AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.754

Brända Cd skivor igen..

Sida 1 av 2
Nån som har förslag på hur jag skall bränna mina skivor så att dom fungerar i min CD växlare!! =(
Försökt men det går bara inte.. Men konstigt nog har jag nån gammal bränd platta hemma som däremot fungerar i bilen?! skumt..

Cdbrännar program?
Ett CD märke som fungerar?
Tips & trix?

Tacksam för hjälp
Bass

- Fanatisk bmwpower besökare -
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Testa CloneCD

I min växlare fungerar alla brända skivor!

Testa Memorex 700MB 24X skivor.

P.S. Hur gick det med Din Navi då? Funkar skivan bra? D.S.

Länk

MVH/Andrè

An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Har även mailat george angående Ditt skumma Navi problem efter uppgraderingen! Få se om han vet något mer.

Länk

MVH/Andrè

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är väl cdr du bränner på så att du inte använder cdrw.
Pepsodent
En sak som är väldigt viktig är att du inte får bränna för fort... det har jag upptäckt med vissa spelare. prova och bränn en skiva i 4x eller 8x
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Bass: Min erfarenhet, bränner i Nero, 16x har aldrig misslyckats med skivor som Kodak och Memorex, även precis provat JME:s egna skivor.

//Palle
Länk

Bästa skivorna man kan köpa för närvarande är nog Plextors egna. Japan-tillverkade Taiyo-Yuden som anses som marknadens bästa. Finns att köpa på bla Dustin eller IT-Butikken (klart billigast, 54kr för 10).

Mvh
Rasmus
Visa användare
422
Palle
SpeedLover: Tack för tipset, visste jag inte, passar ju fint till sin Plextor brännare :-)

//Palle
Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt det jag har hört har olika typer av skivor olika reflektionsgrader. Då en del skivspelare (särskillt bilväxlare) är känsliga för läsbarheten på skivorna, bör man ha så bra skivor som möjligt.

Guld-skivorna har bäst reflektion, högst läsbarhet.
Silverskivorna (blåaktiga) är något sämre.
De "vanliga" skivorna (grönaktiga)har sämst reflektion av CD-R-skivorna.
CD-RW-skivor har ännu lägre reflektionsgrad än CD-R-skivor.

Dessutom har skivor som har ett heltäckande "ogensomskinligt" lager färg på ovansidan tydligen bättre reflektion än de som är metallblanka på ovansidan.

Bäst borde alltså vara en guldskiva med heltäckande färglager på ovansidan!

Min erfarenhet är att det är mer problem med skivor utan heltäckande färglager på ovansidan än de som har ett tkockt ogenomskinligt färglager tryckt på ovansidan. Detta gäller både musik- och data-bränning.

Guldskivorna brukar fungera klanderfritt (KODAK Gold) och dessutom ge lite bättre ljud faktiskt! Fast det hörs bara om man lyssnar noga i hemstereon, i bilen är det för mycket andra ljud som "stör"....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
cdabox
jag bränner alla skivor i 52x och jag har hittils inte upplevt några problem, jag kör visserligen på audio skivor, de är lite dyrare, men lite bättre oxo

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
Många bud är det... Speciella audio-CD:s är enligt min erfarenhet ett sätt att ta bättre betalt för en likvärdig produkt, har aldrig märkt någon förbättring med dessa och därför slutat köpa denna typ. Trots allt är det ju ettor och nollor (reflektion/ej reflektion) oavsett om det är ljud eller data på skivan, ljudomvandligen kommer långt senare i signalbehandlingen.
Även tillverkare av produkterna (Philips t,ex som var med och tog fram CD-standarden) säger så, enda tillfället man kan uppleva en förbättring skulle vara på de rena audiospelare med inspelning (brännare) som säljs för hemmabruk.
Det är inte det som vi ser som sämre eller bättre reflekterande ytan, färgen osv på skivan som kanske spelar den största rollen, eftersom den nästan osynliga IR-lasern i pick-upen inte "ser" färg eller blank yta som våra ögon. Jag har helsvarta CD (Dysan) som funkar utmärkt i bilen, men också en del brända skivor som inte funkar så bra. Felet har nästan alltid gått att spåra till fel inställningar eller "labbande" med olika brännarprogram.

FP
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Finns Kodaks "guldskivor" (eller andra guldskivor) fortfarande att köpa?

De är de överlägset bästa skivorna jag provat, funkar i "alla" CD-spelare/läsare. Rekomenderas varmt!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Visa användare
422
Palle
nofx16: Håller med att dom är kanon, men tyvärr så finns dom inte längre, har kollat överallt o lite till :-)

//Palle
Länk

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Grejen med audio skivor är att dom går att bränna i stationära audiospelare.Att dom är dyrare beror delvis på att det avgår en del stim pengar från dessa skivor.
LN
497
LNBT
S6Plus
Bränn INTE Disc at once!
Det skall vara track at once. Sedan får du inte bränna mer än 650 mb om du har en gammal cd-brännare även om du har en skiva som klarar 700mb., den kan inte avsluta skivan och den blir således oduglig. Du kan även prova att köpa Kodac AUDIO skiva som enbart är till för musik, det har att göra med ingången på skivan, en del cd-spelare klarar inte av att komma in på skivan annat än på en RIKTIG audio skiva samt att du måste bränna track at once. Kolla under egenskaper för skivan du skall bränna.

spar till en....
Länk
Skillnaden mellan 700mb och 650mb-skivor är att spåren sitter en anings tätare.Klarar inte cd-spelaren av 700mb-skivor så kvittar det om man bränner mindre, det fungerar inte ändå.
Spelaren måste klara av att spåren sitter tätare för att det ska gå.

Sedan är den enda skillnaden mellan vanliga CDR och AudioCDR ett annat id-nr i inledningen på skivan och det har endast betydelse för det program som ska bränna skivan.
Att en del spelare inte skulle klara av att "komma in" på annat än AudioCDR stämmer inte. Det är programmet som ser till att skivan skrivs som en korrekt sk "redbook" normal ljud-CD.
Dator-brännare struntar i koden och kan bränna på allt, medan stationära AudioCDR-brännare bara går med på att bränna skivor med rätt id-nr.

Tillverkaren av skivan har stor betydelse och som jag skrev innan så gör Taiyo-Yuden bland dem absolut bästa skivorna. För närvarande går det att köpa dessa under Plextor-namnet. Även andra märken säljer Taiyo-skivor men tyvärr växlar det kraftigt vad som erbjuds, så vet man inte hur man kollar vilken tillverkare det är så är det ett lotteri.

Om jag minns rätt så slutade Kodak att tillverka CDR för mer än ett år sedan. Dessa var mycket bra men är i stort sett omöjliga att hitta nu.

Mvh
Rasmus
Glömde säga att disc-at-once är ett mycket bättre sätt att bränna då lasern aldrig stängs av under bränningen, och man därigenom slipper avbrott i skivan (som kan leda till att en del spelare får problem att läsa skivan). Detta gäller både ljud-skivor och data-skivor. Allt annat är en missupfattning.

Återigen är det programmet som ser till att pauser mellan låtarna osv blir rätt. Ställer man in något fel eller programmet är buggigt blir det givetvis problem. Nero är ett säkert kort, även Exact Audio Copy fungerar mycket bra om man vet vad man gör.

EAC är egentligen absolut bäst för Audio (och gratis!) men kan kanske uppfattas som svårare att använda.

Mvh
Rasmus
LN
497
LNBT
S6Plus
Om cd-brännaren bara registerar 650mb trots att det finns 700 mb på skivan gör att det inte går att avsluta, den vet inget mer än 650mb oavsett programvara "gäller mest gamla brännare typ 6x". den kan trots det läsa täta rader. Prova det ultimata en 900mb skiva och fyll den så står den o tuggar i evigheter om du inte har en brännare som kan hantera det.

Det finns mängder med äldre cd-spelare som bara funkar på en audioskiva trots att det inte bör vara så.
Som sagt prova med track at once.

spar till en....
Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
ps. glöm inte att stänga skivan.

spar till en....
Länk
LNBT, förklara gärna hur track-at-once skulle kunna fungera bättre. Skivan blir full av hack i bit-strömmen där lasern slagit på och av.

Mvh
Rasmus
LN
497
LNBT
S6Plus
Cd-spelaren registerar flera låtar istället för 1. Min gamla spelare i BMW:n funkade inte utan att jag brände track at once. Den nya mp3 spelaren funkar på samma sätt när man bränner dataskivor med mp3, den registerar inte att det finns typ 100 låtar utan bara 1 som det blr skit av.
Praktisk tillämpning, har inget annat svar.

spar till en....
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.