AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.627

Varningssystem för hastighetskontroller

Sida 1 av 2
rogan
Hepp

Med tanke på att det nuförtiden poppar upp kameralådor i tid och otid längs vägarna så måste väl någon ha tittat på den tekniska biten.

Om man kunde ta fram varnare för både laser- och radar-mätning så borde det väl finnas för lådorna också.

Är det förresten någon som vet, alltså inte gissar, hur de mäter?
Min teori är att lasern, om den inte är någon avancerad svepande variant, borde utgå. Alltså radar, då ljud-radar verkar orimligt :)
Då har vi alltså en radar som antingen aktiveras av någon sensor, som t.ex. reagerar på magnetism, eller går på högtryck hela tiden.
Om det sistnämnda är fallet så borde en varnare både vara enkel att göra och funka något så fruktansvärt bra. Lådan skulle röja sig på hundratals meter :)

En liten avhandling blev det också.

/ 11 lådor på 35km är inte kul.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Man kanske skulle prova hålla 90? :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sitter radar i skåpen.
En annan kul idé jag hörde var att man skulle sätta upp fasta radarvarnare utmed vägarna. När sen ett skåp är aktivt (dvs kamera i skåpet och radarn således påslagen) tänds det en varningslampa kurvan före...

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
rogan
Köra 90? Jodå, det händer det också. Men prova att bo bland isbjörnar och inga andra människor men behöva köra som en 08 :)

/ Nu sticker vi ut hakan lite :)
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
rogan, det är inte så att du råkar bo mellan Luleå och Boden? Den sträckan finns det ju o-måttligt många kameror!! :-D
La
12
Lars F
318is E36 -94
Skaffa en GPSmottagare och lägg sedan in alla kameraskåps positioner i den, sen ställer du bara in att gpsmottagaren skall varna på lämpligt avstånd innan kameraskåpet!
Alla koordinater hittas på denna sida:
Länk

En Z3 skall ha plåttak!
rogan
Heinz_Keller:
Skulle väl kunna vara så. Men nu sprack ju nödlögnen om isbjörnar isåfall :)

Vilken otrolig mängd sabotage av lådor det är på 97'an förresten. Såg igår när jag passerade S-byn, stannade också, att kameraglaset är helt "bränt" på kameran i sydgående riktning.
VIP
Områdena kring Karlstad har enormt mycket kameror.

Var på möte i Karlstad för ett tag sedan.

De frågade

"Det tog väl en 4 timmar från Sthlm antar jag?"

"Nja, det gick rätt fort, körde på 2timmar 30minuter hit"

"Jaha, då körde du inte lagligt va?"

"Nä, men det gör man ju aldrig ändå"

"I värmland gör vi det"

Orkade inte diskutera vidare, var så mycket jante i deras attityd, inte undra på dom hade så mycket kameror just där.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ska inte påstå att vi kör överdrivet lagligt här inte, måste vart nån inflyttad värmlänning du stötte på :)

Men visst, hastigheten på E18 har sjunkit markant, och så även olyckorna faktiskt. Så visst gör skåpen mer än bara irriterar.

För övrigt så nåt Audins solskydd ovanligt långt ner :)

Mycket kameror mellan Luleå och Boden? Kanske lika bra att ta inlandet upp till Malmberget nästa vecka då. Tänkte göra ett nattrace, jämnare hastighet mitt i natten. Då får man ett fint snitt utan att idiotköra. För inlandsvägen är kamerafri än väl?

rogan
Nix, håll E4'an. Det är lite kameror mellan Umeå-Luleå, men efter Luleå finns det mig veteligen inte en enda.
Där kan det gå undan :)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Får se hur det blir. Inlandet brukar gå lite snabbare.
Ska bli kul att mäta upp bränsleförbrukningen.. undrar om jag når under 1.0 :)

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Hangaround >> Inlandsvägen är kamerafri... iallafall från Filipstad till Östersund, sen vet jag inte så mycket mera.. :-D i Umeå sitter det hur många kameror som helst... om du nu ska in umeå stad så tänk på att du inte kör mot rött... sitter kameror som regestrerar det oxå... iallafall när jag var där sist. Så förstod jag det iallafall... Lycka till.. :-)
Pe
159
Pechy
325 iM -89
det ska upp en massa skåp mellan Jönköping-skövde nu i sommar..

Try me!!!!!
so
105
sodermalm
318i -87 105hp
Nån skön jvlel borde ju trycka upp klistermärken som precis täcker kameran, med nån skön text såklart....

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är väl inte svårare än att fälla ner solskyddet. Om man nu har tänkt att åka fortare än lagligt...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Nej på med rånarluvan istället
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Länk är att sälja färdigt vad Lars F föreslår. Vem blir först i Sverige? ;)
Sitter någon på information om var dagens alla fartkameror finns?
Sidan som det refereras till i denna tråd känns gammal.

Jag tänkte bygga upp en databas till GPS i Pocketpc miljö som vi "alla" med pocket pc och gps kan ha glädje av.

Jag har precis slutfört en databas till GPS över våra BMW åf i sverige och det här med hastighetskameror blir nästa sak att fixa.

Vettiga förslag på saker att fixa är såklart intressant. Allt kommer att publiceras och vara tillgängligt helt kostnadsfritt såklart.

Johan S
Chassinummer:3527066
www.bimmer.se Länk
För oss Bmwtokar!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
www.vv.se visar väl var alla fartkameror sitter?

Men laserlistan på zatzy var guld värd när den fanns och innan det kom massa idioter som började förstöra.

Schnelle fart, Härliche fart.
Eftersom skåpen jobbar med radar så är ju laserdetektorer inte till nån nytta. Grejen är att bara en bråkdel av skåpen är aktiva, en "plain old" radardetektor är ju det enda som ger riktig varning, så man slipper bromsa för ALLA skåp. Sen hur detektorn funkar i verkligheten är som bekant en annan sak, och olika från fall till fall.
Solskyddet är väl det enda som är gratis, lagligt och dessutom funkar bra.

FP
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
De ska finnas varnare för kameror. vet inte hur å om dom funkar! men den varnar för poliser å dyligt, ska beställa hem en sån från usa å prova.

Hörde att dom ska kapa av stolparna ca 1meter, pga att så många gömmer sig bakom solskyddet! aja visar sig!
Men jag har åkt från Borlänge i dalarna till växsjö en jävla massa kameror, hade tjejen pappas bil! bromsade inte för nå kamera.
å inge post har kommit heller!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.