AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
491

oljud i frammdörr

ek
6
eken
523i 1997
525i 1988
har skrammel i vänster framdörr på en e39 funderar på att ta bort dörrsidan för att undersöka saken men hur gör jag med airbagen som sitter där så att den inte löser ut när jag tar bort dörrsidan
mvh Eken

SHooT^
fråga du på bmw först för smäller den så blire inte roligt
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Jag hade inga problem med airbagen. I mitt fall far det högtalarlådans fästen som gått. Sök i detta forum eftersom jag fått en massa bra tips.
ax
7
axhamre
523i Touring -98
Jag hade har haft samma problem på min 5-serie och funderade länge på om jag skulle låta dom riva upp dörren på verkstaden (med risken att det bara skulle bli värre..). Hade lite svårt att bestämma exakt var i dörren det satt, men det skramlade när man åkte över skarvar eller körde in i garaget. Döm av min förvåning när jag bytte stötdämpare och det visade sig att det var problemet. Dom var slut och tydligen blev det någon resonans grej som fortplantade sig ut i dörren.. Kan vara värt att kolla innan man sliter ut inredningen.
Visa användare
27
Dalatarzan
528i -98
Har samma oljud själv. E39. Fick för mig att det var i bakdörren först. Rev ner den men hittade inget som var löst. Tar på mig störtkruka o meckar ner framdörren oxå...Har även gnissel när jag gungar framvagnen, tror inte att det har med detta ljud att göra?

Dalatarzan
ax
7
axhamre
523i Touring -98
Tror absolut att det kan vara dämparna i sådana fall. Hade som sagt också svårt att bestämma var ljudet kom ifrån, ibland lät det som framdörren, ibland bakdörren och ibland stolpen emellan. Det lät som ett "klonk" ungefär, och nu när jag tänker efter lät det även som om en tunn fjäder var lös framme i hjulhuset (hördes bara när man körde och rutan var nervevad). Testa!
Visa användare
27
Dalatarzan
528i -98
Bilen har gått 12600 mil. Vet inte vad det är för intervall på byte av dämpare, men borde de inte gå längre??

Dalatarzan
ax
7
axhamre
523i Touring -98
Man tycker ju det, men min hade gått under 10000 när jag bytte... Fick i och för sig aldrig klarhet i om det berodde på att dom var slutkörda (jag bytte på båda sidor), eller om det berodde på skada från typ potthål, trottoarkant eller liknande.
at
140
ataim
523i -98
Märkligt... jag satt och funderade på detta idag.
Det knirkar över gupp o skarvar. BMW bytte dörrlås för ett tag sedan och jag trodde de slarvat. Det verkar vara ngt annat medtanke på att så många flera har detta problem (knirkande vill säga).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.