|
|
|
|---|---|
thkarlss |
När man skall demontera kulleder och kulan bara snurrar när man skall lossa muttern. Finns det nå knep för att få mothåll? |
|
Vilklen led är det du håller på att lossa? Skall du återanvända detaljen? mvh BLJ |
|
|
Prova att slå på leden så att den konade axeln sätter sig ordentligt. Försök sedan igen att dra muttern. Om detta inte funkar kan du värma muttern med gassvets eller riktad gasollåga. Värme gör underverk men kan skada tex gummibälgen. |
|
thkarlss |
Bengt>> Jag ska byta stötdämpare ev. fjäderben. Så det är styrled och sen den störra armen som jag inte vet vad den heter. Och hade gärna tänkt återanvända dem .....ser väl lite mörkare ut nu kanske..... Har försökt och tryckt ihop den konade axeln mot loppet gankse rejält.... Man borde kunnat haft splines eller nått så hade detta dilemma aldrig uppkommit....... |
ormen |
det kan vara riktigt jävligt det där... jag brukar slå tillbaka leden (alt. hålla motpress på baksidan), tills man får av muttern så att den precis kommer över sitt eget lås...det är farligt - om man gängar av den för mycket o sedan dammar till....hej då gänga!!! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ormen |
tips: det bästa tycker jag är: skaffa en ordentlig kulledspännare, skruva av muttern, sätt press på skiten, värm med blåslampa tills det smäller till... om inte... kan man slå lite lätt på ledbulten med ett mässingdorn... akta ögon... skyddbäljen kan sprängas av hettan.... o håll i ordentligt för det kan smälla till ordentligt.... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ormen |
domkraft är mycket bra vid mothåll!!! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Mitt förslag använd en mutterspräckare, på det sättet skadar du inte kulleden. Bara att köpa ny mutter, klart billigare en att köpa ny arm. Att slå på en kulled eller gå på med gaslåga är ett säkert sätt att förstöra den på. mvh BLJ |
|
ormen |
bengt: i mitt s.k. tips ovan så menar jag inte att jag värmer på kulleden, nej jag värmer på materialet konen sitter i, o när jag menar att man "slår" så är det mer ett litet "knack" jag ger den efter att jag värmt ex. fjäderben o satt press på leden med spännare... men vi har alla olika metoder... o vad kan man förstöra när exempelvis leden som skall bytas är redan kass??? "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
ormen |
men det är klart att i thkarlss fall är det spräckare som är bäst kanske..... "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.