|
|
|
|---|---|
|
Schema på EGR-system sökes ... 525 E12 -77 eller -76 Jag kan inte hitta mitt schema på EGR-systemet till min 525 -77 (egentligen en 76:a) . Hjälp det är akut ! Detta är det enda jag behöver ordna för att få pärlan klar för besiktningen nu i sommar . Bara 2 veckor kvar till norrträffen *svettas* Jag hade ett tidigare , men min samling på information till e12:orna verkar ha ätit upp pappret efter en flytt förra våren ... attans o-ordning. ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord | |
| Nu blir jag fundersam. Min 77:a (den röda som du sett irl) saknar EGR-system. Är det pga förgasarna eller som din har ett? | |
|
Det är pga förknasarna vi har egr markkus! Billy B-10 Länk |
|
|
Du har tur som inte har det "skiten" . Jag hade inte egr på min 528iA -77 som jag ägde för någr år sedan... Billy B-10 Länk |
|
| MEN, på min 79:a sitter det standard så 78 eller 79 var nåt brytår på 528i gällande EGR. Ogillar EGR främst för att det är så fult med alla slangar och sånt...för närvarande är dock EGR-tjafset bortslitet. Ska bli intressant att besikta utan... | |
|
The Sentinel: Jag ska kolla imorgon efter jobbet om jag har kvar schemat över egr-systemet , eller om det bara var det svenska schemat över förgasarna i Sverige jag hade , jag hör av mej.... Billy B-10 Länk |
|
|
Markkus: Jasså ! standard på -79'an !! Som sagt jag hade det inte på min -77'a så det är väl som du skriver "något brytår" kring -78-79. Och jag håller med dej till 100% ang slangarna och egr-skiten! Jag tyckte min 525-74 jag hade såg trevligare ut att jobba med , inte så mycket vacumslangar att föväxla !!)) Billy B-10 Länk |
|
|
Det är redan fixat och besiktat på min e12:a nu , inget problem längre . Enligt vissa kan man visst slopa systemet . (men då ska det helt veck) Har dock inte provat själv . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Så..... då behöver du inte ha dessa papper då ? Billy B-10 Länk |
|
|
Förresten vad menar du med slopa hela systemet ? Jag har för mej att sitter det där original så måste det vara kvar och fungera! The Sentinel: En fråga till är du bra på förgasare till 525'orna ? Tänkte mest på grundinställning/tomgång/kallstart osv..... Det skulle nog behövas på min tror jag... Billy B-10 Länk |
|
| Grejen är den att har du en Volvo 240 tex så vet besiktningsmännen exakt hur det systemet fungerar och hur det ska se ut under huven. Men när jag besiktade min 79:a förra året så märktes det att bes-mannen inte hade en aning om hur det funkade eller skulle se ut... | |
|
Så du besiktigade utan egr förra året ! Eller ? Gick det bra? Billy B-10 Länk |
|
|
Den satt där men jag tror inte att det funkade. Han ryckte i några slangar och frågade "funkar den här?" "ja, det tror jag" sa jag. Trodde jag skulle få 2:a för det men det blev ingen anmärkning. Men det går väl åt h-vete i år istället :) Nu har jag slitit bort nästan allt, så det kan bli svårare. Men jag har original grenrör från 77:an, men man vet ju aldrig ändå. Sen har jag också bytt luftburk från samma bil. Den har inget uttag för puls-air eller vad det nu heter...men vi får se. |
|
|
Lycka till då ! Billy B-10 Länk |
|
|
Nja alltså , det är mer en chansning om man kör dit utan vad jag vet , sitter det fortfarande på plats så ska det iaf. fungera . Billy : Nej jag har fått tag på ett detaljerat schema . Jag är inget vidare på dessa gasare och har aldrig orkat fördjupa mig i dem heller . Dessa gasare är ökända för att vara nära på omöjliga att få bra funktion på bla. pga att själva gaslänkaget är väldigt oprecis och inställningarna har en vana att ändra sig lite av sig själv . Ska finnas en rubrik om inställning någonstans på forumet = leta ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Thanks....behövs. Har bes. tid från nu till sista oktober. Tror att jag besiktar sista oktober :) |
|
|
the sentinel: har du haft mycket problem med co-halten på din ?? Min är lite hög just nu , och det verkae vara svårt att justera ner den , vad ska jag göra? Billy B-10 Länk |
|
|
Nej , har inga problem med co'n , de brukar inte vara så hårda på -70 talsbilar fö. Bästa du kan göra är nya stift , och luft och olje-filter , olja osv. sen är det väll att köra bilen ordentligt varm innan du kör till besiktningen så att mätningarna blir rätt . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Ok iofs så tänkte jag...när det blir dax för bes , så åker jag in och kollar co'n först så att den inte är vrålhög ! Billy B-10 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.