AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.098

Ventilknackningar 318 - 92a

Jo
4
Johanskm
318i Touring - 92
Har en Bmw 318i touring -92 där det kommer då och då ett knackande ljud från
troligtvis ventilerna. Ett visst knackande finns ju i dessa motorer (e30 modellen) men
detta knackande kommer stötvis.

Är det någon som vet vad man kan göra, justera ventiler eller något?

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Det går inte att justera ventilerna på din motor. Du har m40 motorn som har hydraliska lyftare = självjusterande. Om motorn knackar vid start så kan detta bero på igntäppta/dåliga lyftare. Det är vanligt på dessa motorer. Sen om det kommer lite hipp som happ så vet jag inte vad det kan bero på. Men det kan säkert vara lyftarna det med. Vad kör du på för olja? Se till att ha fullt på stickan, då får du upp oljetrycket = mindre knack pga lyftarna.

Min bil: Länk
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Och du: Använd sökfunktionen på forumet och skriv tex ventilknack, ventiltick, tick mm så kommer du att finna en hel del om detta. Kommer in ett par sådanna trådar i veckan = mycket vanligt.

Min bil: Länk
Jo
4
Johanskm
318i Touring - 92
Tack för svaret.. Finns det risk för att typ "bränna" ventilen om man inte åtgärdar detta?
Just nu kör jag på en helsyntetsolja som jag inte har beteckningen på för du undrar om
viskositeten antar jag. Dämpar det knackningarna om kör på en högre viskositet?
Om man skall åtgärda detta vet du ungefär vad det kostar?

Johan

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M40-motorn har en tendens att käka kamaxlar om man slarvar det allra minsta med servicen eller oljekvaliteten.

Kolla att inte kamaxeln är sliten.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.