AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
738

Varför inget oljetryck efter långt stillastående...

RS
1
RS Racing
325ix Touring -89
Min 325iX touring -89 har stått still i över 1 år i verkstan. Fungerade perfekt när jag ställde in den. När jag nu skulle starta upp den får jag inget oljetryck, så jag stängde av efter en liten stund. Sedan plockade jag av ventilkåpan och körde på starten men ingen olja till kammen kommer. Har även plockat bort oljefiltret men det kom bara några droppar. Har även blåst med högtryck ner i kanalen där överliggaren till kammen sitter.
Har sedan efter råd tömt all gammal olja för att ersätta med 4,5 liter diesel (dock ej startat) utan sedan tömt ur den och fyllt på med ny olja.
Men får fortfarande inget tryck.

Kan pumpen hamna i luftficka?
Måste jag starta bilen för att pumpen ska orka trycka upp olja?

Har någon varit med om ngt liknade på E30 325?

Jag tror ju inte att pumpen har gett upp vid stillastående direkt.
Sista utvägen är ju att sänka ner tråget, men eftersom det är en iX drar det med sig en hel del jobb...framvagnsbrygga, drivaxlar mm

Tacksam för svar!

Rådlös

"I drive, therefor I am"
serben
prova o ta bort alla stift=går lättare o dra runt motor utan komp.
ta bort oljetrycksgivare o kör på starten tills oljan kommer fram kan ta lite tid.... lycka till

man kan inte ha bra bil o bra brud
Rico80
om du har haft gammal olja i bilen akn det ha satt igen sig hade samma problem med min fick stopp i oljekylaren så oljetryckslampan tändes om jag inte höll över 1200rpm gjorde som du hälde i 4.5l diesel men staratde bilen köra på tomgång ca3minuter tömde ur o hälde i vanlig olja körde på "höga" la mig aldrig på tomgång i ca 20mil sen hade jag oljetrycker tillbaka..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.