|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha kört bilen flera dagar och pustat ut att alla problem är borta kommer nästa. I köerna på valhallavägen började temperaturmätaren att stiga. Jag stannade till och när jag skruvade loss locket till expansionkärlet sprutade massor av vatten ut inför hundratals åskådare. Jag drog igång motorn igen och vattennivån sjönk snabbt undan. Ibland vatten i överföd, ibland tomt. Det kommer runtpumpat vatten hela tiden från den lilla slangen i expansionskärlet Jag har sökt massor blad tidigare inlägg och symptomen pekar på luft i systemet. Problemet är bara att min luftnippel är sönderskruvad, men det kan jag väl lösa om jag bara är säker på att luft är mitt problem. /Astroboy | |
|
Låter som luft, fixa nippeln och lufta så blir det nog bra. Skalman |
|
|
Hej jag måste få fråga en grejj bara! Vart F-N sitter luftyskruven på V12:an??? Har letat ihjäl mig!! |
|
| Ett litet tips då du luftar. Slå på full värme och ha tändningen på. Då går hjälpcirkulationspumpen så du får ut eventuell luft som finns i värmepaketet. | |
|
Den sitter på termostathuset. Man skruvar ur skruven och öppnar för ett litet hål in i termostathuset! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ungefär där pilen är Länk |
|
Buller |
Om inte hjälper att lufta, kolla då locket, det skall klara ett tryck på 2,0Bar. Om det inte gör det kommer ditt system att koka. Har haft samma problem med min 735a luftade och luftade utan resultat, den bara kokade. Allt slutade efter att jag bytade lock. En gång BMW alltid BMW |
svardska |
Hej Astroboy! Som jag sa tidigare så säger ju enkel fysik att luftningshålet måste sitta ganska högt upp i kylsystemet, om inte rent av högst upp. Mitt förslag är att du ställer dig i mkt kraftig nerförsbacke och luftar med hjälp av kylarlocket. Full värme på naturligtvis. Kolla även termostaten. |
svardska |
förresten! fungerar din elfläkt som sitter framför kondensatorn? |
| svardska, jag provade precis det du skriver tidigare idag. Först trodde jag att jag hade fått ut allt efter lång tid i nerförslut. Nivån var jämn och fin, men när jag åkte hem och parkerade kollade jag en sista gång med motorn avstängd. expansionskärnet var helt plötsligt tomt, med nivån började sedan stiga för att tillslut svämma över. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.