AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.496

Byte av Kamkedja 318IS?

tn
11
tnson
318IS E36 -94
Hej,
Jag har en 318IS -94 det börjat rassla i motorn på.
När jag lyssnar så låter det som att det är kamkedjan som det är dax att byta.
Till min fråga då:
Är det troligt att kedjan också måste bytas, eller bör det räcka med att byta kedjesträckaren?
Bilen har gått 17000 mil

Tack på förhand!
// Tomas
ant
Det bör räcka med att byta sträckaren.
Eventuellt också den skena som sträckaren trycker på.
Kedjan ska inte slitas nämnvärt och byts normalt sett aldrig.

==========
Länk
tn
11
tnson
318IS E36 -94
Ok, men då chansar jag och så får jag väll skaffa kedjan om det behövs när jag väl får se hur den ser ut. =)

Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
Räckte att byta spännare för min del. Motorn skulle väl bli helt tyst om jag även bytt skenan, men det är så gott som bra nu, det kostar för mycket tid och pengar att byta den. Kostar mer än det smakar..
Och kedjan har ingen bytesintervall, enligt min bmw-handlare.

---------------------
.. vassast på ön ;)
Länk
tn
11
tnson
318IS E36 -94
Måste jag riva upp allt för att byta spännaren också, eller sitter den så att den går att byta ändå på bmw?
ant
Spännaren sitter på höger sida. Titta på denna bild så förstår du vart den sitter och hur det funkar. Länk
Det är inga problem att byta den själv.
Sexkantsskallen är dumt nog låg och sitter som berget. Välj ett lämpligt verktyg och ta i som f*n.
Spännaren sitter med tryck så var försiktig när du ta ur den.

Lycka till!

==========
Länk
tn
11
tnson
318IS E36 -94
Tack för bilden ant =)

Är det samma spännare på tex M40 motorn som min M42?
Kan vara svårt att få tag på rätt delar idag, men om det är samma spännare på fler modeller så kanske det är lättare.

//Tomas
mi
51
michalo
320i -01
min 318is rasslar också, när ja va påp bmw verkstan o killen lyssna på motorn sa han att det kan vara transmissionen som e fel på o att det går på typ 10-15000 kr o laga... kan det stämma?

*peace*

ant
tnson: Om du går in på BMW och säger att du har M42 motor och vill ha en kankedjesträckare till denna så kan dom inte missförstå dig skulle jag tro.
Jag har inte artikelnumret i huvudet till denna sträckare men jag ska leta upp det åt dig.

==========
Länk
ant
michalo: Vilken transmission menade killen på verkstan? Om han talade om kamkedjan så menade han nog vad ett kedje byte kostar. Det ska inte vara nödvändigt, testa istället med att byta spännare, vilket är enkelt och inte kostar mer än 369 kronor.

==========
Länk
mi
51
michalo
320i -01
ant:

jag vet inte vilken han talade om, men jag kan nog tänka mig att det va kedjan... så spännaren kan man alltså byta själv?

Tack på förhand

ant
michalo: Ja det klarar du själv. En bra 19mm lednyckel kan vara till hjälp, eventuellt ett spärrskaft och krafthylsa om du får plats. Försäkra dig om att nyckeln verkligen greppar om skallen och ta i. Sträckaren sitter med tryck så du får ta i rätt så bra.
Jag bytte min härom dagen och det blev märkbart tystare av det, men inte helt tyst.

==========
Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
*s* Det var ju min motor på bilden! :D aja. det är lugnt..

---------------------
.. vassast på ön ;)
Länk
ant
Jo men va faen Schrimp, det får du ställa upp med.. ;)

==========
Länk
Visa användare
374
Schrimp
E30 318is 16V -91 M-tech

BMW CS #05485
lugnt vettu .. :D jag donar såpass med min så det kommer alltid fina bilder .. !

---------------------
.. vassast på ön ;)
Länk
mi
51
michalo
320i -01
ant: ok,,, tack för hjälpen =)

ea
2
eandars
BMW 318 I/S -92
Hej,

Är det så lätt att man bara tar lossar på bulten, tar loss spännare, in med den nya och sen dra åt?

Är det ngt mer man skall tänka på?

//Anders
Ja det är så enkelt;)

ant
eanders: Du har mail. :)

========
Min bil: Länk
IS
86
IScalle
325i -07
hej länken med bilden funkade inte kan du lägga upp en ny bild på vart bulten sitter

mvh calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.