerhet 95%
och köper du bilen och den gamla skulden inte blir löst så får du ett helvete sen!!! ställ så många frågor som du bara kan. du märker om du får lite luddiga svar.finns det skuld så se till att följa med på post/bank när det ska lösas lycka till
er
256
eraabos
M3 E30-88
Jag brukar få med i kvitto på bilen att eventuella skulder på bilen betallas av säljaren, är detta till något hjälp om man får en obetald skuld när man köpt bilen?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Sålde själv en bil en gång där köparen insisterade på att jag skulle skriva under på att bilen ifråga inte var skuldbelagd. Sagt och gjort, klart jag skrev under på det eftersom jag inte hade något att dölja. Köparen hade nämligen vid en annan tidigare bilaffär köpt en bil med skulder på och han hade haft ett h-e att lösa det. Men en underskrift på att allt står rätt till kunde enligt honom vara till stor hjälp vid sådana här tråkiga bilaffärer. Och han borde ju veta vad han talade om...

Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag brukar också göra som eraabos och Davve, be säljaren garantera att bilen är betald på kvittot.

Eraabos, fick du cabben såld ?

Mr C
er
256
eraabos
M3 E30-88
Jodå, caben blev såld i fredags, till betydligt lägre
pris än vad jag hade tänkt mig från början. Men vad fan
banken har mer pengar!:-)
visst är det du som hade den röda cabben och brukar vara på gävle träffen,den såg rätt fräsch ut.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Ur juridisk synvinkel har du som privatperson ingen rätt att kontrollera en annan privatpersons skulder. Köper du bilen av en handlare är det inget problem då ansvaret ligger på honom eftersom han köpt in bilen. Köper du av en privatperson så måste du lösa skuldfrågan genom ett avtal där säljaren förbinder sig att det inte finns några lån. Om du kollar på konsumentverkets/Råd o Röns hemsida finns förslag på ett köpekontrakt som är mycket bra.
er
256
eraabos
M3 E30-88
Japp, det är jag som brukar vara på Gävle träffen. Bilen var helt ok, C-låset var trasigt och bak däcken var rätt slut längst in på grund av sänkningen av bilen. Jag saknar den rejält just nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.