AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
614

en gammal bil

Vad är det fösta man ska tänka på när man vill starta en bil som har stått i nästan 20 år...??och..om den starta ej..Vad ska man kolla eftär innan man börja pilla på allvar??
oj oj oj....

vi börjar troligen kassa tomma däck och hoprostade bromsar dvs är bilen ens flyttbar??
Prova om den går att vrida runt motorn överhuvudtaget med t.ex. hylsa på remskiva ( och stiften ur..)
Töm/byt ev. bensin, olja , kylvatten, fyll på med nytt fräscht

ofta är det 3000 ggr mer jobb än man tror med en äldre bil som stått väldigt länge, leta hellre ett rullande objekt

Lycka till

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Vad är det för bil du försöker få i gång?
mvh

BLJ
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
när du tömmer bensintanken så töm även ur bensinen ur förgasaren (om den har sådan)..
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Kan det inte vara bra att spruta ner olja (typ 5-56 eller diesel) i cylindrarna och låta "dra" ett dygn eller två innan man drar runt motorn?

Min bil: Länk
Finns många huskurer för gammla hoprostade rovor....

Kanske Hasso har några lokala från Kumlabunkern att bidra med??

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk)
fyll på med mycket diesel i varje cylinder och låt det stå minst 2 veckor, ju längre det får stå desto mer släpper grejerna från varann

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Här även hört att coca cola skall vara bra, ta bort stiften och fyll i.
Själv skulle jag fylla i cylindrarna med tunnflytande olja och låta verka beroende på hur mycket det kärvar. Vad jag vet så finns motortvätt att tillgå. PÅ det glada 60-talet gällde det att fylla i disel i oljetråget och låta motorn gå en stund för att skölja ur all smuts efter motorrenovering innan ny frisk olja fylldes i.

Min första motorenovering var en Opel 1700 motor av tidigt 60 tal.
Vänligen Tommy

NoFear
det är ju klart att coca cola hjälper också, för den innehåller ju fosforsyra, den kemikalien löser upp både det ena och det andra, men set blir ju kladdigt efter sockret som finns i colan

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.