|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Dodoco |
Tänkte montera turbo i en 325:a nu å funderar lite vad snubbarna på bilprovningen tycker om en sån modifiering? Ni som redan kör med turbo hur gjorde ni?? |
|
Förutsatt att du gör en registrerngsbesiktning efter konverteringen så säger vi "snubbar" ingenting! Jeppe |
|
|
Hej. Mig veterligen så finns det ingen BMW turbo (hemmabygge) som fått intyg från BMW och därför har de inte besiktigas med turbo. Bara o montera bort det innan besiktining. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
verkar som om jesperado ska få besiktiga min bil!! D är fegt o släppa gasen! |
|
|
om jag nu hade turbo alltså..... D är fegt o släppa gasen! |
|
Dr.BMW@solna |
Jeppe,är du besiktningsman?är du duktig på regler för ombyggda fordon? 336i-89,318i-88 |
|
Ja du Jesperado är du besiktningsman?? Jag har väl i ärlighetens namn svårt att tro på dig när du säger att ni inte säger någonting alls... 1. För att få bilen godkänd så måste man uppfylla avgaskraven för gällande årsmodell. Har man gjort en installation själv så har man knappast papper osv osv på att man klarar normen. 2. Skulle man råka ha en flyttgodsimporterad bil så gäller samma regler från -75 och äldre då är situationen en annan. Då är det fritt fram (i princip) med avgaserna, då gäller det att man inte överskrider tillåten effekt i den aktuella bilen. TEX min 633:a som jag hade var godkänd för 200HK men inte mer, sen spelade det ingen roll hur jag fipplade med bromsar eller annat det var chassiet i sig "633 -77" som satte gränsen. Min besiktiningsman vägrade släppa igenom bilen med mer än 200hk och 0,1 bar i laddtryck, han hävdade att man var/är tvungen att att ha minst 0,8 bars tryck för att de som granskar sådant här skulle godkänna bilen. Dessutom så var det kalla handen från BMW när jag ville ha papper eller intyg på att de kunde godkänna en effektökning i min kaross.. Bilprovningen är ett gissel för alla oss som trimmar bilar.... Kompisen lyckades inte ens få igenom sin 145:a med B23 turbo, han fick lov att ta bort turbon. Hur än det är så är livet för kort för att låta sig begränsas av svensk bilprovning, det får väl lov att bli som så att man bygger om bilen för var besiktning eller alternativt har två identiska bilar, en besiktningsbil och en som man åker med och trimmar. Eller Jesperado kanske är/har lösning på alla våra problem. ???? Hmm, det tycks iaf som att du är en ultra trevlig person med tanke på namnet!! //Jesper |
|
|
Ööööh, läste ni mitt inlägg överhuvud taget? OM du REGISTRERINGSBESIKTIGAR bilen med turbo så är det ok sen....???? Jag kan naturligtvis inte allt, men det jag inte kan kan jag förmodligen ta reda på...(till Dr BMW) Jeppe |
|
Dr.BMW@solna |
Jeppe!kul att det finns en besiktningskille med bil- intresse.Har pratat med en del besiktningsmen,och av dem har man bara fått korta och enkla svar.Det jag vill veta är:hur exakt ska intyget se ut från BMW, och räcker det med ett intyg från verkstaden? (intyget ska gälla en registreringsbes.på min 336:a). 336i-89,318i-88 |
|
Hmm, tja, registreringsbesiktning eller ej så gick inte min bil igenom..... Jag skulle tro att de som trots allt fått igenom lite "knepiga" kombinationer har haft tur med besiktningsmännen att de inte kollat upp exakt vad som gäller. Hur som helst så tycks det som att det är helt omöjligt....... Men det vore ju kul om du kunde kolla upp om det finns några "kryphål" man kan använda sig av. //Jesper |
|
|
Intyg från generalagenten är i stort sett omöjliga att få tag på. De fåtal jag sett har tillåtit väldigt liten effektökning. Dessutom brukar intygen vara svindyra... Jeppe |
|
eing9911 |
Går det inte regga den som amatörbyggt fordon då? |
eing9911 |
Jag menar, kan man få igenom ett plastbadkar med V8 och kompressor på 500hk så borde väl en bil med riktig kaross och en liten stressfläkt också gå igenom, eller? |
BMW-Yoda |
Några sätt att få igenom öveladdad BMW. 1. Original typ 745,2002. 2. Blind besiktningsman. 3. Besiktningsman som är ens polare. 4. Mutad besiktningsman. Har provat trean med framgång, tyvärr har han slutat. BMW-Yoda |
|
Om man nu skulle lyckas få igenom bilen med turbo på något sätt. Står de då att den är godkänd med turbo i papperen?.. För annars går de väl inte att bevisa att den är besiktad med turbo. Jag tänkte om de tex skulle bli en krock eller liknande, gäller försäkringen på bilen då? //Jim |
|
|
I pappret till bilen står i så fall att motorn är antingen utbytt, eller ändrad. I vissa fall även motorfamilj mm. Jeppe |
|
Dr.BMW@solna |
Jeppe,hur ska jag göra för att få dom där papprena där det står att motorn är utbytt? Skulle vara bra att veta vad jag ska lägga min energi på! 336i-89,318i-88 |
|
Registreringsbesiktiga bilen med en annan motor i bilen!!!!! Jeppe |
|
Dr.BMW@solna |
Okej,du menar alltså att jag tillexempel byter till en 320 motor,åker och besiktigar bilen får det inskrivet i reg beviset? 336i-89,318i-88 |
|
men är det inte det som är problemet?för att få rega om en BMW med annan motor måste man väl ha intyg från BMW att motorn är godkänd i den karrossen???lr gäller inte det om det finns en anna modell med likadan kaross men med den motorn man själv lyfter i???och om man nu får det skrivet i reg papperet"motorn utbytt" är det fritt fram o hänga på turbo då???? D är fegt o släppa gasen! |
|
|
När jag köpte min Alpina B7 Turbo och kikade i registreringsbeviset, så stod den registrerad som en BMW 535. Längre ned på pappret stod det typ "T16: Motorn ändrad". Anledningen till att den stod som en BMW 535 var att den var falskreggad, eftersom den vid importtilfället inte uppfyllde de svenska avgaskraven. Men i alla fall, besiktningsmännen bara frågade efter förändringarna på motorn, kollade mina avgasvärden extra noga och sen var det bara fritt fram. Och det var ändå en rätt tjurig gammal gubbe som i princip gav mig ovett för att jag monterade märket på en stereo (Alpine = Alpina) på bakluckan... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.