AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.315

Dörröppningsbucklor och attityder

Sida 1 av 2
VIP
En sak jag alltid undrat om dessa dörröppningsbucklor man ibland får.

Hur egentligen hårt måste en person öppna dörren mot en annans bil för att denna buckla ska kunna uppstå?

Jag förstår mig verkligen inte på folk som gör detta, är det avundsjuka eller rent sagt egoistiska skäl att man skiter i andra bilar?

Det är ju lika tråkigt få dessa bucklor oavsett om det är en BMW eller en Golf.

Har själv studerat beteendet hos folk och Sthlm är väl inte världens mest trevliga stad att bo i heller, ständigt otrevliga människor som bara vill sitt eget bästa.

Men däremot har jag suttit i bilen kvar på stormarknader när folk kommit för att lasta in grejer i sin bil och har aldrig märkt att dom slagit in dörren hårt i min bil, dock vet jag att det sker när jag INTE är närvarande i bilen eftersom beviset är mina bucklor på sidorna.

Jag tycker detta problem har skapats senaste 10 åren, innan dess var det mycket sällan man såg dessa bucklor på sin bil.

Är det ett egoproblem som speglar vårt samhälle idag?

Jag skulle aldrig själv ta friheten att bara smälla upp dörren i en annans bil utan titta vad jag gör.....
fd
13
fdfcdc9
635Csi -88
Håller med till fullo.

På stormarknader parkerar jag alltid långt från entre´n helt för mig själv. Det ser nästan demonstrativt ut.
Och.....i mer än 50% av fallen, står det en annan bil parkerad i rutan bredvid, när jag kommer ut!
Något för en beteendevetare att fundera över.

Men....numera parkerar jag mitt emellan två rutor och tar alltså upp två platser.
Säkert många som svär, men jag slipper bucklor...
Jag skulle tro att det många gånger är olyckor. (jag vill alltid tro gott om folk) Vållade av oaktsamma barn, till exempel på en stormarknad. Föräldrarna kommer med en massa varor, låser upp bilen ungarna hoppar in i baksätet och slänger upp dörren rakt i sidan på en bil utan att antagligen märka ett dugg och vips så har man en liten buckla. Men visst finns det säkert folk som gör det mer eller mindre på flit oxå..
fdfcdc9
Jupp,helt tom parkering men likförbannat står det en bil bredvid när man kommmer ut.
Verkar som dom är sällskapssjuka eller livrädda för att stå ensamma.

Henrik
VIP
Faktiskt har jag inte varit närvarande när dom smällt in dörren på min bil men jag var med en polare som har en vanlig Ford Scorpio en gång när vi skulle handla lite.

Då var det nån morsa som höll på lyfta ut sina ungar ur bilen, sen skulle hon öppna framdörren och det bara sa "SWOOOPS" in i polarens Ford.

Satan vad polarn då blev förbannad.

Vet du vad hon svarade?

"Vaddå? det var väl inte så farligt, det är ju bara en bil, lugna dig"

För övrigt så la jag in inlägget i fel grupp, så om nån kan vara sjysst flytta tråden till där den hör hemma?

Sorry för det...
Har tagit en dam "på bar gärning" på en parkering utanför Giraffen köpcentrum i Kalmar.
Satt kvar och pratade i telefon när en dam i 40 års åldern kommer och ställer sig brevid mig (även att jag gjort som många andra och ställt mig över 2 platser) i sin svarta V70 och smäller upp dörren PANG i sidan på min dåvarnade bil (M3 -94)
Hon böjer sig ner och kollar på min bil, sen upp snabbt som fasen och kollar så ingen ser och sen låser hon sin bil och halvspringer bortåt.
Jag slänger mobilen i sätet och kastar mig ur, skriker något mindre trevligt åt henne så hon stannar upp.
Sen ber jag henne följa med till min bil och visst en buckla och ett svart märke efter hennes dörr!

Hon nerkar först men när jag blir mer och mer arg "erkänner" hon och vill först ge mig 100kr för alltihop och sen glömma det!
Jag säger att hon får lägga dit 2 nollor så kan jag vara nöjd, då fnyser hon och ska gå därifrån varpå jag tar upp telefonen och ringer polisen.

Nog skrivet, slutade med att hon fick bekosta en lackering av hela dörren, 5700:- samt stillastående kostnad till mig på 3000:-
Denna gången slutade det lyckligt men alla gånger man kommit ut och ser ett märke gottgörs inte av EN nylackad dörr!

Tips-övervakningskamera eller 2 arga pitbulls och rutorna nedvevade!!

München
München:

Gör beställning på RiesenSchnautzers idag:) + ÖvervakningskameraX2

-We can't stay here, this is bad country!
Det var som när min far parkerade sin nyare MB på en obs-parkering, långt i från entren, det var 3 rutor lediga åt ena hållet och 4 åt andra hållet, tro på fan att det kom en gammal gubbe i en risig 240 och parkerade ca 50 cm med förardörren mot farsans bil, blev "flyg förbannad" på gubben i 240:n och gnällde ett tag, sen sa gubben nåt i stil med detta: "ni merca-ägare är tamejfan en stor bunt id***er" och försvann därifrån, han hade t.o.m hunnit göra en dörröppningsbuckla

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
bara ett litet tips, ställ er bland de som har nya dyra rentvättade bilar och inte brevid någon bil med barnstolar, för att ställer ni er brevid en bil med barnstolar så har ni säkerligen bucklor på dörrarna när ni ska fara därifrån

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Att slå upp en dörr kan hända vem som helst, det är ju hur man hanterar situationen som är avgörande.
Jag har själv lyckats smälla upp en dörr rejält i sidan på en annan bil just på en stormarknadsparkering. Det blev ett litet märke i listen på den andra bilen så jag väntade på att ägaren skulle komma så jag kunde berätta för honom vad som hänt. Efter en halvtimmes väntande utan resultat lämande jag istället en lapp på bilen. Han ringde upp mig senare på kvällen och sa att det gjorde inget att jag slagit upp dörren eftersom det inte var medvetet och jag dessutom velat göra rätt för mig...

Motsatsen är när jag vid ett annat tillfälle var på väg till min egen bil och ser en annan stor bil parkera i rutan sidan om, alldeles för nära min bil trots att rutan sidan om är ledig. Ägaren trycker upp dörren mot min dörr för att kunna krångla sig ur bilen. Han bara låser bilen och går iväg när han är klar.
Jag stoppar honom naturligtvis och frågar vad fan han sysslar med, han säger att det ska jag skita i "lite skador får man räkna med på en parkering". Jag frågar om han verkligen menar allvar och om han i så fall lider av någon psykisk åkomma? Han börjar då skrika omväxlande på svenska och något annat för mig okänt språk och vifta lite med armarna, sen fortsätter han in på stormarknaden.
Jag tittar till min bil och ser att det mycket riktigt blivit ett skavmärke på dörren. Jag funderar på att ringa polisen men inser att det inte skulle leda någon vart, istället sparkar jag en stor bula i båda hans högerdörrar enligt principen "lite skador får man räkna med på en parkering" och kör hem...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jesperado: så agerar en hjälte! bravo!

önskar jag tänkt på att göra det samma när en kärring slängde
upp sin dörr i min gamla porsche utanför McDonalds för nåt år sen... hade hon inte haft ungarna med sej hade tanten fått sej en omgång stryk... jag blir förbannad än när ja tänker på de...

/Jonas
En sak bara. Varför jag tror det har blivit mer de senaste 10 åren är kanske för att karosserna blivit lite klenare. En 240, tex, kunde ju lika gärna haft 2mm tjock plåt som dörrsida. Krävs lite kraft där för att de bli nån buckla. =)
jo men nu får man kanske ingen buckla blir mer att lackenförsvinner lite...... men man blir så förbannad på folk som gör sådär bara slänger upp dörrarna och skiter i andras bilar.

tex en parkeringsgranne som har en äldre bil han skiter i bilen bredvid och hans gammla bil bryr han sig inte heller om. så då blir det antal repor bucklor
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Ibland behöver det inte bli en buckla ens för att jag skall bli irriterad. Stod utanför min flickväns föräldrars lägenhet och hade inte med mig min bil. I vilket fall så kommer en ung tjej i en mercedes coupé av något slag och skall parkera i en ledig ruta inne på gården. Hon öppnar dörren på sin dyra merca och lägger den mot en audi av nyare snitt. Ingen hård dunk eller så, bara så att det hörs. Medans hon håller upp dörren mot audin kliver hon ut (=mercan gungar) och skraparlack mot lack. Listerna stämde naturligt vis inte mot varandra... Jag hade en diskussion med henne i några minuter, men hon var ett hopplöst fall. Hon var blond ;-) Även om det i detta fall inte rörde sig om min bil så hade det lika gärna kunna vara det. Kanske kan p-nissar och lapplisor få detta som extraknäck? Att hålla koll på folk som har svårt att respektera andras egendom?

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Som Jesperado säger, det kan hända vem som helst, det är hur situationen hanteras som är det avgörande. Skulle käka lunch på jobbet en gång, stannade vid en pizzeria, och eftersom vi hade haft bilen i p-garaget under jobbet så hade vi inte tänkt på att det blåste ganska kraftigt. Så när kompisen öppnar dörren så pang, vinden tar tag i dörren och fanskapet bara flyger upp och rätt in i sidan på bilen intill.
Då känner man sig faktiskt rätt billig. Tyvärr var det ingen av oss som hade någon moralisk resning att tala om, så vi valde helt enkelt en annan pizzeria... Där höll vi dock stenhårt i dörrarna när vi öppnade.
Jag har en kompis som alltid parkerar bredvid en BMW om det är möjligt. Motiveringen är "Då slipper man Oj-bucklor, BMW-ägare slår inte upp dörren i grannens bildörr". Oj-buckla = Dörröppningsbuckla.

Ett tips som jag följer sedan dess, eller parkerar långt bort med tomma platser bredvid, men det verkar ju inte spela så stor roll enl. tidigare inlägg.

Killen är profesionell bilrekondare och vet vad han pratar om.
Har läst igenom lite snabbt och ser ingenstans att någon klagar på parkeringsplatsernas storlek. Tycker att det på i pincip alla Pplatser (undantaget de sk "familjeparkeringarna") är för små rutor vilket lätt gör att det sker en "olycka".

Någon annan som delar denna åsikt....?

/Simon
Håller helt med dig simon_en går ju bara öppna dörren knappt halvvägs om man står i en "normal" parkeringsruta inte konstigt att det blir skador annat är det i USA där går det att parkera en E65a utan att vara utbrytningskung frågan är vilket som är samhällsekonomiskt-lönsamt små platser många skador/stora platser lite skador.

Mvh Stephan
VIP
Egentligen skulle man skaffa en "Hummer" här i Sthlm och reta gallfeber på alla bilister för att man tar för mycket plats.

Hehe...den tar väl upp nästan två körfiler i den här stan.

Kan man köra över alla vansinniga gupp i gatorna som finns överallt nu utan att man behöver bry sig att bilen tar skada.
Nonchalans av den typ jag läst ovan gör mig vansinnig! Attityden idag verkar vara "den där lilla bucklan gär väl inget". Jag tror inte pöbeln inser vad det kostar att åtgärda en parkeringsskada.

Dessutom inser de inte att de gör sig vållande till brottet "smitning från olycksplats" vilket renderar i böter samt körkortsåterkallelse. Min uppmaning är att polisanmäla alla skador. Det kostar bilägare och försäkringsbolag enorma summor att reparera alla skador som sinnesslöa och tillika nonchalanta bilister vållar.

Plåten i dagens bilar är lövtunn. Allt för att spara vikt och pengar. Detta gör karossen oerhört känslig för slag. Dessutom är sidolisterna i dag helt borta eller pyttesmå. För att undvika de förhatliga bucklorna rekommenderar jag att parkera så långt bort från entrén till stormarknaden som möjligt. Att parkera över två rutor är en fungerande metod. Själv parkerar jag alltid på hörnparkeringar.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Får man inte dörren lagad av den skyldige så får man göra som Jesperado. hehe

Mvh/Soki

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.