AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
700

Vågar jag åka till Tyskland trots att varninglampa lyser?

ph
5
phishBoh
328i -99
Jag hade planerat att åka till Tyskland över Kristihimmelfärdshelgen med min relativt nyinförskaffade 328 -99. På vägen hem från jobbet idag (onsdag) började en varningslampa att lysa. Jag kan inte serva bilen innan planerad avfärd imorgon bitti (torsdag). Som okunnig bilägare ställer jag mig frågan: "Hur skadligt kan det vara för bilen att åka till Tyskland (80 mil), och serva där"?

Varningslampan ser ut som en motor och lyser orange.
I manualen står det under rubriken "Bald prüfen lassen", typ "Fixa snart". Angående lampan, står det "Störung in der Motorsteurung. Bitte von Ihrem BMW Service überprüfen lassen".

Jag kan inte höra att bilen låter något konstigt eller märka att den går konstigt. Det jag har märkt lite av är att tomgången kan vara lite ojämn när jag står still vid rödljus. Ibland blir det en snabb dipp i motorvarv, och det verkar som om bilen ska dö, men den hämtar sig direkt och återgår till normal tomgång.

Tips, idéer och kommentarer är varmt välkomna!

X-
375
X-ray
325i -87
Motorsteurung betyder motorstörning eller motorstyrning (inte säkert vilken) men efter vad du sagt, att tomgången är lite ostabil, så är det säker där felet ligger. men om jag va du skulle jag inte lita på mej, så vänta på bättre förslag. =)

Men jag tror inte att de är nått problem iaf.

"Am Der Necht Der Dam Gebissen"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har störningar i motorelektroniken finns det risk för att du kan få följdfel på exempelvis katalysator om det är något allvarligare fel i elektroniken.

Jag skulle inte åka någon längre sträcka om jag vore som dig, innan man gjort en felavläsning av felkoderna hos BMW!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
zi
31
zingonet1
bmw 320im
Motorstyrning - Defekt i motorstyrningen, kontakta din BMW-verkstad"

Åk in och koppla upp (felsökning) som det står, är mitt förslag.

Har du tur så är det bara ett tillfälligt sinnesförvirr i datorboxen och lampan slocknar i morgon(dock har det lagras felkoder)

Har du otur så går bilen ner på halta hem läge när du åker i morgon.tja då går bilen i typ 50 km/h och din resa tar lite längre tid en planerat. har du tur och en snäll bmw handlare där du bor så kopplar dom snabbt upp bilen och kollar vad som är fel.
(Är inte säkert att din bil har halta hem) så då kanske du klarar din resa.du bör få den kollad iallafall.
Har råkat ut för precis samma sak idag. Någon som vet om det är dyrt?
ph
5
phishBoh
328i -99
Jag tog inte min bil till Tyskland till slut... Verdammt.

Det visade sig vara lambdasonden till cylindrarna 1-3 som behövde bytas till en kostnad av knappt 2500:-.
I mitt fall var det någon luftslang som läckte. Kostade också 2.500.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.